Gå til innhold

Oljetrykksmåler 3B

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lest på nettet et par timer nå og blir ikke helt klok. Bilen det gjelder er en Passat 99mod TDI 110hk. AFN motor (mener jeg)

 

Har lest om oljetrykksmålere som har et T-ledd som skal skjøtes på en slange så vidt jeg har forstått. Da må man vel kappe slangen i to og feste t-stykket. Men da vil vel dette t-stykket bremse litt av oljetrykket som går gjennom denne slangen? Div. fordi t-stykket er trangere enn det originale røret..? Uansett er det uaktuelt for meg å begynne å kappe i oljeslanger.

 

Så har jeg lest om en kontakt man skrur inn der varsleren/kontakten til oljelampa sitter? At man erstatter den med kontakten til oljetrykksmåleren? Så fra denne kontakten går det en ledning (signal/strøm) til oljetrykksmåleren som sitter i bilen ettersom jeg har forstått. Hvordan måler dette trykket egentlig? Hørtes veldig mye enklere ut enn å kappe slanger og herje..

 

Her er kontakten: 61-588_l.jpg

 

 

Her her måleren: 32-1075_m.jpg

"Oljetrykkmåler

Lysende sifre. Fargefilter medfølger for forskjellige belysningsfarger. Ø 52 mm. 0–7 kg/cm². Leveres med giver. Monteringssett kommer i tillegg (se tabell). Kun 12 V."

 

Det er vel giveren som er avbildet nederst? Oljetrykksmåleren er vel instrumentet?

 

 

Men hvis dette er faktum, da kobles vel oljelampa/varsleren av når kontakten til den erstattes med kontakten til oljetrykksmåleren? Slik at i stedet for å bli varslet av et rødt lys, må jeg selv følge med på oljetrykksmåleren? (bare et praktisk spørsmål om jeg forstår dette)

 

Og, det viktigste, vil det bli noen feilkoder i systemet ved å gjøre dette?

 

 

Jeg vet heller ikke hvor dette skal skrus inn eller hvor oljelampekontakten er. Setter pris på alle svar :)

 

 

Her er forresten en reservegiver?? 32-182_m.jpg

 

Alle deler funnet på biltema, enkleste stedet å søke. Funker dette? Vil helst ha noe som måler riktig :p

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du montere oljetrykkmåler så er det enklest å bruke Y-adapter som du har bilde av. Skru ut original trykkbryter, der den stod skrur du inn Y-adapteret (husk gjengene er M10x1). Skru inn original trykkbryter og oljetrykkgiveren i Y. Kople til ledningene på giveren som anvist i instr, ledningen til original trykkbryter monteres tilbake.

De komponentene du har på bildet over er akkurat de du trenger.

Igjen, husk gjengestigning på M10x1 på Y-adapteret og overgang M10x1 --> 1/8-27 NPT til trykkgiveren.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da blir det biltema, grei pris :)

 

Var ute og sjekket nå og tror jeg fant oljetrykkbryteren på oljefilterhuset. Litt annerledes enn på bildet du viste meg da det ikke er tre rør som stikker oppover, men mange slanger som går i hytt og pine ut derfra :p

[ATTACH]29242[/ATTACH][ATTACH]29243[/ATTACH]

 

Veldig kurant å komme til også egentlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av giverne til oljetrykksmåleren passet noen av y-leddene den skulle passe på. Prøvde flere i butikken på biltema, både giverne til andre av målerne og andre y-ledd, så han sa jeg bare fikk pengene tilbake. Produksjonsfeil (på alle!?)

 

Så da dreit jeg foreløpig i hele greia :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste givere på biltema har 1/8-27 NPT-gjenger. Giverene på din bil har M10x1-gjenger, altså må du ha overgang.

 

Jeg hadde samme t-ledd og giver som deg på bildet. Problemet er at giveren (1/8..) ikke passet i t-leddet. Fikk skrudd den nesten en halv cm inn før den stoppet. Dro tilbake og prøvde de andre t-leddene og giverne, men samme greia. Han på butikken syns dette var ytterst merkelig. T-leddet var 1/8.. så det skulle passet med giveren til oljetrykksmåleren som også var 1/8.

 

Jeg skrudde aldri ut kontakten i blokka da dette ikke var noe vits når ikke giveren passet i t-leddet uansett.

 

Det må ha vært noe galt med gjengene på t-leddene, produksjonsfeil på et parti eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår