Gå til innhold

Hull i eksosanlegget på en VW Golf 3 1.6 liter fra 1994.

Ranger emnet


VW Golf lll

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har fått et hull i eksosanlegget på Golfen. Dette merker jeg fordi når bilen går på tomgang, puttrer den en del. Det samme skjer når jeg ruser motoren. Dette gjelder en 4 ventilers motor. Vil jeg i det hele tatt merke noe effekttap eller dårlig ytelse på motoren med et hull i eksosen på en 4 ventilers motor?

 

Tusen takk for svar.

 

Hilsen Magnus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs akkurat hvor hullet er, jo lengre fram jo verre. Er jo en viss motstand i eksosen, du har vel også sikkert lambdasonde og denne vil da bli påvirket av at den får luft inn i eksosen og dermed blir det feil blanding. Er det et hull i den bakerste delen så har det ingenting å si, men det er jo selvfølgelig 2-er feil på eu kontroll.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totaktere som skal ha harmonisert avstemmet eksosanlegg. Firetaktere går bedre jo mindre motstand det er i eksosen. Tror ikke du merker noe forskjell uansett. Noen setter på eksosanlegg med større dimensjon (=mindre mostand), og lever lykkelig i trua på at bilen går som et uvær.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del rust på anlegget. Forige eier har kun byttet ut deler av anlegget, så det er en lett blanding av nytt og gammelt eksosanlegg. Tar meg en tur på Biltema og kjøper noen nye rør til riktig dimensjon.

Tenkte også en liten stund på å bare pakke inn de gamle rørdelene med eksosbandasje. Vil det bli tett da? Eller har jeg hørt helt feil om at eksosbandasje kan tette igjen hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull i eksosen kan ha vannvittig stor påvirkning av effekt og forbruk, selv langt bak, og på simple gamle biler.

 

2 eksempler:

1994 Mercedes-Benz E250 Diesel, bakre potte knakk av røret, altså eksosen var hel men bakre potte var ikke der.

Bilen gikk vannvittig dårlig, fikk den ikke til å gå under literen, og jeg sleit med å få 140 nedover lierbakken.

Sveisa på eksospotta igjen, får ikke bilen til å bruke over 0,7, uansett kjøring, sprek ble den ikke men mye bedre, og orket vel 160-170 på lang slette, 120 ca oppover lierbakken. MB har usedvanlig godt avstemte eksosanlegg, dette er en modell med 4 ventilsteknikk og mekanisk pumpe totalt uten elektronikk.

 

1986 Ford Sierra 2.0 L

Reiv av ett eksosoppheng, fikk ett hull på ca 0,5x3 cm på langs av røret langt foran. Målte ikke noe forbruk, men den brukte betraktelig mere, og var arm og svak, dette er en simpel 2.0 8V med weber forgasser.

 

Det er små hull som lager mest trøbbel, det blir sugd inn luft som forstyrrer eksosstrømmen gjennom røret.

 

Noen biler merker man lite og ingenting på, andre merker man natt og dag forskjeller på, de aller fleste får merkbart økt forbruk uansett.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår