Gå til innhold

Hvem sitt ansvar?

Ranger emnet


Twiggy

Anbefalte innlegg

I går den 25/4 solgte jeg bilen min til en bekjent. Hun skrev under en salgsmelding og standard kjøpskontrakt, fikk utlevert bilen og nøkler.

Jeg hadde tenkt å sende inn salgsmeldingen i morgen (27.) fordi jeg har vært borte på jobb tidlig morgen til sen kveld idag.

Hun som skulle kjøpe bilen bestemte seg tirsdag kveld for at hun ville ha den. Hun stresset endel med å få den og ville gjerne få bilen den 26/ fordi det passet henne. I kjøpskontrakten skrev jeg da også at hun skulle overføre penger til meg i løpet av 26/4.

Hun hadde tegnet en forsikring på bilen som gjelder fra 27/4.

Så.. det som skjer er at hun har klart å krasje bilen!! Ble visst litt skade på den andre bilen, og ikke så mye på hennes (min?). Det var også hun som kjøpte bilen av meg sin feil.

Hvordan utarter dette seg da?? Hva skal jeg gjøre? Eller hva skal kjøper gjøre?? Hvem har ansvar for hva???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...

I går den 25/4 solgte jeg bilen min til en bekjent. Hun skrev under en salgsmelding og standard kjøpskontrakt, fikk utlevert bilen og nøkler.

Jeg hadde tenkt å sende inn salgsmeldingen i morgen (27.) fordi jeg har vært borte på jobb tidlig morgen til sen kveld idag.

Hun som skulle kjøpe bilen bestemte seg tirsdag kveld for at hun ville ha den. Hun stresset endel med å få den og ville gjerne få bilen den 26/ fordi det passet henne. I kjøpskontrakten skrev jeg da også at hun skulle overføre penger til meg i løpet av 26/4.

Hun hadde tegnet en forsikring på bilen som gjelder fra 27/4.

Så.. det som skjer er at hun har klart å krasje bilen!! Ble visst litt skade på den andre bilen, og ikke så mye på hennes (min?). Det var også hun som kjøpte bilen av meg sin feil.

Hvordan utarter dette seg da?? Hva skal jeg gjøre? Eller hva skal kjøper gjøre?? Hvem har ansvar for hva???

Håper dette har gått i orden.   

 

Det er din kasko-/ ansvarsforsikring som blir brukt for å dekke skadene på bilen og evnt andre objekter. Dog, kan du framvise kjøpskontrakt, som beviser at bilen var solgt før bilen ble skadet, skal ikke du miste bonus eller betale noen egenandel.

 

Kjøper av en bil har 2 uker på seg til å skaffe forsikring på bilen. I disse 2 ukene er det selgers forsikring som brukes ved evnt uhell. Dog skal ikke selger lide for at kjøper er uheldig og kolliderer eller lignende. Derfor mister ikke selger av bilen bonus e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en gammel sak som sikkert har ordnet seg. Du kan ikke kjøre på en annen sin forsikring du som kjøper av bil har ansvar for og forsikre kjøretøyet før du tar det i bruk.

 

Du har 2 uker på deg etter kjøp av bil til å sørge for at du har forsikring på kjøpt bil. Så i teorien kan du kjøre på selgers forsikring i 2 uker, men selger vil ikke bli skadelidende av kjøpers uhell. Etter 2 uker regnes bilen som uforsikret og er kjøper av bilen uheldig og kolliderer etter dette, og bilen forvolder skade på andre objekter enn bare bilen, er det Trafikkforsikringsforeningen som kommer inn å dekker skadene på disse objektene, da bilen ikke har noen ansvarsforsikring som kan dekke dette. Trafikkforsikringsforeningen vil således føre regress mot eier av bilen på det beløpet de har lagt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskrift om bruk av kjøretøy

 

§2-4

 

1. Kjøretøyets eier eller rådighetshaver er ansvarlig for at registreringsplikten oppfylles.

 

2. Registreringspliktig kjøretøy må ikke brukes eller tillates brukt uten å være registrert på eieren og utstyrt med vognkort og kjennemerke.

 

Ønsker du og bruke kjøretøyet før du har fått nytt vognkort vil du ved og møte opp på en trafikkstasjon med dokumentasjon på at årsavgift,omregistrering er betalt samt at forsikring er registrert få utstedt et midlertidig vognkort som gjelder i 1 måned,det vil si til du får det nye vognkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt rent juridisk, men i praksis har man 2 uker på seg på å skaffe forsikring på kjøpt bil. Men det er jo selvfølgelig anbefalt at kjøper ordner med forsikring så raskt som mulig. Dette for at om du kjøper en bil på lørdagen, ikke får tak i forsikringsselskapet i helgen, så skal du likevel få kjøre bilen hjem, og ordne dette første mulige virkedag med en begrensning på 2 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nå kanskje ikke i lover og regler, da reglementet juridisk sett er slik du beskriver, men det er en felles forståelse selskapene i mellom at det er en buffer mellom salg av bil til ny kjøper for ordnet med forsikring. 

 

Det er nå slik det blir praktisert ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå vi må forholde oss til hva myndighetene sier og ikke hva som er praksis i private selskaper. At noen forflytter et kjøpt kjøretøy og har med seg salgskontrakt på veien hjem og kan fremvise denne hvis han blir stoppet tror jeg ikke er noe problem. At noen skal kjøre rundt i 14 dager med en bil uten gyldig vognkort og forsikring på tidligere eier er et stort problem!

 

Det har seg og sånn at tidligere eier ikke får sagt opp sin forsikring før ny eier har tegnet ny forsikring på bilen. Jobber du i et forsikringsselskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det myndighetene sier, men at praksisen selskapene i mellom er annerledes er udiskutabel. 

 

Jobber med skadeoppgjør til daglig og er innom slike problemstillinger ukentlig. 

 

Og nei det er normalt ikke et stort problem dette. At kjøper derimot kjører uforsikret hadde vært et problem, feks om jeg kjøper en bil på søndag kveld og ikke har mulighet til å tegne ny forsikring før første virkedag, feks mandag om det ikke er noen røde dager inne i bildet. Da kjører kjøper på selgers forsikring inntil kjøper for ordnet med egen forsikring på ny bil, da begrenset til 2 uker. Det er fortsatt kjøper som må ut med egenandel for eventuell reparasjon eller bilberging, og dette berører ikke selger, så sant selger kan framvise dokumentasjon på at bilen er solgt den og den datoen til det og det klokkeslettet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over at denne praksisen eksisterer og at forsikringsselskapene ikke følger norsk lov. Hva om denne kjøper kjører ned og dreper et menneske i løpet av "disse 2 ukene" hva da? Tror du myndighetene godtar en praksis som som forsikringsselskapene praktiserer fremfor norsk lov?

 

Og skal man kjøpe en bil en helg går det fint an og ligge i forkant og forsikre bilen en fredag før kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid det lar seg gjøre, om du feks bestemmer deg på lørdagen for å kjøpe en bil. 

 

Det stiller seg ikke annerledes om kjøper av bilen forvolder aldri så stor skade etter kjøp av bilen, enn om selger av bilen er uheldig rett i forkant av salget. Reglene er det samme. Det er selgers ansvarsforsikring som går inn å dekker skadene, og selskapet til selger vil trolig kreve regress fra kjøper av bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår