Gå til innhold

Er girkassen eller clutchen ødelagt?

Ranger emnet


rexcharm

Anbefalte innlegg

Uten å skrive en hel roman, så vil jeg prøve å forklare litt om hva som har skjedd:

 

Min Alfa Romeo Spider 86-modell har alltid fungert tipp topp. Riktignok er den litt skjør på giret, slik at det er lett å "bomme på sporet" når man skal gire, når man kjører bilen for første gang. Når man kjenner bilen så er giret lett og greit, og man kan gire med en finger bare man girer forsiktig.

 

Igår da jeg kjørte hjem, så hadde jeg vanskeligheter for å gire. Dette gjelder spesielt fra høye til lave gir, og da spesifikt fra 3. til 2. gir, og fra 2. til 1.

 

Dette var tilfelle idag også. Den var tung på giret og det var lett å bomme og jeg fikk denne forferdelige og skumle skrapelyden da den ikke gikk i gir. Riktignok virket det litt som det bedret seg da jeg kjørte litt.

 

Da jeg skulle kjøre hjem fra jobb ikveld, så opplevde jeg det samme, men verre.. Da jeg kom til gårsplassen og skulle gire ned fra 3. til 2.gir, så ville ikke bilen dette. Jeg stoppet opp og prøvde å få bilen i første gir, men det ville seg ikke. Bare den forferdelige skrapelyden som alle og enhver vet betyr at man man "bommer" og ikke får den i gir. Til slutt gikk det. Jeg fikk kjørt den i garasjen. Da jeg da stoppet, så lyste et oljelampe-instrument. Jeg fikk imidlertid da giret greit rundt i H-en, da bilen sto stille og motoren var slått av. Verre er det når jeg starter (men jeg har ikke prøvd siden).

 

Grunnen til at jeg lurer på om dette er clutchen er fordi det virker som det bedrer seg når jeg tramper clutchen 110% inn. Og så går bilen litt fremover når jeg starter bilen i 1.gir og da selvfølgelig holder clutchen inne.

 

Det bør nevnes at jeg ikke har sett noen synlige tegn til oljelekkasje og jeg har ikke i særlig grad hørt sluring fra clutchen, men litt lyder lager clutchen, det skal sies. Men det har den "alltid gjort".

 

Jeg er spesielt redd for at dette kan dreie seg om fucked up gearkasse. Kan noe identifisere dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan ikke være synkronringene da? Lamellen.. OK. Er det spesialdel til hver enkelt bil? Jeg fikk få svar her, og jeg trenger litt kvalifisert gjetting. Har bestilt service på den på et lite, billig verksted i DK, og hvis det er mye som sannsynligvis må gjøres med den, så vurderer jeg å droppe det. Må isåfall la bilen bli der og hente den senere i DK osv. Blir mye styr siden jeg bor i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange svar trenger du da?

Som jeg skrev, de problemene du beskriver kommer av at clutchen din ikke frigjør skikkelig, kan skyldes noe så enkelt som at lamellen går tregt på splinen til girkassen. Synkronringene er ikke årsak til problemene, men høres ikke ut til at de er helt bra siden du får skrapelyder når du girer. Å bytte synkronringer er dyrt og vil ikke løse noen av dine problemer. Ny lamell koster ikke mye, kjøp helst komplett clutchsett med trykkplate og utløserlager.

Det du må er å verifisere at clutcharmen har den vandringen den skal ha. Er enten wire eller hydraulisk, sistnevnte kan ikke justeres men luft i systemet kan redusere vandringen. Er alt ok så ta av girkassen og skift clutchen når den først er tilgjengelig. Rengjør og smør splinen på girkassen og monter sammen.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clutchpedalen skal alltid trykkes helt inn ved frigjøring. Clutchen din frir ikke og da får du skrapelyder. Sjekk clutcwire hvis den har det eller det hydrauliske systemet hvis den har det. Ved hydraulisk system er det en sylinder ved clutchpedalen og en ved clutchen under bilen. Du kan og sette på håndbrekket og prøve og slippe ut clutchen på 3 giret mens du gir gass. Hvis bilen da står og sviver med clutchen ute så er den defekt. Stopper bilen er clutchen ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Den står på verksted i DK nå. Fikk følgende beskjed av mekanikeren: "den skal have en ny kobling med trykleje evnt en koblingscylinder. Syncromesch på 2 og 3 gear virker lidt slidte, men det gør de vist på alle Alfaer ?"

 

Det var iallefall clutchen som var fucked up. Hva dette rent konkret vil si, er det fint hvis andre finanalyserer. Jeg kan si så mye, som at da jeg med nød og neppe hadde klart å komme med på ferjen og til verkstedet i DK og panseret ble åpnet, så pekte den ene mekanikeren på en ødelagt wire... !?

 

Jeg forstår ikke alt med bil (ikke en brøkdel engang) men jeg lærer ved hvert problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår