Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
Tommyaleks

Motor problem 2.l ohc, trenger sårt litt asistanse :(

Rate this topic

Recommended Posts

Hei. Som dere ser så sliter jeg med et aldri så lite motor problem som jeg ikke klarer å løse.

Motoren er en 2.0L ohc med en weber 32/36.

 

problem 1. sliter med å få stillt tenning skikkeligt, den går og små jager hele tiden og rpm er veldi varierende, nå har jeg prøvd det meste snart, alt utenom å ta av toppen. byttet kabler, ja til og med fordeler, nytt lokk osv. uten at det hjelper noe stort Det ryker litt blått av den når jeg trår til og ved oppstart, så mistenker ventilhetter.

 

problem 2. bilen går fint ellers og drar bra, kan kanskje virke litt seig men vi snakker jo om en 2.0 atomat så kan vel ike forvente seg allverden av den. MEN. hvis jeg, ja la oss si jeg står i gården da og sarter opp og skal til å rygge og gir litt gass (dette skjer kun ved varm motor) men må bråbremse. slipper gassen og bilen stopper. den går fint på tomgang ellers. det samme skjer i kryss, kø kjøring osv. svært liten fart og brems, og bilen går fra tomgang til stop. Jeg har tatt opp forgasser og gjort den rein. har kjekket de tre små mebrane. den på høyre side er vel akselrasjons pumpen antar jeg, men de to andre er jeg ikke sikker på hva er til. fant forøvrig et hull i den mebran i klokka på venstre siden, byttet den og skruddet det i hopes. gikk så videre til grov justering av blandingen. skudde skruen helt inn også ut til der motoren hadde høyest turtal, justerte tomgang. men det her ikke hjulpet en dritt, samma problemet er der fremdeles og er svært iriterende spes i kø kjøring. De eneste justerings skruene jeg fant på gasseren er tomgangs skruen, en liten skrue som sitter inni hjørnet nede på gasseren og en under choke klokka, den sist nevnte har jeg ikke rørt. Har også kjekker vakumen til fordeler og den fungerer som den skal.

 

problem 3. dette er som sagt en Taunus 2.0l automat, den girer kjempefint og ingen ulyder. MEN. står jeg roligt (sefølgeligt) og setter den i reversj, så slår det i kassa, dette skjer kun når jeg setter den i reversj.

 

Er det noen som er så snille og hjelper meg litt her, står bom fast på alle problem punkter her.

 

tusen takk for all hjelp jeg kan få.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kan lite om Ford, men still tenningen mens motor holdes på 3000 omdr, juster den da til ~34 grader fØD og se om det hjelper.

Blandeskruen justerer du til høyest turtall, men motor må ha mellom 700-1000 omder når du justerer, ikke mer hvertfall. At motor stopper slik du beskriver kan skyldes falskluft, evt lekkasje gjennom bremsekraftforsterker.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg kan lite om Ford, men still tenningen mens motor holdes på 3000 omdr, juster den da til ~34 grader fØD og se om det hjelper.

Blandeskruen justerer du til høyest turtall, men motor må ha mellom 700-1000 omder når du justerer, ikke mer hvertfall. At motor stopper slik du beskriver kan skyldes falskluft, evt lekkasje gjennom bremsekraftforsterker.

 

Tusen takk Quatro73 men skjønte ikke helt den med -34. ja motoren ligger på rundt der på tomgang. Men når du nevner dette med falsk luft så kom jeg til å tenke på noe. du skjønner når jeg kjøpte bilen så hadde den gamle motor havarert, fikk tak i en ny 2.0l sierra motor, gått lite men motor har stått i ro inn i en 2-3 år. men nok om det, greia er at Den slangen som går i fra innsug til bremsekraft forsterker er den som satt på den nye motoren og var av hard plast med et T stykke på (vakumen til auto kassa er koblet til den slangen og T stykket. Pga. en knekt stuss på det gamle innsuget så brukte jeg innsug og forgasser som sto på den nye. (hadde ikke noe valg pga. vakum til kassa) ende pluggen passet jo i bremsekraft f. hullet så har ikke tenkt noe mere over dette

Kan det ha seg at det alikevel kan være en forskjell på taunus pluggen og sierra pluggen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siden du sliter med å stille tenningen nevnte jeg at du kan holde motor på ~3000 omdr og da justere tenningen til mellom 30-34 grader Før Øvre Dødpunkt. Fortenning som burde passe en gammel gassermotor ;)

Er nok helt ok slik du har montert røret mellom innsug og bremsekraftforsterkeren, så lenge det er tett.

Vurdert å montere på forgasseren som stod på den gamle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjenn quatro73. ja nettopp derfor jeg ikke helt var med, den motoren skal jo ha 8 grader :) 34 så litt mye ut i mine øyne hehe. Har prøvd meg fram litt på fordeleren og står nå på sitt beste vil jeg tro. Jha, er det jeg lurer på, om det er 100% tett siden det er en annen type stuss enn orginalt på Taunusen. tenkte jeg skulle prøve å bytte den i dag for å se om det kan hjelpe. Har prøvd begge innsug og gassere og får den samma feilen på begge to, utroligt rart. Og hadde det vært utette ventiler så hadde vel vært litt andre symtomer ? motoren går jo pent ellers liksom, jager som sagt litt med. er ikke mye det heller sånn sett.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en flaske startgass og spray litt rundt innsug og vakumslanger mens bilen går på tomgang. For dette ligner veldig på en luftlekkasje. Men jeg får det ikke helt til å stemme med 3 membraner i en Weber 32/36.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen DGAV har tre membraner, en for akselerasjonspumpe, en på automatchoken og en for blandingsregulering. DGV har kun en membran.

Som sagt, jeg kan lite om Ford, men 8 grader fortenning var lite, er dette med vakuumslangen (til fordeler) av og plugget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Mondeo: Ja det har jeg faktisk ikke tenkt på, så det skal jeg sjekke ut i morra, fikk ikke gjort noe i dag pga. andre ting. Ja kan jo stemme som du sier at det kan være noe luft problem ja. Takk for tipset :)

 

 

Quatro73: Ja det stemmer det du sier der og denne har tre. alle synest å være ok, så da kan man vel bare utelukke den delen.

Ja 2.0L ohc skal ha 8 grader, det er med vakum slange av. har aldri pleid å plugge slangen men av skal den være for å få riktig tenning, og da bør gasser justeringene være ok også for å få riktig innstilling. Men dette problemet her har gjort meg en smule frustrert for å si det mildt. gjør noen tester i morgen så får vi se åssen det går da, håper på at det kun er et luft problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tenningstidspunkt så har disse mellom 6 og 12 grader avhengig av motorkode. Jeg ville testa med 12 jeg, og blir det bank er det bare å gå ned litt. Lista med dekker bare biler fra 1987 og fremover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, trodde 2.0L Taunus skulle ha 8 grader jeg, er det jeg har hørt, men er kanske som du sier, forskjell på dette med motor koder.

Har prøvd meg fram med litt foeskjellig og er nytteløst å få stillt tenning på den, den vandrer så mye. skal gjøre et nytt forsøk med å rense forgasser etterpå og se om det kan hjelpe, motoren er jo helt på tryne, har aldri vært så ille før. har tetta all luft lekasje jeg fant og gått igjennom det meste, men nekter å gå pent. begynner å lure på om det er noen ventiler som ikke tetter skikkeligt. Tok en kompresjons test i sta og alle sylindre ligger på mellom 12 og 13, det er ikke mye variasjonen på de. merkelige greier for motoren var ikke slik i starten jeg brukte den, den stoppa riktig nok slik som forklart men den gikk jo myyyye penere enn nå. Sjekket også vakum klokka til fordeleren og den fungere som den skal, tar jeg av slangen mens motor går så stopper den nesten opp og noen ganger så stopper den helt.

Edited by Tommyaleks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quatro73: Hjelper ikke å stille en dritt der. det er ikke rare greiene jeg kan stille før motoren er helt på tryne. har nå stilt den inn på det som motoren går best på.

 

 

Mondeo: Tok en ny overhaling av forgasseren nå i kveld, tok av toppen og sjekket alt som var. Den gikk faktisk litt penere etter detta, fikk justert tenning så der. siden tennings lampa mi gikk fløyten i går så fikk jeg ta det på måfå. virker ut som det hjalp litt. men fortsatt så går den ikke helt reint. det er akkurat som noe ikke er tett eller noe. men sjekket også detta og tett som en potte rundt hele. Lurer på om gasseren er for slitt eller noe. Bilen ryker som sagt blått ved pådrag og oppstart så ventilhetter må byttes uansett. Hørte noen sa at det ikke er så bra at motoren står så lenge uten å bli brukt, de mente at ventilhetter og slikt blir harde å sprøe. kan jo kankjse være noe i det. Register reima bytta jeg før jeg satt i motoren samt strammer, sjekket i kveld og så bra ut det, var stram og fin den. Den er stilt inn riktig også. Så ikke skjønner jeg noe. Det eneste jeg kan komme på som jeg er litt i tvil om er retur slangen til bensinen, den har de plugget igjenn oppe på gasseren. fant et rør som ikke var til noe men som så ut som gikk bakover til bensin tanken. regner med at dette er retur rør. Kan dette ha noe å si ? skjønner liksom ikke hvorfor de skal plugge igjenn den så lenge de har røret der. kan ha gått hull på røret eller noe da men...tenkte jeg skulle sjekke ut dette i morra. for uten dette så står jeg fortsatt bom fast, snart prøvd alt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har såvidt svart deg på fordklubben.

 

Men en ting både jeg og de andre ikke har tenkt på.

 

Hvordan står det til med stift og kondensator, du sier lite om årsmodell, men er vel ikke usannslynlig at en taunus har stiftetenning.

Granada fikk elektronisk på 2.0 i 82, vet ikke med Taunus.

 

Er det elektronisk, så stiller du tenninga veldig enkelt, sett motor på Topp dødpunkt, med tenning på syl 1.

Juster fordeler så rotor peker nøyaktig mot hakk på fordeler, da er den nærme nok til at det skal funke på disse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.