Gå til innhold

kjetilvxz

Bruker
  • Innholdsteller

    20
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om kjetilvxz

  • Bursdag 06/27/1983

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, Snøscooter, ATV, friluftsliv og musikk
  • Modell (eks S4)
    Focus
  • Biltype (eks Audi)
    Ford
  • Fylke
    Troms

Contact Methods

  • Bosted
    Nordreisa

kjetilvxz's Achievements

  1. Hei, Jeg har en Chevrolet Tahoe, 1999 modell - og har et problem med 4WD'en. Girkassen har låst seg på 4WD lav, og nekter gå gå ut igjen til 2wd. Hadde mistanke om at solenoiden/elektromotoren var defekt eller hadde hengt seg opp - og skiftet denne. men samme problemet. Det som skjer er at: Når bilen står i nøyral, og man aktiverer knappen for å ta den ut av 4x4 lav så blinker kanppen og man hører to-smell i og klikk i rele. Men han blir ikke stående på 2wd. Skrudde av solenoiden/elektromotoren og den beveger seg ut, men returnerer i samme farten tilbake to ganger - før "skifteprosedyren er over" Jekket i forakslingen hvor denne står, og delen innvending i aksling hvor motoren er koplet på beveger seg fint. I tillegg har jeg koplet av batteripoler, renset kontakter og prøvd igjen - uten endring i resultat. Er det noen av dere som har erfaring på dette - tips mottas med takk.
  2. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ville tatt bilen inn på merkeverksted. De vil ha mye bedre systemforståelse av kjøretøyet vs. et uavhengig verksted - reparasjonen tar kortere tid og du får en som oftes en god diagnose ved første forsøk - om det ikke er noe ekstraordinært. Og jeg vil samtidig nevne at du ofte kommer rimeliger ut med tanke på arbeidstid og diagnose samlet sett (min påstand) 2.0 tdci'ene var det et vanlig problem at innsprøytningsdysene hadde problemer. Dette kommer av indre lekasje i dysene. Når trykket i dysene faller - beordrer styreenheten at motoren skal stoppe. Dette har merkeverkstedene veldig godt testverktøy til å gjøre. -Mvh. Kjetil-
  3. Heisann, det var ikke lite problemer du hadde med bilen din. Her er det flere ting som kan være feil. 1. Når du har problemer med sentrallåsen og denne ikke fungerer på nøkkel er det et par ting som kan være feil. Det ene er at fjernkontrollen kan være fri for strøm, fjernkontrollen har mistet sin programmering mot sentrallåsmodulen (styreenhet), sentrallåsmodulen kan være defekt og du kan ha ledningsbrudd i mellom dør og bil. Det jeg ville begynt med var å sjekke ledningsnettet mellom førerdør og bil (A-stolpe) det er ikke uvanlig å finne ledningsbrudd her og kan føre til feil som du beskriver ovenfor. Grunnen til at jeg sier førerdøren er fordi det er der hele sentrallåsen blir styrt ifra - men sjekk alle dører. 2. Det er heller ikke uvanlig at sentrallåsmodulen kan være defekt / dårlig. Det er ikke skjelden det trenger inn vann og fuktighet inn i sentrallås modulen. Denne blir styrt av fjernkontroll - og har stag direkte ned til bodulen får låsesylinderen. Dette kan også være roten til alt vondt. 3. Når det gjelder bakluke er den typiske feilen i mikrobryteren (elektriske bryteren / Lukeåpneren) som er defekt. Men da vil som regel knapp inne i bil kunne åpne denne. Du kan dermed også ha feil på selve låsedriveren som ligger inne i låsekassen i bakluken. 4. Hvis dette problemet har dukket opp på grunn av kulde - så har du nesten helt sikkert dårlige låsemoduler/drivere. Lykke til - det enkleste for deg er vel kanskje å ta bilen inn på et Ford verksted - som har skikkelig verktøy for å kontrollere dette:)
  4. Heisann, Jeg jobbet en periode som tekniker på Ford. Og den problemstillingen du kommer med har jeg vært bort i noen ganger. Jeg husker at tomgangsventilen var ofte plagene til tomgangsproblemer på Focus, Mondeo, Eskort som hadde Z-tech motoren. Jeg ser du har byttet denne og har fått et bedre resultat. Det er akkurat som om jeg vil huske at vi hadde noen utfordringer med innsugsmanifolden, eller vacuumslanger. Det du kan prøve er å kjøpe en boks med Startgass og spraye på innsugsmanefolden når motoren går på tomgang. Øker turtallet kan det tyde på en lekasje enn eller annen plass som gir motoren falskluft og dermet gir utslag i tomgangsproblemene du beskriver. Som du nevnte pratet du om at du kanskje ville prøve å skifte temperatur giver. Du er ikke på ville veier når du tenker slik - fordi temperatur giveren vil være med å bestemme blandingsforholdet (Bensin/luft) når det er kaldt og varmt i luften. Jeg tror denne bilen har temperaturgiveren til motorstyringen lokalisert midt på topplokket (mellom tennplugg 2 og 3) Det ser du lett om det går en "femte" ledning gjennom en gummikappe på topplokket. Dersom bilen har dette kan du dra opp gummihetta for å inspirere kontakter (og at det er tørt og fint nede i hullet) Mvh.Kjetil
  5. Hei, det du hører er antakeligvis AC-clutch'en til AC-kompressoren koppler inn og ut. Når AC'en kopler inn drives kompressoren rundt en liten periode til den bygger opp trykk i AC-systemet. Da er det en trykkgiver på AC-røret som forteller at systemet har for høyt trykk og da kopler clutch'en ut. Dette er helt normalt. AC-kompressoren drar ca. 4-5 HK når denne er koplet inn. Dersom du hører en romlelyd når ac-kompressoren koples inn - tyder det på at du kan ha et ødelagt lager i kompressoren og eller i ac-koplingen/chlutchen. En måte å sjekke om lageret til koplingen er dårlig er å kople av multireima ("viftereima") og snurre på drivhjulet til ac-kompressoren for å høre på romlelyd. Håper dette er noe til hjelp.
  6. Hei, det er mange ting som kan forårsake risting i rattet. Det kan være som nevnt ovenfor at det kan være ubalase i dekkene. Det kan komme av at ballanseringslodd er ramlet av - eller skade på dekk og felg (kantstein med videre). Andre årsaker kan være slakk i forstillingen - bærekuler, endeledd til styre stag. Det er også nevnt servostyring, men i såtilfelle er det snakk slakk i tannstangen/styresnekke. Det kan videre være hjullager slakk - men da ville du høyt sansynlig hørt en forferdelig romlelyd. Det kan være bremseskivene som er skjeve - men da opptrer ristingen ved nedbremsninger. Du kan også få ristning i ratt ved at du har skjeve drivaksler (drivaksler i ubalanse) - men da vil ristingen som regel opptre ved gasspådrag og merkes veldig godt ved gasspådrag i sving. Det du bør gjøre er å starte med å se over dekk og felger - få de eventuelt balansert på nytt. Kontroller om du kjenner slakk i forstilling - ved å jekke opp bilen og kjen om det er slakk opp og ned og sideveis. Er det slakk opp og ned kan d være bærebroforinger / kuler. Er det slakk sideveis kan det være endeledd / tannstang. Og er det slakk alle retninger kan det være en kombinasjon av dette - og/eller hjullager. Håper du er litt behjelpen:-) God helg
  7. Mest sansynlig toppakning - da du har kjølevannsproblemer samtidig som høyt oljeforbruk. Det at bilen ryker hvitt er at det kommer kjølevann inn i forbrenningskammeret (sylinderet) dermed hvit røykt. Jeg er 99,999% sikker på at det er dette som er feilen. Hvis du får hvit farge under oljepåfyllingslokket - er det et tegn på at det er vann i motoroljen. Du kan også kjenne en søtlig lukt av eksosen når den ryker hvitt.
  8. Hei, jeg har et lite problem med Rangeren. Den er vanskelig � starte p� kald motor. Det snodige er at man kan ha motorvarmeren i bilen en 10-15 minutt og da starter den. Motorlampen lyser ikke, og for �vrig g�r motoren greit - etter f�rste oppstart. Det er skiftet gl�derel� og gl�deplugger. Senest i dag er gl�depluggene m�lt - og disse er ok. Videre er det sjekket at det ikke kommer luftbl�rer i dieselslangen til pumpen (det er lagt en gjennomsiktig slange for � kunne se etter dette) Da lurer jeg p� er det noen av dere som har en slik bil, og som har opplevd noe lingnende? Mvh. Kjetil
  9. At bilen hadde bremsebånd var en detalj jeg overså. Da stiller saken seg helt klart anderledes. Men uansett mener jeg dette er verkstedets ansvar å rette opp i:-)
  10. Hmm, min mening er at dette er bilverkstedet som har skrudd på bilen din - bør ta ansvar å få dette i orden ikke du som kunde i dette tilfellet. Det jeg tror som er problemet er at rattvinkelsensoren er gått ut av stilling - dette gjerne i forbindelse med at de har vridd på hjulene att og fram mens bilen har hengt på bukk under girkasse skiftet. De må demonterebærebroen/motorrammen under bilen på en slik jobb. Når rattvinkelsensoren er gått ut av stilling - nytter det ikke å slette feilkoder - da må denne kalibreres om. Dette må oftes gjøres på merkeverksted. Jeg mener også at de verkstedene som har BOSCH KTS -diagnose utstyr kan gjøre dette. Dersom rattvinkelsensoren er årsaken til ABS-lampen lyser foreslår jeg at du presenterer regningen for verkstedet som har tatt clutch-jobben.
  11. Det kan høres ut som om du sliter med strømproblemer ja.. Får du valgt gir (rørt på girspaken) i det heletatt? Hvis du ikke får til å velge gir - sjekk bryterene på bremsepedalen. Dersom dette er i orden bør nok du få bilen inn på Ford-verksted for å få dem til å sjekke styremodulen til girkassen.
  12. En Mondeo som ikke har originale xenon-lys har heller ikke nivåregulering på lysene. Er enig med deg at det er bare å slå bort tanken med å montere dette. Det blir altfor kostbart. Alternativet ditt er at du monterer xenon på langlysene :-) Om det kan være en fattig trøst:-)
  13. Hei det er flere forskjellige måter å kople opp 1000m. Legger ved et bilde som forklarer hvordan du kan koble. Tegningen viser også at det er lagt inn en bryter for å kunne skru av 1000m - når det er nødvending. På bildet har jeg tegnet inn reléet slik at du kan se hvordan det virker. Tallene finner du igjen på reléet du kjøper.[ATTACH]28313[/ATTACH]
  14. Det er en normal feil at mikrobryteren i bakluka går ødelagt på disse bilene. Men du nevner at bryteren inne i bilen heller ikke virker. Dette er et sterk indikasjon på at "låse-solenoiden" i låsekassa er deftekt. (da må du skifte hele låsekassen) - på fjernkontrollen (nøkelen) din har du også en knapp for bakluke åpner -som du kan prøve. Det kan likevel være lurt å skifte bryteren, da det som regel trenger inn vann i denne. Låsekassen og bryteren er enkel å skifte som de andre sir her. Lykke til :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår