Gå til innhold

carwell

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om carwell

  • Bursdag 05/07/1948

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

carwell's Achievements

  1. Jesper 1201, TKarlsen: Takk for tilbakemelding. Ser at artikkelen fra VG er far 2009. Mine dekk er produsert i 2011, men det er nok som både dere og andre sier at det er den stive veggen i Run-Flat dekket som forårsaker problemet, sammen med hjulspor i veien. Mulig jeg går over til vanlige dekk, men lav profil 245/45 og 275/40 x 19 blir det uansett på sommerdekka. Har egentlig ikke lyst til å bytte felger. På 18" vinterhjul (ikke Run-Flat) er det en helt annen bil å kjøre, oppfører seg normalt. Legge i reservehjul ja, - vel, husker ikke helt om plassen til det er der på 2012 X-3, mener det er en del smårom under plata bak. Mulig det er en plastkasett til å løfte ut, skal sjekke. Jeg må uansett gjøre noe med sommerdekka, og kanskje nå på denne årstiden er rette tidspunkt sånn rent prismessig. Men hva som er den beste løsningen, både for lommeboka og komforten/sikkerheten vet jeg ærlig talt ikke. Tar gjerne i mot råd.
  2. Tkarlsen: Takk for erfaringsoverføring. Vet i grunn ikke om det er Flat-Run med temmelig stive sidevegger som er problemet, eller om det er dekkfabrikanten. Det er jo stilig med 19" på sommerhjul da jeg synes de fyller hjulbuen mer. Flat-Run er jo praktisk dersom punktering (men hvor mange punkteringer har jeg hatt, ingen plutselige som jeg kan huske), men de er også dyre. Jeg tror jeg prøver først med å skifte fra Continental til GoodYear som jeg mener å ha lest et eller annet sted hjalp en annen med samme problem, men jeg ønsker jo å være rimelig sikker på resultatet før jeg velger nye dekk. Andre her med en X-3 som har opplevd det samme?
  3. Finnes det ingen her på forumet med lignende erfaringer og hvordan de har løst problemet med sporing med Continental på 19" felg?
  4. Har en BMW X3 2,0dA med sommerhjul Continental ContiSport Contact Flat Run 245/45 R 19 foran og 275/40 R 19 bak. Med disse på sporer bilen ubehagelig mye. Vinterhjul er Nokian 245/50 R 18 104R XL foran og bak, og når jeg setter på disse blir det en helt annen bil å kjøre, også mindre dekk støy. De 19" sommerdekkene begynner å bli ganske så slitt nå, så jeg må uansett bytte til nye. Valget blir da enten å gå over til en annen type dekk, og kanskje ikke Run Flat. Mener å ha lest på et eller annet forum at det var en kar med samme problemet som skiftet til GoodYear (samme dim 19") og ble kvitt problemet (finner ikke dette innlegg igjen i farten). Eller, jeg kan gå ned til 18" på sommerhjul også. Jeg kjenner til at Flat Run og 19" felger skaper dekk støy og tenderer tildels til kraftig sporing på norske veier med dype hjulspor etter vinteren, men jeg er usikker på hva jeg skal velge. Egentlig synes jeg 19" fyller ut hjulbuen mer og er ganske pent på X3, men det bør jo ikke gå på bekostning av kjørekomfort. Det er klart at jo høyere gummi, jo mer komfort, med da kan jeg i så fall glemme Flat Run. Noen synspunkter eller erfaring med 19" og sporing på BMW X3? Hva bør jeg gjøre for å bli kvitt sporing og hjul støy? Carwell
  5. Da takker jeg for mange gode innspill på mitt problem. Ja, jeg gjorde akkurat det som alle tenkte men ingen skrev, og fant en hugger som hadde et godt register og rimelige gode data på bilene han sparte på motorene fra. Fikk reg nr på bilen, chassisnummer, årsmodell, total km-stand, årsak til kondemnering (fra forsikringselskap), samt at forsikringselskapet hadde oppgitt at motoren som sto i ved kondemnering ikke var den originale '97 motren, men en byttemotor AAB '94 mod samt km stand på denne ved bytte. Ved hjelp av "oppskriften" som jeg fant et annet sted på dette eminente forum, ringte jeg en hyggelig dame på biltilsynet i Trondheim, og fikk oversendt hele historikken for bruk og eiere på bilen motoren hadde stått i. Ringte siste eier som kunne bekrefte km stand på motor som ble satt i, samt hvor mye bilen hadde gått før forsikringselskapet overtok og bilen ble kondemnert. Motor hadde stått i en '94 modell som stort sett gikk i skytteltrafikk mellom Oslo og Tønsberg (firma), hadde gått 120.000 km da den ble satt inn, og gått ca 40.000 km etter dette og før hugging pga brann. Kjøpte blokka med frakt til Møller i Sandefjord (totalt kr 6.500,-), men da vi skulle bytte over de nye delene fra min motor, som jo også var en AAB fra '94, passet ikke reg reima. Men den nye reima på min var jo ikke brukt, så jeg mente de kunne putte den tilbake i plastposen og legge den på del lageret. Den "nye" motoren ville ikke starte, fikk ikke diesel, så dieselpumpa fra min gamle ble satt over, samt alle de peneste og beste delene. Startet da ok, og fortsatte og starte med varm motor, men måtte kine mye med kald motor neste dag. Byttet gløderele, og nå ser den ut til å gå som en drøm. Som det er nevnt tidligere, er bilen forøvrig i meget god stand, ser ubrukt ut innvendig og ellers meget pen i lakken. Det lille av rust jeg har funnet, har jeg tatt underveis. Nylig understellsbehandlet (igjen). Hjulbuestøyen ble borte med nye hjullagre foran, og jeg har nå en bil som går meget stille igjen, til å være den type bil. Jeg er fullstendig oppmerksom på at jeg har nå kostet på bilen mye mer enn den er verdt ved evt salg, men bruksverdien for meg er mye høere enn markedsverdi. Har nå en motor som har gått 160.000 km, mest med varm motor/langkjøring. Den holder sikkert i mange år ennå. Ja, ja, - det var den saken, forhåpentligvis. mvh carwell
  6. Carawelle buss Nr 5, 1994. Motorbenevnelse: CL 2,4 D AAB 41611. Fikk raslelyd i motor. Møller Sandefjord sa det var vakumpumpe. Skiftet denne samt 60' service (Km stand er 180.000). Syntes der var mye hjulbuestøy, skiftet begge hjullagre foran. Skiftet div bærekuler og forkontroll foretatt. Skiftet registerreim og vannpumpe på 180' km. (April 2012) Raslelyd sier Møller kommer fra vakumpumpe. Pumpe skiftet. Ikke noe bedre. Nå sier de at det må være et løst forkammer. Ved undersøkelse viser det seg at det ikke lenger produseres løse (enkle forkammer). Må ha ny topp komplett. Nå viser det seg at VW ikke produserer topper til så gamle biler som 1994, men det er mulig å få tak i ny topp fra noe sam kaller seg Classic Parts VW i Tyskland. Disse er dyre, men hadde ikke noe valg syntes jeg, da bilen ellers ser meget bra ut og ikke har slitasje interiømessig. Pen i lakken også og bare gått 180'km. Denne toppen måtte jeg vente lenge på. Bilen har stått på verksted siden 11. april. I dag ringer Møller Sandefjord og sier at toppen kom i går, og at de begynner å skifte i dag. Bra. En time senere ringer de og sier motor kan skrapes. Stempel slått nedi, sylindervegg ødelagt. VW produserer ikke byttemotorer til denne bilen, så de kan ikke hjelpe meg der. Fikk valget mellom å hente en hos hoggeren (men da vet jeg ikke km eller tilstand ellers), eller å skrape bilen (etter at jeg nettopp har kostet på den over 30.000) Nå vet jeg ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre. Synes det er for ille å skrape bilen, den er pen og gått relativt lite. Mye er jo byttet ut. Dersom det er mulig å få tak i en overhalt motor (CL 2,4D AAB ) til en akseptabel pris, går jeg gjerne for det. Er det noen her på forumet som kan hjelpe til med hvor jeg kan henvende meg? Da ville jeg være takknemlig. Kan jo i verste fall også klare meg med bare blokken, da Møller fremdeles har den toppen fra Classic, men komlett motor hadde vel vært det beste, kommer nok billigere unna da. mvh carwell
  7. Startet først en tråd under "Mustang" da jeg ikke fant noe annet passende bilmerke, men tråden passer muligens bedre her. Har altså en Ford Mercury Zephyr Station Wagon 1981 som jeg tok hjem på flyttetoll fra Canada i 1984. Det er en 6 syl rekke på 3,3 ltr, GM. Bilen hadde termoplastisk lakk som fort ble stygg. Umulig å gjøre noe med. Helprimet bilen i 1985 og lakket med acryllakk + et lag klarlakk. Har siden holdt seg utrolig godt lakkmessig. Bilen har gått 149000 km (det er km på speedometer da den er produsert for salg i Canada). Den står mye inne om vinteren da bilen ikke har sperre på diff. Kan legge ut bilder senere hvis noen er interessert i det. Nå har jeg fått oljelekkasje i front av motor (jeg er ikke særlig motorkyndig). Tror det lekker i gjennomføring ved aksel til vifte/drivhjul for viftereim til dynamo.(Det er vel en simmerring her? Er det stor jobb å bytte denne?) Det har nå lagt seg olje på innsiden av vifte/dynamoreim. Skal skifte denne samt servoreim, men det står ikke noe nummer på noen av reimene. Husker ikke sist jeg byttet, om jeg noen gang har gjort det. Skal også bytte tennplugger, men i instruksjonsboka står det ikke noe om åpning disse. Er det noen her på forumet som vet noe om dette, eventuelt hvor jeg kan henvende meg for å innhente nødvendig info om reimer og plugger. Ønsker ikke Å ta av reimene før jeg har de nye for hånden. Ville være takknemlig om noen tok seg bryet med å svare dersom de sitter på kunnskap om det jeg er ute etter. Vet at det ikke er mange Mercury som går i Norge. Dersom noen eier en slik ville det vært hyggelig med en melding. mvh carwell
  8. Har en Ford Mercury Zephyr Station Wagon 1981. Det 6 syl 3,3 ltr rekke. Har en oljelekkasje i forkant av motor, antagelig ved aksel ut til drivhjul/viftereim. Det er vel en simmerring ved aksel ut til vifta? Det har lagt seg olje på innsiden av viftereim. Skal bytte både denne og servoreim, men kan ikke finne noe spec på reimene. Noen her på forumet som kjenner lengde og dimensjon? Skal også bytte tennplugger, men det står ikke noe info i instruksjonsboka om åpning på disse. Håper det er noen på forumet som kjenner til hvor jeg evt. kan henvende meg for å få spec på reimer og åpning på plugger. mvh carwell
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår