Gå til innhold

Biltilsynet og trimming.

Ranger emnet


pala89

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en bil som var senket og trimmet med ny chip (bsr steg 1+) + bsr luft filter..

Fikk forevisning til trafikk stasjon pga senkesettet ikke stod oppført og han skrev kommentar "mistanke om effekt økning".

 

Er det noen som har erfaringer med biltilsynet hva de gjør når jeg kommer opp? Jeg har fjernet senkesettet men endringen i chippen har jeg ikke tatt vekk. Tar en hel dag pga bilen min er gammal sa bsr (vw passat 98 1.8t)

 

Vil de avskilte den, kordan måler dette?

 

Alt av tips, råd og erfaring tas imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke kjent med disse vw 1,8t med miniturbo, men på alle turbobiler jeg har hatt så taper jeg alltid igjen utgangen på boost solenoiden når den skal på verksted for eu kontroll. Da får man kun wastegate-fjær trykk og minimum effekt.

 

Men dette er mer for å hindre kontrolløren i å skamkjøre bilen enn frykt for at trimming blir oppdaget... Gjør dette før du viser den hos biltilsynet og bare le "mistanken om effektøkning bort ved å peke på et "powerfilter."

 

Ser du bor i Bergen så kjekt om du nevner hvilket verksted det var som sendte deg videre slik at man kan unngå å bruke dem.

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, lassi du var litt for teknisk for meg. Jeg ble fortalt at jeg kan dra ut magnet ventil sånn at bilen går i nødmodus(uten at dette vises i dash bordet) sånn at turbo trykket blir som orginalt igjen.

Men aner ikke om de sjekker så nøye i detalj.

 

Hadde sjøl tenkt å peke på power filter å late som ingenting :p

 

Var på Lieco Auto @ Sotra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er samme effekt i praksis å gjøre det du har blitt fortalt, men f.eks på mx-5`en min får jeg feilkode i dashbord om jeg drar ut pluggen på boost control solenoiden. Det ville jeg trodd din og ville vise om den gikk i nødmodus? Men igjen, er ikke kjent med vw...

 

Derfor plugger jeg hullet den blør ut trykket gjennom med tape, slik at den igjen slipper all luft inn på wastegateklokken og åpner wastegaten på turbo max, da slipper den max mengde eksos forbi turboen og ladetrykket blir så lavt som mulig.

Helt usynlig for en kontrollør og.

 

Se feks her for litt info på noe jeg tro er samme motoren som din;

http://www.peterbeers.net/vw_roadtrip/GTI/GTI_Mods/N75J/N75J.htm

 

Her er et diagram på selve ventilen;

N75.jpg

 

Blokkerer du den nippelen som går til astmosfære (eller sikkert på innsugsrøret et sted mellom powerfilteret og innløpet på turbo) så får du minimum ladetrykk og effekt. Hadde ikke trodd de var så kjipe på LIECO nå, men greit å vite :)

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg får feilkode pga de har byttet hele chippen min med BSR sin. Han på BSR som sa jeg kunne gjøre det uten at feil meld kom opp. Har forsåvidt testa det, men da fikk jeg en kompis til å gjøre det så må nok få han til å vise meg igjen, din måte ble hakket for komplisert for meg :P

 

Men sliter vell litt om jeg kommer opp der med magnet ventilen av å de ser det? :p

 

Er litt redd for å bli avskiltet vis jeg kommer opp der å de finner det ut. Men vet at samme bil jeg har med samme bremser blir levert med 2.8T, så rart vis de ska klippe den da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare godkjenne den nye effekten? Chippinga blir vel levert med papirer, og om bilen har vært i norge i over 10år så er det jo gratis har jeg hørt :) Koster bare for timen på BT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært der med senkesett - Null problem, fikk kjempeservice og kontrollør brukte sikkert en time på å lete med lupe etter delenummer på fjærene når ha sikkert bare kunne bedt meg komme tilbake når jeg visste hvor på fjærene det stod. (Eller om det i det hele tatt var leselig lenger)

 

Var der etter å ha blitt stoppet i teknisk og fikk kontrollseddel på "for brede dekk" - Kontrollør gadd ikke ta den inn i hallen engang og så på det ute på plassen, kjente etter med en hånd og konstanterte kjapt at her var det mer enn de påkrevde 10mm mellom dekk og fjærbein. Hadde fått det i vognkortet hadde jeg vært lur og tatt det med...

 

Var der med med mx-5 for visning i forbindelse med registrering der jeg måtte bytte til original eksos - Kjørte inn i hallen, ruste bilen i 2 sekunder (kanskje mindre) og ble sendt ut igjen med godkjent resultat etter under 5 minutter.

 

Så MIN erfaring er at det er ganske kjapt og greit så det som er rapportert er innenfor rimelighetens grenser og bilen ellers ser grei ut.

 

(Kontrollører ute i felt derimot...)

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår