Gå til innhold

Sportsluftfilter polo 6n 95mod 1,3l

Ranger emnet


theflonert

Anbefalte innlegg

Hei. Bare lurte på om noen er kjent med dette? Jeg tenkte jeg skulle sette på et sportsluftfilter på min gamle Polo.

Bilen er 1995 model. 1,3 l.

Etter at jeg skrudde av luftfilterboksen og tok den bort var det en stor slange og to små som gikk inn i luftfilteret.

 

Hva skal jeg gjøre med disse etter at jeg har montert luftfilteret på forgaseren? de kan da ikke bare henge løst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene er nok veivhusventilasjonen din(kommer fra baksiden av motorblokka) Denne kan du enten sette et lite filter på, eller kjøre inn i mellom filter og spjeldhus. Den store slangen er vel muligens varmluft fra eksosmanifoilen din. Den trenger du ikke, men kan være kjekk dersom det er kaldt. Det er som quattro73 sier, gir nok ikke no særlig effekt, men kan jo gi litt bedre lyd da ;) Du får ta no bilder.

 

Her er hvordan jeg gjorde det på en 95 1,4 6n:

mtr_9.jpg

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for seriøse svar :D

Er egentlige ikke ute etter noe særlig effekt, bare har lyst til å mekke litt på bilen. Ja det er som du sier, en liten slange til veivhuset? tenkte kjøpe et lite filter til den.

 

Den store er liksom fra insuget, men skal den bare henge fritt eller?

 

Det er også to veldig tynne slanger, en kommer fra forgaseren og en kommer fra insuget som begge går inn i luftfilterboksen. Merkelig greier. Jeg tar noen bilder i morgen.

 

Som jeg ser på bildet ditt, det er sånn jeg har tenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store er vel fra eksosmanifolden slik G_Yog skriver, i såfall kan du fjerne denne fra motoren.

De to tynne er vakuumslanger. En kommer fra innsuget, går via termoventilen i luftfilterboksen og videre til varmluftspjeldet.Den som kommer fra innsuget plugger du, resten fjernes sammen med luftfilterboksen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bilde ditt at du har en slange der den blå. Jeg har bare tatt av luftfilterboksen, skal jeg skru av resten også? Der luftfilterboksen satt er jo mye større enn 76mm som luftfilteret er. Jeg kan laste opp noen bilder etterpå. Skjønner ikke helt hvordan du har gjort det der.

Endret av theflonert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på bilde ditt at du har en slange der den blå. Jeg har bare tatt av luftfilterboksen, skal jeg skru av resten også? Der luftfilterboksen satt er jo mye større enn 76mm som luftfilteret er. Jeg kan laste opp noen bilder etterpå. Skjønner ikke helt hvordan du har gjort det der.

 

 

Etter å ha fjernet filterboksen skal du sitte igjen med åpningen til spjeldhuset ditt. på 1,4 8v min var denne på ca 52 mm mener jeg å huske. skal se noe lik denne ut:

030133-064-d.JPG

PoloGti-99: 8x14",clean,Bur,omnicomp bremser

Impala-65: To be: torq trust II 8x18", lav!

MantaB-82: Slædde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bildet kan du ikke skru av, da vil du aldri få start på motoren igjen. Det er spjeldhuset med bensininnsprøytningsenhet :)

Mulig du kan løse det med er adapter som på bildet under. Selges i flere varianter på Biltema.

 

33-217_m.jpg

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Filter/Luftfilter/Adapter-sportluftfilter-33217/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår