Gå til innhold

Hvorfor lekker det olje fra lokket på servotanken?

Ranger emnet


gematu

Anbefalte innlegg

Saab93 SS 03 mod lekker fra lokket. En liten kjøretur, så må jeg tørke skikkelig opp. Litt merkelig fordi det er mer enn nok servoolje. Faktisk over streken, så skulle ikke tro at det forsvinner noe. Derimot var motorolja på et minimum, men det kan godt være den har vært det en stund, for lenge siden jeg har sjekket, og 2 år siden service. Men den har alltid vært på topp før. Og aldri merket lekkasjer.

 

Hva er galt hvis motorolja går over i servoen, og hvis dette skjer, vil da det som er for mye presse seg ut i lokket? Eller kan det bare være så enkelt at det er O-ringen (gummi) i lokket som har mistet sin funksjon?

 

Hvis det er servopumpa (og simmering etter som jeg har lest andre steder), hva vil dette ca koste? Og kan jeg kjøre med dette, bare at jeg fyller med på motoroljenivået?

 

Bilen er kjørt 110 000. Kanskje på tide å bytte ut ettersom det er en saab...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Hvis det er for mye servoolje kan det være helt rett at den spytter ut litt pga trykk eller sprut i beholderen, oljelekkasjer ser som oftest mye verre ut enn de er.

 

Takk. Men er det ikke merkelig at det skjer først nå? Hadde vært noe annet hvis jeg nettop har fylt på denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motorolja går over i servoen så er det noe alvorlig galt siden de ikke har noe med hverandre å gjøre og har ingen forbindelse. Om du har kjørt i litt ulent terreng for eksempel også er det for mye servoolje så kan det renne over. Du bør også skifte olja di om det er 2 år siden sist, minimum en gang i året.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår