Gå til innhold

Oljelekkasje ved bakhjul

Ranger emnet


rexcharm

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Igår ringte naboen på døren. Han påpekte at det lakk bensin fra bilen min, Alfa Romeo Spider 1986. Jeg spurte om det ikke var olje, men han mente at lukt indikerte at det var bensin.

 

At han trodde det, kan jeg forsåvidt forstå, for lekkasjen var ved venstre bakhjul, rett ved bensintanken. Det var olje, og jeg synes ikke det lukter bensin, men det kan selvfølgelig både være bensin- og oljelekkasje, selv om jeg rent logisk synes det høres rart og usannsynlig ut.

 

Jeg burde ha mer peiling på biler når jeg har en gammel bil selv, men jeg har ikke det og må gå til profesjonelle for reparasjon.

 

Spørsmålet mitt er likevel hva det sannsynligvis lekker olje ifra, hvor dyrt det kan være å fikse (?), og sist men ikke minst: Vet noen om et rimelig og greit verksted i Kr.sand? Denne bilen må EU-godkjennes innen mai, og jeg vil da fikse opp i denne lekkasjen og samtidig også ta en service.

Endret av rexcharm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig at det lekker olje fra bakhjulet siden det ikke er noe med olje der. Er ikke så mange måter å finne ut hvor eller hvorfor. Jekk opp bilen, best på en løftebukk. Vask det rent og se hvor det kommer fra. Er det ståltank kan det ha rusta hull i tanken. Kan være lekasje fra bensinfilter om det sitter på den plassen. Kan også være lekasje fra armaturen, dvs defekt pakning. Er vanskelig å finne et rimelig verksted siden de fleste har opp i mot 1000 kr i timen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen hadde da stått der siden torsdag kveld. oljen var "fersk". Det var vel OK temperatur igår, så oljen ville ha tørket inn hvis lekkasjen var eldre, regner jeg med?

 

Naboen mente altså at det luktet bensin, men det synes ikke jeg. Det var også olje. Det lå på bakken som en flekk. Det kan selvfølgelig ha lekket ut idet jeg kjørte bilen inn og parkerte? På plenen utenfor huset, så er det også et par stygge flekker på plenen etter en lekkasje. Omtrent der bakdelen av bilen har stått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Igår ringte naboen på døren. Han påpekte at det lakk bensin fra bilen min, Alfa Romeo Spider 1986. Jeg spurte om det ikke var olje, men han mente at lukt indikerte at det var bensin.

 

At han trodde det, kan jeg forsåvidt forstå, for lekkasjen var ved venstre bakhjul, rett ved bensintanken. Det var olje, og jeg synes ikke det lukter bensin, men det kan selvfølgelig både være bensin- og oljelekkasje, selv om jeg rent logisk synes det høres rart og usannsynlig ut.

 

Jeg burde ha mer peiling på biler når jeg har en gammel bil selv, men jeg har ikke det og må gå til profesjonelle for reparasjon.

 

Spørsmålet mitt er likevel hva det sannsynligvis lekker olje ifra, hvor dyrt det kan være å fikse (?), og sist men ikke minst: Vet noen om et rimelig og greit verksted i Kr.sand? Denne bilen må EU-godkjennes innen mai, og jeg vil da fikse opp i denne lekkasjen og samtidig også ta en service.

 

Jeg kjenner ikke til alfa romeo i det hele tatt,men kan det være bremseveske? Har bilen bakhjulstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk. det høre ut som den mest logiske forklaringen. Imidlertid ligger den vel midt på bak? Skulle da tro at lekkasjen skulle ligge midt på bakken mellom bakhjulene, eller? Men det var vel uansett ikke så langt ifra. Så der er det altså olje? Er det en fatal greie at det lekker olje derifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørest ut som de er diffen som har en pakning som er gammel og morken... men prøv som han tidligare sa å vaske så kjøre en uke og sjå kor de leker ifra. men vist nivået blir lite så kan heile diffen gå i stå og bli ødelagt.

 

Jeg har ingen aning om det er stiv bakaksel eller ei, faktisk. Oljen i diffen kommer selvfølgelig ifra motoroljen, så så lenge jeg jevnlig måler oljenivået og det er holdbart, så er det rent teknisk trygt å kjøre med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår