Gå til innhold

Tips? Får ikke ut ECU fra bilen! :-(

Ranger emnet


GlennK

Anbefalte innlegg

HJÆÆÆLP!

 

Jeg skal ha ut ECU'n på en '99 V70 2.5TDI, men får den pokker ikke løs.

 

Har lest beskrivelser på nett om at jeg må "dytte" de lilla "plast-dingsene" mot fronten av bilen, og så dra ut ECU'n.

 

Fikk dyttet disse lilla greiene fremover, men ECU satt fortsatt fast. Så ble jeg obs på en liten "knott" også den av lilla plast, som satt i underkant av festet/sokkelen til ECU'n. Når jeg dyttet denne innover (inn under ECU'n) så virket det som hele ECU'n ble "slarkete" i sokkelen, men ikke POKKER om den kommer løs.

 

KAN det være at jeg bare må røske skikkelig til? Eller er det noe annet som holder den igjen?

 

Håper at noen har tips til meg på hvordan jeg kan få den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av det.

Begge de to, både den lilla "tingen" ved siden av ECU'n og den lilla "klossen" under ECU sokkelen må dyttes HELT inn (altså mot fronten på bilen) og da løsnet boksen helt greit, og kunne løftes ut helt uten å bruke krefter.

 

BTW: Er det noen i relativ nærhet som sitter på en ECU til en V70 2.5TDI automat og a/c som jeg kunne prøvd i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig galt med bilen? Uten å være helt sikker så vil jeg tro at du ikke kan bare sette en annen styreenhet i bilen for jeg regner med at nøklene til bilen er programert opp mot denne.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Chipet" = startsperre deaktivert, og fysisk startsperre på diesel-pumpa er derfor demontert, så jeg regner med at det skulle gå greit å bytte ecu.

Promlemet er en tilbakevendende "feil" med variasjon i turbotrykket (i følge OBD feilmelding). Men jeg har mistakne til at det ikke er en fysisk feil på motoren, men snarere en feil i "chipen" som gjør at det dukker opp en feilmelding, og motoren derfor settes i protection-mode. Bilen blir altså "lat", og feks girer mye roligere og vil ikke foreta kick-down dersom det er litt turtall osv.

 

Er det kanskje noen rundt Akershus-øst som har en OBD enhet som kan lese og slette feilkoder som jeg kunne besøke og få tatt en titt på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår