Gå til innhold

Ang lakkeringsprosessen og pussing.

Ranger emnet


ThomasAaren

Anbefalte innlegg

Er det slik at om man lakkerer alle lagene etter hverandre der man gir hvert lag nok tid til å tørke/herde (kanskje maks en halvtime mellom lagene primer->basefarge->klarlakk eller det som er spesifisert av leverandør) så slipper man å pusse i det hele tatt? man bare tørker av med en tack-rag mellom lagene om man vil være nøye?

 

Jeg har måtte pusse jæææææævl* mye mellom lagene pga av at jeg har ventet for lenge mellom lagene (alt fra par timer til flere dager)...hadde jeg unngått dette om jeg hadde gjort operasjonene på løpende bånd samma dag?

Pussing trengs kun for herdede overflater og metall og filler/sparkel?

 

Noob 2 Noob tip:

 

Tip 1:

 

Når du pusser ett panel eller hvilken som helst del og vil vite hvor langt ned i lagene du har kommet så legg merke til hvilken farge "skummet" eller vannet har om du våtsliper...klarlakken vil som oftest danne ett hvitaktig skum og så fort du kommer gjennom klarlakken så vil ....yes riktig...da vil skummet forandre farge tilsvarende basefargen på bilen din.

 

Tip 2:

 

Dette gjelder også våtsliping. Om du har hatt på sprayfiller eller primer og må pusse over arbeidsstykket før du legger neste lag med whatever...skyll vann over delen du jobber på...i de fleste tilfeller vil vannet bare "prelle av" eller danne store dråper som renner av der du ikke har pusset...og der du har pusset vil vannet mest sannsynlig legge seg som en flat hinne på overflaten..med andre ord....det preller ikke av som om delen skulle være impregnert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger grunninga, altså en non-sanding(ikke slipegrunning), så venter du ca 15 min(avhengig av temp) før du begynner med basen(fargen). Den ser du at er tørr når den blir mattere! Samme gjelder basen, pass på at det er tørt i alle kriker og kroker før du legger neste lag, altså at den er matt! Dersom du skal tacke mellom hvert lag så må du vente lenger, og gjerne kjenn etter et sted at basen er tørr nok til at du kan tacke! Jeg sprøyter bilene i 22 grader, og herder klarlakken på 60! Så for meg så tar det ca 15-20 min mellom hvert lag av grunninga og basen før jeg kan tacke! Dersom du står ute og ikke i en boks, så kan det ta lenger tid! Men ikke legg på alt for mye av gangen, legg heller flere tynne strøk med basen, så du slipper og vente for lenge!

Er sjeldent på forumet, men dersom du lurer på noe kan du kontakte meg på mail: Michael-1991@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår