carix Skrevet April 5, 2012 Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 (endret) Hei! Jeg er på utkikk etter min første bil, og har plukket meg ut en Audi a4 1.8 t 2000 modell som frister veldig. Og jeg lurer på om noen av dere har noen erfaringer som er verdt å informere meg om? Mye skruing og problemer, eller er det en god og politelig bil som en ikke trenger å skru mer på enn normalt? Litt om den; - ASA sh1 20" felger med bra dekk . - Chippet - Åpent bsr luftfilter. - Forge resirk/dumpventil - Bygd eksos fra cat og helt bak med ks endestuss. - bytta clutch på 120000km. (Har kjørt 180 000) - 220 hk, sier eieren. Takker for svar! Endret April 5, 2012 av carix Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonarekolstad Skrevet April 5, 2012 Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 De aller fleste 1.8t sliter voldsomt med turboen, personlig gikk jeg for en 1.8 uten turbo pga av dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carix Skrevet April 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 Hmm.. er det lett å peke ut hva grunnen til dette er? Litt surt om jeg må skifte turbo relativt ofte i forhold til det som er vanlig. Men er det ikke de litt eldre bilene som sliter med turbo, er denne og nye modeller ofte utsatt også? Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet April 5, 2012 Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 så lenge du lar turboen kjøle seg ned etter du har kjørt ein tur å lar den varme seg opp før du raukjører bilen så holder den vell like lenge som alle andre :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carix Skrevet April 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 Jeg er optimisk, og hører på deg! Er vel lurt å la motoren stå på tomgang i minst 2 minutter om jeg ikke tar feil, med tanke på at turboen. Men spørs litt hvordan eieren har behandlet bilen også, og jeg tipper ikke at han har kjørt stille og rolig hele tiden heller. La gå :) Vurderer å NAF-teste den før et eventuelt kjøp, tror det er greit å ta også. Flere erfaringer? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy1033 Skrevet April 5, 2012 Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 Jeg er optimisk, og hører på deg! Er vel lurt å la motoren stå på tomgang i minst 2 minutter om jeg ikke tar feil, med tanke på at turboen. Men spørs litt hvordan eieren har behandlet bilen også, og jeg tipper ikke at han har kjørt stille og rolig hele tiden heller. La gå :) Vurderer å NAF-teste den før et eventuelt kjøp, tror det er greit å ta også. Flere erfaringer? :) er så og si ingen som vente 2 min før dei skruer av bilen , men ein naf test vil lønne seg , vil tro dei marker viss turboen er sleten :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carix Skrevet April 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2012 er så og si ingen som vente 2 min før dei skruer av bilen , men ein naf test vil lønne seg , vil tro dei marker viss turboen er sleten :) Sant nok, så får ta en naf-test av bilen :) Bilen skal godkjennes 25.april, men det er langt i fra det samme som en naf-test! Takker for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
- Pal - Skrevet April 6, 2012 Rapporter Share Skrevet April 6, 2012 her står det jo litt under 6.1 hva angår turbo så hadde jeg vel ikke tenkt for mye på det. Alle turboer ryker før eller siden. Enkleste er vel bare å ha det i bakhodet slik at man ikke får kjempe sjokk når den ryker og ny må kjøpes inn. Og om den nå har gått 180k på sin første turbo så nærmer det seg vel gjerne. Er jo vanskelig å vite hvordan bilen er blitt kjørt av tidligere eier, men at den er chipet er jo gjerne et tegn på at den er kjørt litt friskt, i hvert fall til tider. Sier ikke at alle som chiper gjør dette for å få ekstra krutt å leke med, men bestefar på 60-70 som kjører med egg under gasspedalen chiper heller ikke bilen sin. 2+2=4 liksom. men på en annen side så blir det jo mer kraft på lavere turtall så slipper man jo å dra den helt ut hver gang man putter litt last i bagasen...gjelder kanskje spesielt late 1.8l uten turbo:P 2000 er jo facelift så litt usikker på bakbremsene her, men på pre-face så har dem lett for å henge seg om man er for pysete med bremsen. Så greit å sjekke at disse fungerer som dem skal. Hva angår skruing så er det vel gjerne noe mer enn japanere,(kommer vel litt an på hvem man spør) men ikke avskrekkende mye og om du skrur selv så er det ikke spesielt dyrt heller. Mye gode priser på deler fra tyskald og for så vidt usa, men kan ofte bli litt i frakt. hadde frem til for noen dager siden kjørt et år uten problemer, da hadde ene mansjetten på drivknuta røket og kan vel si det sånn at jeg har venta på den:P bytta den andre for ja, et år siden. Ellers så har den startet og gått hver dag siden jeg kjøpte den for litt over tre år siden, med unnatk av da bensinpumpa røk, rundt 260k. Siter 1995 Audi a4 1.8adr Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carix Skrevet April 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 her står det jo litt under 6.1 hva angår turbo så hadde jeg vel ikke tenkt for mye på det. Alle turboer ryker før eller siden. Enkleste er vel bare å ha det i bakhodet slik at man ikke får kjempe sjokk når den ryker og ny må kjøpes inn. Og om den nå har gått 180k på sin første turbo så nærmer det seg vel gjerne. Er jo vanskelig å vite hvordan bilen er blitt kjørt av tidligere eier, men at den er chipet er jo gjerne et tegn på at den er kjørt litt friskt, i hvert fall til tider. Sier ikke at alle som chiper gjør dette for å få ekstra krutt å leke med, men bestefar på 60-70 som kjører med egg under gasspedalen chiper heller ikke bilen sin. 2+2=4 liksom. men på en annen side så blir det jo mer kraft på lavere turtall så slipper man jo å dra den helt ut hver gang man putter litt last i bagasen...gjelder kanskje spesielt late 1.8l uten turbo:P 2000 er jo facelift så litt usikker på bakbremsene her, men på pre-face så har dem lett for å henge seg om man er for pysete med bremsen. Så greit å sjekke at disse fungerer som dem skal. Hva angår skruing så er det vel gjerne noe mer enn japanere,(kommer vel litt an på hvem man spør) men ikke avskrekkende mye og om du skrur selv så er det ikke spesielt dyrt heller. Mye gode priser på deler fra tyskald og for så vidt usa, men kan ofte bli litt i frakt. hadde frem til for noen dager siden kjørt et år uten problemer, da hadde ene mansjetten på drivknuta røket og kan vel si det sånn at jeg har venta på den:P bytta den andre for ja, et år siden. Ellers så har den startet og gått hver dag siden jeg kjøpte den for litt over tre år siden, med unnatk av da bensinpumpa røk, rundt 260k. Takk for et utfyllende svar! Som du sier det med chipping så kan den være kjørt hardt, men det regner jeg nesten med så er forberedt på det. Det står ingenting om turboen har vært skiftet eller bør skiftes snart, så får se om jeg får prutet litt når jeg ligger sammen alle spørsmålene mine til eieren og svarene han gir meg. Det du sier om bremsene så har han akkurat skiftet bremseklosser og skiver, både fremme og bak, så håper ikke det blir et problem før om en stund, eventuelt. Skruing er jeg ikke dritflink på, men kan nå litt om det og litt om det og så har jeg noen venner som kan litt, så det tror jeg ikke skal bli et problem! Men har hørt av en bilmekaniker at han anbefalte japanske (som du sa, og spesielt toyota) når det gjaldt gamle biler og skruing. Takk for tips og svar! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet April 9, 2012 Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Broren min har en 2000 B5 1.8 T quattro BSR chip. Gått over 260' og orginal turbo, clutch. Så mye tull er det ikke med disse. Bytt olje når du skal og kjør med litt fornuft. Så holder det lenge. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carix Skrevet April 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Høres bra ut! Men spørs som sagt litt hvordan de forgje eierene har kjørt også. Og jeg er kanskje ikke den som alltid er like lett på gassen, men grisekjøring har jeg ALDRI gjort, og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 9, 2012 Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Unngå long-life olje og skift olje/filter minst hver 10' km. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waltbrg Skrevet Mai 23, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2012 har selv fått inntrykk av at motorene og turboene er svært slitesterke på disse bilene. har selv en a4 turbo 2000 mod, den er nå snart bikket 210k på tellern, hvor mye av kilometerne er preget av hard kjøring. forrige eier vet jeg har kjørt meget friskt med bilen, og selv har jeg ikke vært noe dårligere. dessuten så tror jeg at det er bare bra for turboen at den får regemessig frisk kjøring da dette hindrer at det fester seg sot og dritt som kan føre til turbohavari. har også en kompis som hadde en 97mod a4 turbo. hans bil var blitt kjørt hardt stort sett hele dens levetid, da bilen ble solgt gikk den enda på originalturbo, da var bilen gått mellom 280-300k km, husker ikke helt. de bilene hvor turboen har måtte byttes etter "bare" 200k km eller tilg og med mindre tror jeg nok har vært preget av bykjøring og lignende. skal sies at slik som andre har nevnt i tråden; det er viktig å la turbo og motor generelt bli ordentlig varm før man begynner med hardkjøring. og veldig gjerne roe ned kjøringa og bare kjøre helt rolig de siste fem minuttene av kjøreturen... det pleier jeg å gjøre... har aldri vært over 3000 rpm på kald motor! venter til den har oppnådd normal driftstemperatur før jeg begynner å kjøre friskt! oljeskifte er delvfølgelig viktig, mange mener vel også at man burde kjøpe beste olje osv, men jeg kjøper heller en billigere olje, men til gjengjeld kjører jeg oljeskift oftere... typ hver 5-8k km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ølbriller Skrevet Mai 31, 2012 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2012 kjørte med orginal turbo og 1,3 i ladetrykk i 5 år med min gamle bil. aldri noe tull. Siter Mine biler:2009 Audi A42006 Audi A4 avant 1988 Honda prelude Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.