Gå til innhold

waltbrg

Bruker
  • Innholdsteller

    12
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om waltbrg

  • Bursdag 08/30/1991

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    A4
  • Yrke eller sivil status
    student
  • Motor (eks 1.6)
    1.8t
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    sportsluftfilter, resirk, sportseksos, senk m.m
  • Fylke
    troms

Contact Methods

  • Bosted
    LYNGSEIDET

waltbrg's Achievements

  1. Bsr er seriøse leverandører. litt mer "voksentuning" altså de henter ikke ut mest mulig, men tar hensyn til at feks girkasse og clutch skal tåle effektøkningen. mange andre mindre kjente leverandører lover gull og grønne skoger og henter ut det som er mulig å hente ut, (kanskje) uten å tenke for mye på eventuell skade i det lengre løp.. Bsr sine PPC program koster litt, men er absolutt noe jeg vil anbefale. har selv skaffet meg dette til min bil, også nyere diesel (2008mod)
  2. har selv fått inntrykk av at motorene og turboene er svært slitesterke på disse bilene. har selv en a4 turbo 2000 mod, den er nå snart bikket 210k på tellern, hvor mye av kilometerne er preget av hard kjøring. forrige eier vet jeg har kjørt meget friskt med bilen, og selv har jeg ikke vært noe dårligere. dessuten så tror jeg at det er bare bra for turboen at den får regemessig frisk kjøring da dette hindrer at det fester seg sot og dritt som kan føre til turbohavari. har også en kompis som hadde en 97mod a4 turbo. hans bil var blitt kjørt hardt stort sett hele dens levetid, da bilen ble solgt gikk den enda på originalturbo, da var bilen gått mellom 280-300k km, husker ikke helt. de bilene hvor turboen har måtte byttes etter "bare" 200k km eller tilg og med mindre tror jeg nok har vært preget av bykjøring og lignende. skal sies at slik som andre har nevnt i tråden; det er viktig å la turbo og motor generelt bli ordentlig varm før man begynner med hardkjøring. og veldig gjerne roe ned kjøringa og bare kjøre helt rolig de siste fem minuttene av kjøreturen... det pleier jeg å gjøre... har aldri vært over 3000 rpm på kald motor! venter til den har oppnådd normal driftstemperatur før jeg begynner å kjøre friskt! oljeskifte er delvfølgelig viktig, mange mener vel også at man burde kjøpe beste olje osv, men jeg kjøper heller en billigere olje, men til gjengjeld kjører jeg oljeskift oftere... typ hver 5-8k km.
  3. kan være så enkelt som plugger som er dårlige... har slitt med lignende symptomer på min A4 1.8t. løsningen på mine problemer har vært å bytte til Denso IK20/Ik22 eller NGK BKR7E/evt BKR8E.. måtte også endre pluggenes gap. sier ikke at dette er løsningen på dine problemer, men er hvertfall billig om det er det som er problemet.. bestill NGK plugger på ebay.co.uk så blir det hvertfall billig. bestilte for ikke lenge siden 4 nye plugger derfra for tilsammen like under 200 nok inkl. frakt..
  4. 318i har en firer på 118hk ca.... 520i har den kjente rekkeseksern på 150hk. femserien er endel tyngre enn 3-serien, men 520i går bedre enn 318i. (hvis det er viktig for deg) har selv hatt 520i. var meget fornøyd med den. bilen er ikke noen racer, men mer enn nok futt til å ha det morro med. av disse to alternativene er femmern det soleklare valget for min del. må legge til at lyden fra rekkeseksern når du drar den ut på gira er fantastisk. dessuten!! for 70.000 kroner får du en 5-serie som er i langt bedre stand enn en 3-serie (generelt sett) forsikringsmessig tror jeg du havner ca likt uansett valg..uten at jeg har sjekket det opp i senere tid dersom du går for 5-serien, finn deg for all del en bil med manuell girkasse!
  5. hadde noe lignende problemer med min bil. gappa pluggene og lugginga var borte. jeg hadde dog lugging uansett om motoren var varm eller kald, virka som at gnisten ble "blåst" ut når turbotrykke ble høyt (tup 0,7-1 bar) søk litt på gapping av plugger om du ikke vet hva der er ..... er jo en enkel fiks vertfall
  6. http://www.gsbildeler.no - fantastisk side med enormt mye varer til kun BMW koed.no - flott side dette også med mye til kun BMW schmiedmann.no - god side dette også, men her også kun BMW
  7. har resirkventilen fra biltema på min audi a4 b5, jeg er vertfall veldig fornøyd med den sålangt (bilen gått ca 2000 etter montering) resirken i kombinasjon med konisk filter ( også fra biltema) gir hvertfall veldig fin lyd både ved pådrag og når jeg slipper gassen. "ptsssj" lyden høres hverfall godt inni kupeen mener også at med resirk ventil så er spool up tiden kortere enn med åpen (dump) ventil. på audien min skal det være resirkventil og ikke dump, da dump kødder med lmm. usikker på hvordan det er med din bil, men fra min side anbefaler jeg resirk. lyd i massevis og mest skånsomt for turbo (hvertfall for 1,8t aeb til vag) har hatt dump på min (forrige eier som hadde montert) ble mer lyd med resirk og åpent luftfilter, men kan ha noe med at dumpventilen var ganske liten. EDIT: den "smilyen" skulle ikke komme øverst!!!!
  8. lmm, plugger og coiler er greie plasser å begynne. nå skulle vel feil med coil kommet opp på vagcom (?) men kanskje greit å sjekke allikevel. du har sikkert sjekket dette (?) har ikke veldig mye peiling selv når det kommer til motorproblemer og slikt, men litt har jeg lært meg. har hatt lignende problemer på min b5. da var problemet pluggene. måtte "gappe" de. symptomene hos meg var at dersom jeg ga full gass og turbotrykket begynte å nærmer seg 0,7-0,8 så bynte det å nykke. dersom jeg bare aksellererte rolig og unngikk å booste mer enn ca 0,5 så gikk bilen helt vanlig... hvordan reagerer din bil? prøv å aksellerere rolig og unngå å booste mer enn ca 0,5, og dra bilen helt ut på 3-4 gir.
  9. regner med motoren er samma som i vw passat 1.9tdi. den ligger vel på rundt 0.5-0.55 på langkjøring. ellers er det desverre noen barnesykdommer på tidligere modeller av b5. tenker da på lmm, svak forstilling, m.m om du skal ha audi b5, sjekk om forstillingen er byttet av tidligere eier, gjerne ganske nylig, da dette vil spare deg for eventuelle påkostninger i tidlig framtid mtp. forstilling hvertfall
  10. hei, har sett litt gjennom tråden din og fått med meg at du tidligere hadde problemer med nøkking/ujevnt drag på a4 din, har ett spm.. jeg har ett lignende problem, skal beskrive hvordan jeg opplever det på min bil (audi a4 b5 1.8t 00mod) bilen går helt fint på tomgang, så lenge jeg aksellererer forsiktig (turbotrykk holder seg under ca0.8) så går han helt normalt. men om jeg akser hardt så går turbotrykket opp på ca 0,8-0,9 bar også er det akkurat som motoren får motstand /kutter... vil liksom ikke akse like bra.... om jeg feks drar bilen fra 2000 omdreininger og ut på 3 giret så drar han ikke normalt fra turbotrykket overskrider ca 0,8-0,9 til jeg passerer 5000 omdreininger, etter 5000 så får jeg draget tilbake å bilen aksellererer normalt ut resten av giret.... problemet oppsto igrunn ett par dager etter at jeg fikset en slange til oljeluftinga. etter at den slangen ble fikset fløy turbotrykket opp på 1,4-1,45 når jeg ga på.. meen 2-3 dager etter så begynte bilen å fuske/nøkke....klarer ikke finne feilen, har skiftet plugger/lmm/sjekket coiler, samt hadd bilen på verksted der de sjekket feilmeldinger. fikk opp feilmelding på lmm, denne ble skiftet, men ingenting endret seg.. har sett etter lekkasjer men klarer ikke finne noen åpenbare lekkasjer/hull i noen slanger. om du har mulighet så hadde jeg satt svært stor pris på om du kunne svare på mail, epostadressen er: joergen_w@hotmail.com legger til at bilen er chippet osv, er ikke noe som er feil pga. feil montasje osv, det er jeg rimelig sikker på.. usikker på om turbotrykk kan ha vært skrudd opp av forrige eier.. leste litt om at noen bare trengte å skru trykket litt ned (til 1,2 eller no sånt) så gikk bilen normalt igjen.... vet du hvordan man justerer turbotrykket ned isåfall? setter stor pris på om du kunne svart meg, virker som du har god peiling på disse AEB motorene. mvh. jørgen
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår