Gå til innhold

Bytte min Volvo 940 mot Nissan King cab 87 mod?

Ranger emnet


zappezopp

Anbefalte innlegg

Bør jeg bytte min 940 mot en king cab? Legger frem begge annonsene, 940: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=36218862

 

King cab: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1485744;Modified=1343204071

 

Er ute etter 4wd, er king cab kurant og bra bil?

 

Trenger svar fra noen som har peil her, raskt! :D

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

King kab går ikke noe bra, gammel sugediesel blir slapp opp bakker.

Men monterer du turbo så skal den gå brukbart, så har de svake girkasser så monterer du turbo så kan det hende kassa ryker.

Så er det jo den rusta som er glad i nissan.

 

Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller handla en patrol (turbo) går bedre å enklere "trimme" siden turboen allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja motorene er bjørnesterke de går mye lengere en karosseriet så kilomterstanden har ikke så mye å si på disse bilene. Finner du en som er ganske bra for rust så har du bil lenge.

 

Så er de grei å trimme, kan justere lengden på wastgate staget på den så vist du juster staget mest mulig inn slik at du får høyere turbotrykk og skrur opp dieselmengden så skal den gå noe bedre. Vil du ha mer må du få tak i en boost controller å druse på med mer trykk og diesel selvfølgelig. Vet ikke hva disse lader orginalt men trur ikke det er så mye, skal du prøve deg på mer en 1 bars ladetrykk så ville jeg ha montert en intercooler så lufta ikke blir så varm.

 

Men nå skal ikke jeg si at det ikke er problemer med disse, begynner å bli gamle biler å er ikke alle som har blitt like godt behandlet så noen problemer kan det jo komme men er du flink med oljeskift og slikt så skal det en god del til for å ta knekken på selve motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mye god info! Hadde vært interressant og eventuelt skrudd opp turbo trykket og få mer dieseltrøkk :D Har ikke så veldig god peil på diesel motorer, men er nok kyndig til å lære meg det ganske fort :) Men jeg har funnet en patrol som jeg sikler veldig på : http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1456776;Modified=1343158441

 

Skulle gjerne hørt din mening om denne!

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sog ikke så gale ut den, hørtes ut som litt jalla mek det med tanken da men er vel fort gjort å få tak i en tank og fikse det orginalt igjen.

Men skal du avsted å se på den så ta deg en grundig sjekk for rust, både i karosseri og ramme. Syns du det er litt for mye rust på den så anbefaler jeg å vente til en bedre patrol blir lagt ut. For vist du først begynner å pusse rust så finner du som regel mer.

 

Her har du da muligheten for å justere turbotrykk så sparer du litt penger på boostcontroller ;-)

Da er det jo ganske enkelt å få mer futt. For å få mer diesel så skal det være en skru på dieselpumpa som du justere med, er vel sikkert plombert med en ståltråd fra fabrikk vist ingen har vært å skrudd på den. Men det har det helt sikkert vært siden han har justert turbotrykket.

 

Skal du lære deg om diesel motorer så er denne bilen en god start, veldig god plass oppi motor rommet og veldig enkelt å skru på.

Er den grei for rust så ville jeg ha slått til, 440 tusen er ingenting for disse bilene kan jo prøve å prute litt og da si at den ikke er så fin i lakken eller noe, siden har har slått av 6000 så er det sikkert ikke så stor interesse på den så da kan jo du utnytte de litt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg reagerte litt med den tanken, men det blir det første som eventuelt hadde blitt ordna. Den er jo også godkjent til 2014 så da regner jeg med att det ikke er mye feil med den. Jeg klarer å fjerne det meste av rust som jeg slipper å sveise. Planen er jo å lage en offroad av en patrol, smelle på heisesett og diverse :P

 

Hørte engang av en som har hatt patrol "i alle år" og han sa att det var kun rust som tok knekken på disse bilene. Det begynner å virke som den mest pålitelige 4wd jeg kan kjøpe i 20-30 tusen klassen :D

 

Men vet du hvordan girkassene er på disse?, om de er solide liksom.

Signer her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja har ikke noe god peiling på girkassene men trur de skal være ganske sterke, har ikke hørt om noen som har tatt knekken på en enda. Regner med at de er like sterke som motoren, så trur ikke drivverket skal ikke være det du skal bekymre deg mest for.

 

Blir tøff med skikkelig heving og litt annet stasj så du får den rette offroad looken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vurdert Toyota Hilux eller Landcrusier fra samma perioden da? Vil du ha pickup er Hilux'ene veldig robuste.... 1987 - 1989 modell Hilux 2,4 d klarer du ikke drepe!

 

Skal du bruke denne som offroadbil er forsåvidt Patrolen grei den, ulempen er at den er stor og tung, noe som ikke alltid er like gunstig.

Endret av Andreas_H

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår