Gå til innhold

Lambdasonde fra 1,8/2,0L på 1,6 motor ?!

Ranger emnet


Glennarn

Anbefalte innlegg

Som sagt, passer de lambdasondene på 1,6 motor ?

På min lambdasonde så har jeg 4 ledninger, så hvis de lambdasondene har 4 ledninger også kan jeg bruke dem da ?

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei da det finnes to typer som begge har fire ledninger.

 

http://www.bilforumet.no/bilmerker/skoda/octavia/285502-lambda-sonde.html

 

Hmm, jaokay.. For jeg skifta lambdasonden på min for en stund siden og den tok jeg ifra en 1,8 golf 3.. Hadde samme farge på ledningene, eneste som var no dritt var at ledningene var for korte så jeg måtte skøte på dem litt og 2 ledninger var hvite så vet ikke om jeg satt dem på riktig plass.. Bilen ble hvertfall ikke bedre, den dro dårlig så idag dro jeg innom møller for diagnose test og lambdasonde var eneste som kom opp, det var fordi ledningene hadde ligget inntil eksosen så isolasjonen hadde smelta.. Så litt usikker om jeg skal ordne ledningene eller bare få taki en som er orginal istedet ?!

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det to hvite, en brun og en svart ledning på din sonde? I såfall har det ingenting å si om du bytter om de to hvite, de er kun til varmeelementet i sonden. Men om disse ledningene ligger til jord så har du garantert en defekt sikring nå, den for lambda ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hvite, en svart og en grå! : )

Nei, okay.. Finnes det sikring for det også ? Men kan jeg da bare fikse ledningene eller burde jeg da kjøpe en biltema sonde ?

Bilen ble jo ikke bedre etter jeg skifta den, og var bare det som kom opp på diagnosen... Eller må jeg slette feilmeldinga på hjernen etter jeg har skifta den for at bilen skal bli bra ? Han på møller sa det, men jeg har hørt litt av hvert så er litt i tvil om det er tilfelle..

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å tok noen bilder av ledningene.. Stemmer dette ? For på stikket som går ifra motoren og skal inn på lambda så er det en ledning som er hvit/rød mens på den ledningen som er på lambda så er det ingen som er hvit/rød..

IMG311.jpg

IMG310.jpg

 

Er det evt noe annet som ikke kommer opp på diagnose som kan være feil med bilen da den lugger, mister all motorkraft ?

Har jo sjekka tempgiver, lmm, fordelerlokk, rotor, kamakselsensor.. En som sa det kunne være det som sitter nedi fordelerlokket(husker ikke hva det heter).

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt lambda vil som oftest medføre forhøyet bensinforbruk, ikke at motor mister all kraft. Sjekket at bensintrykket ditt er konstant? Byttet plugger og pluggledninger?

Pluggen fra lambda er grei, de to hvite er jord og +12V til varmeelementet, den grå er jord til sensor og den svarte er signal fra sensor til ECU. Fargene på den andre siden får jeg ikke til å stemme. Hvilken årsmodell er Ventoen din og hva er motorkoden?

Ja, er sikring på lambda, da på +12V til varmeelementet. Er varmeelement i alle sonder som har tre ledninger eller mer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defekt lambda vil som oftest medføre forhøyet bensinforbruk, ikke at motor mister all kraft. Sjekket at bensintrykket ditt er konstant? Byttet plugger og pluggledninger?

Pluggen fra lambda er grei, de to hvite er jord og +12V til varmeelementet, den grå er jord til sensor og den svarte er signal fra sensor til ECU. Fargene på den andre siden får jeg ikke til å stemme. Hvilken årsmodell er Ventoen din og hva er motorkoden?

Ja, er sikring på lambda, da på +12V til varmeelementet. Er varmeelement i alle sonder som har tre ledninger eller mer.

 

Det var noe dritt, han på møller sa att det var derfor jeg mista motorkraft.. Har ikke sjekka det nei, hvordan kan jeg gjøre det uten å dra på verksted igjen ?

Tenkte å bytte dem snart ja, da jeg har ordna lambda.. Er en 97 vento 1,6. Motorkode AFT.

Hvor sitter den sikringen ? Hvis den sitter der alle andre sikringene sitter så er alle hele der.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for Quattro rette meg om det jeg sier ikke stemmer for denne motoren.

 

Defekt sikring vil gjøre at oppvarmingskretsen er ute av funksjon, dette vil gjøre at sensoren trenger lenger tid før den begynner å virke, altså vil sensoren gjøre jobben sin uansett, men det vil ta lenger tid før den greier å gjøre den for den trenger en viss temp først.

 

Dette gjelder god gammeldags lambda som du har tatt bilde av ledningene til.

 

Denne sikringen går gjerne til flere ting også, og ikke minst kan det være andre ting som gjør at lambdasensoren måler feil verdi og da gir ett signal som blir tolket som usannsynlig av ECU, som da skriver en feilkode, eks. feil bensintrykk.

 

Husk også at en lambdasensor ikke skal skjøtes kabler på, og skal det gjøres, må det gjøres uten lodding, og på en lufttett måte, hvis ikke kan den gi feil signal.

 

Men disse bilene har som sagt Q mye bedre peiling på enn meg.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for Quattro rette meg om det jeg sier ikke stemmer for denne motoren.

 

Defekt sikring vil gjøre at oppvarmingskretsen er ute av funksjon, dette vil gjøre at sensoren trenger lenger tid før den begynner å virke, altså vil sensoren gjøre jobben sin uansett, men det vil ta lenger tid før den greier å gjøre den for den trenger en viss temp først.

 

Dette gjelder god gammeldags lambda som du har tatt bilde av ledningene til.

 

Denne sikringen går gjerne til flere ting også, og ikke minst kan det være andre ting som gjør at lambdasensoren måler feil verdi og da gir ett signal som blir tolket som usannsynlig av ECU, som da skriver en feilkode, eks. feil bensintrykk.

 

Husk også at en lambdasensor ikke skal skjøtes kabler på, og skal det gjøres, må det gjøres uten lodding, og på en lufttett måte, hvis ikke kan den gi feil signal.

 

Men disse bilene har som sagt Q mye bedre peiling på enn meg.

 

Okay, skjønner skjønner..

Lambdasonden min er skjøta med kabelsko, ikke lodding..

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt riktig det Einar skriver, en lambda uten varmeelement vil bruke mye lengre tid på å fungere (oppvarming). Imidlertid vil også levetiden på den reduseres drastisk siden varmeelementet også har som funksjon å "brenne" bort sot som legger seg inni sonden.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravd litt gjennom tegninger, har ingen til Vento, men er temmelig likt på Golf 3 og det er riktig koplet. På Golf 3 går sikring 18 til lambda og bensinpumperelé, hvordan det er på din vet jeg ikke. Les oversikten i sikringsboksen.

Lambda G3.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, men da skifter jeg lambda så kanskje bilen blir bedre samt plugger og ledninger!

Sikringene var hele, nr 18 også..

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å sjekka plugga mine, dem var veeeldig hvite så hva betyr det ?

Skrudde dem ut, tok dem inni plugghetta og la den inntil motoren for å sjekke gnist og det knista ikke så veeldig mye akkurat.

(x) Ford Sierra 2.8 V6 (x) Vw golf 3 1.9 TDK

(x) Mazda 323 1.6 (x) Vw golf 2 1.6

(x) Seat cordoba 1.6 (x) Vw vento 2.0

(x) Vw golf 3 1.9D

(x) Vw golf 2 GTI ( ) Audi 80 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår