Gå til innhold

Diverse spørsmål (Teori - lysbruk, bremselengde, vegtrafikklov ++)

Ranger emnet


pkk2000

Anbefalte innlegg

1.Kan jeg kjøre snøscooter med førerkort med kun klasse B?

"Person som før 1. juli 2006 har ervervet førerrettighet i klassene

A, A1, B, S eller T, har fortsatt rett til å kjøre snøscooter med eller uten

tilhengerslede uten aldersbegrensningen nevnt ovenfor. "

Betyr dette at alle som har tatt lappen for personbil(klasse B)etter juli 2006, ikke har

lov til å kjøre snøscooter?

Litt forvirrende, står jo at klasse B kan kjøre beltebil med eller uten tilhengerslede. Går ikke snøscooter under beltebil?

Hva med lett motorsykkel? Kreves det egen opplæring?

 

2. Noen som har en enkel forklaring på hvorfor vi benytter oss av 2 bremsekretser?

 

3. Gjelder vegtraafikkloven for alle fotgjengere å syklister?

Gjelder den kun på vei der motorvogn brukes?

Etter hva jeg har forstått gjelder vegtrafikkloven overalt for en bil, selv om den ikke er på offentlig vei?

 

4. Hvorfor må man fylle på olje i bilen?

 

5. Leser mange steder at det er forbudt å parkere på motorvei og forkjørsvei med over 50 km/t.

Betyr dette at det er lov å parkere på veier som ikke er forkjørsveier eller med lavere fartsgrense enn 50 km/t?

 

6. Ettersom jeg bor i Oslo ser jeg parkering forbudt skiltet(skilt 372) overalt. Er det lov å parkere

der det er plass selv om parkeringsskiltet(skilt 552) og parkering forbudt(372)ikke står der ?

Er det slik at parkering skiltet(552) skal stå overalt der det er lovlig å parkere, mens parkering forbudt skiltet

kun står på strekninger det er ulovlig å parkere, men det står f.eks. biler på andre siden som står lovlig?

 

7.Hvordan forarndres bremselengden når føret blir glatt og veggrepet bare det halve?

A) Det blir dobbelt så langt.

B) Det blir 3 ganger så langt.

C) Det blir 4 ganger så langt.

 

8.Tåkelys og parklys kan erstatte nærlys på dagen hvis de brukes i kombinasjon.

Kan parklys alene erstatte nærlys på dagen(vet tåkelys ikke kan det)?

 

9. Er det tillatt å bruke fjernlys på dagen(vet man ikke skal det, men er det forbudt?).

 

10. Tegn fra politimann. Hva betyr det når politimannen står med en arm til siden og en arm ned? Finner ikke dette i teoriboka eller på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Lett motorsykkel krever eigen opplæring. Ser ut som om dei som har tatt førerkortet etter juli 2006 må ha eigen opplæring for å køyre snøscooter.

 

2: Viss eine ryker har du fortsatt bremser.

 

3:

 

4: Motoren må ha olje for smøring og kjøling.

 

5:

 

6:

 

7: Eg rekner med at denne står i opplæringsboka di.

 

8: Tåkelys kan erstatte nærlys når det er lyst ute. Parklys skal alltid være på.

 

9: Selfølgeligt kan du bruke fjernlys på dagen, men du må jo selfølgeligt skru dei av når du møter køyretøy

 

10: Tenk logisk.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager frekkheten på forskudd, men...

 

Svaret på det aller meste her står i teoriboka som du tydeligvis har ett sterkt behov for å lese.

 

2 bremsekretser bruker man for å sikre at man ikke mister all bremsekraft ved lekkasje på bremsene.

 

Olje må man passe på nivået og etterfylle siden den er relativt viktig for motorens funksjon og levetid, blir det for lite får utsatte motordeler for svak kjøling og får dårlig smøring, siden motoren er konstruert for å forbruke en minimal mengde olje vil det minke, blir det intern eller ekstern lekkasje vil det minke fortere, går det tomt må du gå hjem.

 

 

Både lysbruk, bremselengder, generelle parkeringsregler og signaler fra offentlig tjenestemann står det om i teoriboka di.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 2. To kretser på bremsene er der fordi du ikke skal miste bremsene på alle hjulene ved en lekkasje.

Punkt 4. Unnskyld meg men jeg har problem med å forstå at noen kan stille et slikt spørsmål. Får ikke motoren olje så funker den ikke.

Punkt 8. Når mener du at parklys skal brukes? Parklys skal kun benyttes alene når bilen står i ro,dette er ikke noe kjørelys.

Punkt 9. Fjernlys kan ikke kjøres med om dagen det er ulovlig og du vil kunne få bot for feil bruk av lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys kan brukes sammen med tåkelys som erstatning for nærlys på dagen. Litt forskjellige svar her ser jeg....

 

Spørsmålet er om du vet hva du spør om?

 

Punkt 8. Sitat: Tåkelys og parklys kan erstatte nærlys på dagen hvis de brukes i kombinasjon.

Kan parklys alene erstatte nærlys på dagen(vet tåkelys ikke kan det)?

 

Kombinasjonen parklys/tåkelys KAN erstatte parklys/nærlys på dagen. Parklys alene KAN IKKE erstatte nærlys. Noe som er uklart?

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du vet hva du spør om?

 

Punkt 8. Sitat: Tåkelys og parklys kan erstatte nærlys på dagen hvis de brukes i kombinasjon.

Kan parklys alene erstatte nærlys på dagen(vet tåkelys ikke kan det)?

 

Kombinasjonen parklys/tåkelys KAN erstatte parklys/nærlys på dagen. Parklys alene KAN IKKE erstatte nærlys. Noe som er uklart?

Selvfølgelig vet jeg hva jeg spør om, det står vel ganske klart der? Jeg spør om parklys alene er tillat, noe du besvarte i siste posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om uenigheten mellom deg og andre her inne om bruk av fjernlys på dagen og om parklys kan være på utenom parkering (noe det kan..).

 

Kjøring med fjernlys på dagen er feil bruk av lys. Hvis meg hvor det står at du kan bruke fjernlys som kjørelys. Parklys skal ALLTID være på når nærlys eller tåkelys er på. Parklys kan kun brukes alene når bilen står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys skal alltid være på. Tåkelys kan brukes som køyrelys på dagtid. Når det er mørkt må du skru av tåkelysa og bruke nærlys.

Nærlys og tåkelys er ikkje lovligt å bruke sammen.

 

Er ikkje ulovligt å bruke fjernlys på dagen, men du må jo skru dei av når du møter køyretøy, so det er jo ikkje akkurat praktisk å bruke.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parklys skal alltid være på. Tåkelys kan brukes som køyrelys på dagtid. Når det er mørkt må du skru av tåkelysa og bruke nærlys.

Nærlys og tåkelys er ikkje lovligt å bruke sammen.

 

Er ikkje ulovligt å bruke fjernlys på dagen, men du må jo skru dei av når du møter køyretøy, so det er jo ikkje akkurat praktisk å bruke.

 

Står i trafikkreglene at fjernlys ikke må brukes slik at trafikant blir blendet. Å bruke fjernlys på dagtid har ingen nytte så etter min mening er det feil bruk av lys på lik linje med kombinasjonen nærlys/tåkelys.

Ellers er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår