Aleksander Aas Skrevet September 4, 2012 Rapporter Share Skrevet September 4, 2012 Heisann, jeg har nettopp gått til innkjøp av 18 års bilen, en 1997 Audi A4 Avant, 1,8 l 5v. åså har jeg lagt merke til att etter jeg har startet motorn å den har gått en stund så den er god å varm begynner den å tikke noe forferdelig, kan nesten forveksles med en diesel, aner ikke hva det kan værra å lurer på om noen her vet hva det kan værra? bilen har gått 162 000 km, pent kjørt av dame på over 80 år, å service hver 15. tusen km. reg reim bytta for 8 000 km siden. legger ved en snutt av hvordan tikkinga høres ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terje92 Skrevet September 8, 2012 Rapporter Share Skrevet September 8, 2012 bytt til bedre olje :) min tikka sånn når jeg fylte castrol (tror det var 10-40) så fylte jeg mobil 1 5-50 olja og tikkinga forsvant :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thoka85 Skrevet September 8, 2012 Rapporter Share Skrevet September 8, 2012 Samme gjorde faren min. Fikk på ny olje, tror han brukte biltemas semi syntetiske (grønn flaske). Og bilen gikk pent igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slippern Skrevet September 8, 2012 Rapporter Share Skrevet September 8, 2012 Prøv først og bytt olje. Funker ikke det så kan det være delvis tett oljesil. Eller sliten kamkjedestrammer. Siter Audi A4 1,8 - 98 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Aas Skrevet September 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 9, 2012 Tusen takk :D kjøper ny olje i morra :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet September 29, 2012 Rapporter Share Skrevet September 29, 2012 Slenger meg på tråden her siden jeg hørte den samme lyden i dag fra min 2000 1.8TQ APU Lyden kom etter bilen hadde stått og gått i ca 5 min. Men etter å ha kjørt i ca 15 min var den ikke der lengre. Ser på tidligere kvitteringer jeg fikk med fra forrige eier at bilen har kjørt på Mobil super 3000 5w40 i flere år, men på sist service i juni på et annet verksted hadde de bytta til en uspesifisert 5w30 olje. Er det sannsynlig at oljen rett og slett er for tynn? eller bør jeg være obs på noe annet? Jeg har hatt en 1998 1.8T de siste 3 årene og kjørte med 5w40 på den og hadde ett inntrykk av at det funket greitt men ser at mange her anbefaler Mobil 1 5w50. Er det da denne Mobil 1 Peak Life 5W-50 det er snakk om? Og er den så mye bedre for motoren at jeg ikke burde bruke de 4 literne jeg har stående med 5w40 oljen jeg har? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
keon2k Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Bruker 10w40 fra biltema. Har tikkelyd, vurderer og prøve 10w50 for og se om det hjelper med tykkere olje. Er en audi a4 1.8t 96model. Hvordan sjekker jeg kjedestrammeren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Bruker 10w40 fra biltema. Har tikkelyd, vurderer og prøve 10w50 for og se om det hjelper med tykkere olje. Er en audi a4 1.8t 96model. Hvordan sjekker jeg kjedestrammeren? Det første du ør gjøre er å måle oljetrykket når tikkingen er tilstede. Er det for lavt så skyldes det gjerne igjenkokset pickup. Din motor har det nok best med 5W-40 eller 5W-50, gjerne Mobil. Kjedestrammeren er ikke så god å sjekke men du hører om det er raslelyder når den ikke fungerer som den skal. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hallvardr Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Ser det er minst 3 forskjellige mobil 5w50 oljer, er det samme hvilken? Hva er det de fleste bruker med gode erfaringer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Mobil1 Rally formula het den før, så kom vel trisyn og til slutt peak life. De gamle var best da de inneholdt mer sink/fosfor. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
keon2k Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Så tikkelyden er ikke løs kjedestrammer? Er konstant tikke lyd fra jeg starter motoren til den er varm osv.. Tikkingen følger turtallet. Har planer om rense silen, og eventuelt kjøre motorrens eller diesel gjennom motoren skal jeg ha hørt fungerer for mange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Oktober 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Oktober 2, 2012 Normalt blir det raslelyd om det er noe feil med kjedestrammeren, dette grunnet slakk kamkjede (som strammes av oljetrykket). Tikkelyder evt ventiltikking kommer av slitte løftere eller for lavt oljetrykk. Rens av pickup og innvendig motorvask kan gjøre godt. Bruk produkt egnet for dette og følg bruksanvisningen, ikke bruk diesel. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg