Gå til innhold

EU kontroll og konfilter


wolfman

Anbefalte innlegg

Monterte et modelltilpasset K&N konfilter på forden min for ca 4 år siden. Dette filteret gikk greit igjennom forrige EUkontroll, men på siste EUkontroll mente de at jeg måtte vise at jeg hadde montert filteret til biltilsynet, og fremlegge TUV papirer. De nevnte også at bilen slapp ut for my avgasser (eller noe slikt) som de trolig kom som en følge av luftfilteret. Stemmer det at filteret må vises?? Stemmer det også at høye nivåer av noen form for avgass skyldes luftfilteret, eller burde de her gjort en bedre kartlegging?? De mente at jeg uansett måtte bytte tilbake til original luftfilterboks, vise bilen hos biltilsynet, og komme tilbake for ny sjekk. huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes latterlig ut, er ikke noe mangel og ha åpent luftfilter. Trenger hvertfall ikke å godkjenne det, dummeste jeg har hørt på lenge. Om bilen din har for stort utslipp kan det komme av flere andre ting, skift plugger og bensinfilter.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke hentet bilen og betalt for kontrollen, men kan jeg nekte å betale? Bør de ikke finne ut hva avgassene skyldes? Dvs om konfilteret er synderen eller ikke? Mener også at de definerer en steinsprutskade som 2erfeil selv om den ligger utenfor de 30 cm som utgjør synsfeltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utføres ikkeno feilsøking på eu kontroll, kun konstatering så da må du betale mer. Du bør be de vise til hvordan de kan påstå at åpent luftfilter ikke er lov. Skader på frontrute går ofte på skjønn så er ikke så lett å si noe om den uten å se det selv.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke hentet bilen og betalt for kontrollen, men kan jeg nekte å betale? Bør de ikke finne ut hva avgassene skyldes? Dvs om konfilteret er synderen eller ikke? Mener også at de definerer en steinsprutskade som 2erfeil selv om den ligger utenfor de 30 cm som utgjør synsfeltet..

Visuell kontroll. I et synsfelt foran føreren som:

- på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm

bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og

innenfor vinduspusserfeltet,

- på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i

forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over

sitteputen, skal det ikke forekomme skader med

utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte

flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm.

Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt.

reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og

sikkerhet.

 

Skade på frontvindu pga striper

Slitt frontvindu

Skade på vindu

Vesentlig nedsatt sikt fra førerplass

Løst frontvindu

2

2

2

2

2

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]32207[/ATTACH]

 

her er bildet av steinspruten/sprekken. Har ikke vasket ruta, men lagde en rød strek der sprekken går. Fikk anmerkning (2-er feil) på denne hos mekonomen ved eu-kontrollen, men opplever ikke at denne er i synsfeltet. Ringte biltilsynet som sa noe om at hvis ruten var limt på (i motsetning til smettet inn i en gummiramme rundt vinduet som på eldre biler), ble ruten vurdert som en del av karoseriet, og dermed ble sprekken en vurderingssak utover 30cm regelen mente de.

 

Noen som har noen synspunkter her? Er dette en klar 2-er feil?

post-69274-13804854341044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår