Gå til innhold

Grå olje ved/i oljepåfyllingslokk

Ranger emnet


Sven

Anbefalte innlegg

Har problemer med grå olje på nevnte plass, det er ganske mye. Har skiftet olje og tørket den grå oljen bort, men det kommer raskt tilbake. Motoroljen i bunnpannen er helt fin. Bilen er en 69 VW 1300 boble med original motor. Noen som vet hva som er årsaken til dette? Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audi sport

Tett veivhus/topplokk ventilasjon?.... den slangen som skal slippe

ut olje damp og føre det tilbake til innsuget.

 

Gamle boxermotorene med underliggende kamaksler har ikke noe ventilasjon i toppen.

 

Og oljepåfyllingen er et rør som går ned i den liggende blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes rett og slett at temperatursvingningene danner kondens i lokket som igjen lager den fine milkshaken.Det er et velkjent problem på de fleste biler som har lokket stående på et rør eller på en annen måte som gjør at lokket ikke blir like varmt som resten av motoren hvis du skjønner hva jeg mener.Ingenting å bekymre seg om.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har hatt dette "problemet" med bruksbilen min også. Dette er noe jeg har vært klar over på den og aldri har bekymret meg siden jeg vet det skyldes småkjøring.

 

 

Var bare så veldig mye på bobla og det kom såpass raskt, men det er jo stor forskjell på plassering av oljepåfylling og dermed mindre varme som du nevner V8power. Boble er ihvertfall en artig bil! Min første faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

det kan også komme av oljetypen. jeg tenkte jeg skulle være snill med motoren min og fylte castrol gtx3 (værsting olje på begynnelsen av 90 tallet). det tettet hele påfyllingsrøret med denne gugga. senere fylte jeg biltema sin 10/40 og problemet forsvant fullstendig.

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår