Gå til innhold

Verktøy for rengjøring av dysesete til common rail dieselmotor

Ranger emnet


St-80

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter mye om og men, fått ut alle dieseldysene i en bilmotor jeg reparerer.

Motoren det er snakk om er en Renault common rail dieselmotor fra 2004. Topplokket er i aluminium.

Før nye dyser og kobberpakninger monteres bør vel anleggsflatene mot topplokket rengjøres for å sikre at det blir tett.

 

Jeg er litt usikker på hvordan dette bør gjøres og hva slags verktøy som bør benyttes. Da jeg var i kontakt med et bilverksted som er spesialister på innsprøtningssystemer, fikk jeg vite at de bare stålbørstet anleggsflatene og påførte varmebestandig pasta, f.eks kobberpasta. Verktøyet de stålbørstet med var i grunnen bare en ca 25 cm lang stålstang med en tynn og skiveformet stålbørste festet i den ene enden. Diameter på stålstang og stålbørste var omtrent 18-20 mm, dvs et par millimeter mindre enn monteringshullet til dieseldysen.

Jeg har lett etter slikt verktøy på nettet, men ikke funnet det.

Derimot har jeg funnet informasjon og tips på websiden til Dieselgrossisten AS.

Jeg siterer:

Lekkasje mellom dyse og topplokk er også vanlig. Det finnes løsemidler som løser opp "beken" som dannes rundt dysene, og som gjør det lettere å få dysene ut. Sammen med et freseverktøy for å reparere skaden i topplokket, er dette det du trenger. Husk at kobberpasta ikke må menyttes ved montering av den nye dysa. Det finnes et spesialfett for dette. Det er et "Hvitt fett" som du får hos oss. Husk å bytte kobberring og strekkbolt samtidig. Den gamle kobberringen sitter ofte igjen nå dysa demonteres.

 

Dieselgrossisten AS selger freseverktøy til dette formålet.

Biltema selger også et tilsvarende verktøy for rengjøring/fresing av dysesete i topplokk.

 

Ifølge Dieselgrossisten skal jeg ikke bruke kobberpasta. Er det da like greit å ikke bruke noe pasta i det hele tatt? Jeg har nemlig ikke tid til å bestille og vente på å få levert slikt hvitt spesialfett.

I tillegg er jeg usikker på om jeg bør investere i et slikt rengjøring/freseverktøy.

 

Er det noen her som har erfaring med slike reparasjoner og som har anbefaling til metode og verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Å få rengjort og evt freset setet til dysetetninga er alfa og omega for å få et bra resultat. Får du ikke rengjort annlegget blir nok gleden kortvarig.  Det hvite fettet er for at ikke dysa skal "beke" seg fast hvis en får en lekkasje. Bør absolutt brukes, ikke bruk kobberpasta. En får mange spesialverktøy for å få ut fastbekede dyser på commonrail motorer, noen er bra og andre mindre bra. I de verste tilfellene hender det at dysa går i 2 deler med topplokkskifte som resultat. Noe jeg har gjort mange ganger med bra resultat ved fastbekede dyser er følgende.... Demonter løse deksler som sitter i veien. Løsne på holderen til dysa, ikke ta den helt bort ,men løsne den slik at det blir litt klaring. Ta deretter og start motoren og kjør den ordentlig varm. Da "smelter" nemlig beket og samtidig vil kompresjonstrykket være med på å løsne dysa. Mens motoren fortsatt er varm tar du av dyserøret og klemma til dysa og jobber forsiktig dysa ut. Men jobb raskt, rekker beket å stivne må du varmkjøre igjen. Pleier å virke i 9 av 10 tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår