Gå til innhold

Trenger byttemotor CL 2,4 D

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Carawelle buss Nr 5, 1994. Motorbenevnelse: CL 2,4 D AAB 41611.

 

Fikk raslelyd i motor. Møller Sandefjord sa det var vakumpumpe. Skiftet denne samt 60' service (Km stand er 180.000). Syntes der var mye hjulbuestøy, skiftet begge hjullagre foran. Skiftet div bærekuler og forkontroll foretatt. Skiftet registerreim og vannpumpe på 180' km. (April 2012)

 

Raslelyd sier Møller kommer fra vakumpumpe. Pumpe skiftet. Ikke noe bedre. Nå sier de at det må være et løst forkammer. Ved undersøkelse viser det seg at det ikke lenger produseres løse (enkle forkammer). Må ha ny topp komplett. Nå viser det seg at VW ikke produserer topper til så gamle biler som 1994, men det er mulig å få tak i ny topp fra noe sam kaller seg Classic Parts VW i Tyskland. Disse er dyre, men hadde ikke noe valg syntes jeg, da bilen ellers ser meget bra ut og ikke har slitasje interiømessig. Pen i lakken også og bare gått 180'km.

 

Denne toppen måtte jeg vente lenge på. Bilen har stått på verksted siden 11. april. I dag ringer Møller Sandefjord og sier at toppen kom i går, og at de begynner å skifte i dag. Bra. En time senere ringer de og sier motor kan skrapes. Stempel slått nedi, sylindervegg ødelagt. VW produserer ikke byttemotorer til denne bilen, så de kan ikke hjelpe meg der. Fikk valget mellom å hente en hos hoggeren (men da vet jeg ikke km eller tilstand ellers), eller å skrape bilen (etter at jeg nettopp har kostet på den over 30.000)

Nå vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Synes det er for ille å skrape bilen, den er pen og gått relativt lite. Mye er jo byttet ut. Dersom det er mulig å få tak i en overhalt motor (CL 2,4D AAB ) til en akseptabel pris, går jeg gjerne for det. Er det noen her på forumet som kan hjelpe til med hvor jeg kan henvende meg? Da ville jeg være takknemlig.

 

Kan jo i verste fall også klare meg med bare blokken, da Møller fremdeles har den toppen fra Classic, men komlett motor hadde vel vært det beste, kommer nok billigere unna da.

mvh

carwell

Endret av carwell
Tillegsinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da takker jeg for mange gode innspill på mitt problem. Ja, jeg gjorde akkurat det som alle tenkte men ingen skrev, og fant en hugger som hadde et godt register og rimelige gode data på bilene han sparte på motorene fra. Fikk reg nr på bilen, chassisnummer, årsmodell, total km-stand, årsak til kondemnering (fra forsikringselskap), samt at forsikringselskapet hadde oppgitt at motoren som sto i ved kondemnering ikke var den originale '97 motren, men en byttemotor AAB '94 mod samt km stand på denne ved bytte.

 

Ved hjelp av "oppskriften" som jeg fant et annet sted på dette eminente forum, ringte jeg en hyggelig dame på biltilsynet i Trondheim, og fikk oversendt hele historikken for bruk og eiere på bilen motoren hadde stått i. Ringte siste eier som kunne bekrefte km stand på motor som ble satt i, samt hvor mye bilen hadde gått før forsikringselskapet overtok og bilen ble kondemnert. Motor hadde stått i en '94 modell som stort sett gikk i skytteltrafikk mellom Oslo og Tønsberg (firma), hadde gått 120.000 km da den ble satt inn, og gått ca 40.000 km etter dette og før hugging pga brann.

 

Kjøpte blokka med frakt til Møller i Sandefjord (totalt kr 6.500,-), men da vi skulle bytte over de nye delene fra min motor, som jo også var en AAB fra '94, passet ikke reg reima. Men den nye reima på min var jo ikke brukt, så jeg mente de kunne putte den tilbake i plastposen og legge den på del lageret. Den "nye" motoren ville ikke starte, fikk ikke diesel, så dieselpumpa fra min gamle ble satt over, samt alle de peneste og beste delene. Startet da ok, og fortsatte og starte med varm motor, men måtte kine mye med kald motor neste dag. Byttet gløderele, og nå ser den ut til å gå som en drøm.

 

Som det er nevnt tidligere, er bilen forøvrig i meget god stand, ser ubrukt ut innvendig og ellers meget pen i lakken. Det lille av rust jeg har funnet, har jeg tatt underveis. Nylig understellsbehandlet (igjen). Hjulbuestøyen ble borte med nye hjullagre foran, og jeg har nå en bil som går meget stille igjen, til å være den type bil. Jeg er fullstendig oppmerksom på at jeg har nå kostet på bilen mye mer enn den er verdt ved evt salg, men bruksverdien for meg er mye høere enn markedsverdi. Har nå en motor som har gått 160.000 km, mest med varm motor/langkjøring. Den holder sikkert i mange år ennå. Ja, ja, - det var den saken, forhåpentligvis.

 

mvh

carwell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår