Gå til innhold

Vibrasjoner i ratt under kjøring

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

I den siste tiden har rattet begynt å riste under kjøring, kjenner det best rundt 8 km, og under svært lite gasspågrad eller ingen gass.

 

Slipper jeg rattet helt ser jeg tydelig at rattet vibrere, jeg kan også kjenne det når jeg holder i rattet selvfølgelig.

Jeg kjenner ikke noe til vibrering i resten av bilen.

 

Noen som vet hva dette kan være?

 

bilen er en Audi A4 B6 2002 Avant

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, riktig jeg mente 80 km/t :P

 

jeg føler jeg er veldig flink til å innbille meg lyder o.l. fra bilen :P synes jeg hører lyder hele tiden uansett hvilken bil jeg sitter/kjører i. :P

 

Men denne ristingen er ikke til å unngå, men jeg prøvde igår å fylle 2,6 bar i dekkene istede for 2,4 som jeg hadde, og det virker som ristingen har blitt litt mindre., men ikke helt forsvunnet.

 

Det er ikke lenge siden dekkene ble avbalansert, jeg regner med de skal være ok da.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen tegn til at bilen lekker noe servo olje, verken drypp eller når jeg måler i olje beholderen. Hører heller ikke noe lyder eller ulyder fra servo. Så jeg håper den er ok ;)

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er mange ting som kan forårsake risting i rattet. Det kan være som nevnt ovenfor at det kan være ubalase i dekkene. Det kan komme av at ballanseringslodd er ramlet av - eller skade på dekk og felg (kantstein med videre). Andre årsaker kan være slakk i forstillingen - bærekuler, endeledd til styre stag. Det er også nevnt servostyring, men i såtilfelle er det snakk slakk i tannstangen/styresnekke.

 

Det kan videre være hjullager slakk - men da ville du høyt sansynlig hørt en forferdelig romlelyd.

Det kan være bremseskivene som er skjeve - men da opptrer ristingen ved nedbremsninger.

Du kan også få ristning i ratt ved at du har skjeve drivaksler (drivaksler i ubalanse) - men da vil ristingen som regel opptre ved gasspådrag og merkes veldig godt ved gasspådrag i sving.

 

Det du bør gjøre er å starte med å se over dekk og felger - få de eventuelt balansert på nytt.

Kontroller om du kjenner slakk i forstilling - ved å jekke opp bilen og kjen om det er slakk opp og ned og sideveis. Er det slakk opp og ned kan d være bærebroforinger / kuler. Er det slakk sideveis kan det være endeledd / tannstang. Og er det slakk alle retninger kan det være en kombinasjon av dette - og/eller hjullager.

 

Håper du er litt behjelpen:-) God helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår