Vidar131 Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Har nettopp hatt bil min inne på rep hvor det blant annet har blitt byttet register reim. Men nå er jeg plaget med ei uling ifra dynamoen når bilen står og går på tom gang. Batteri lyset som bruket å lyse når jeg slo på tenninga før ser jeg ikke noe til nå i det hele tatt, men må høyt turtall eller normal kjøring så begynner airbag lyset og blinke å styre, men vis jeg stopper opp og slipper gassen og lar den gå litt på tomgang så forsvinner det etter hvert. Men vis jeg forsetter å kjører så kommer motorlyset på etterhvert. Har testet ladingen på batteriet og den ligger på litt under 13 volt på tomgang og ca 14.4 ved 2000 rpm. Men det som er litt merkelig er at jeg kan se at lysende mister noe av styrken sin når jeg nettopp har vært ute å kjørt og lar den stå å gå på tomgang, og når jeg gir den litt turtall blir de sterkere. Men da kommer airbag lyset på igjen. Og har målt batteriet når jeg hadde dårlig lysstyrke å det var på litt under 13 volt. Noen som vet hva alle disse tingen skyldes? Har en liten anelse om at det dynamoen som er på tur å fuske? Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RizoR Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Kan ikke svare på airbaggen eller motorlampen, men det er normalt at lysene dine blir svakere ved tomgang pga. det spenningsfallet som er i ledningene til lysene, bare ved 5% spenningsfall vil du kunne se veldig tydelig at lyset blir svakere. Siter Mitsubishi Lancer GLXi Mirage 95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet Mars 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Gjorde noen nye funn i dag, kjørte en tur i postkassen og henta posten og da kom airbaglyset og motorlyset på, når jeg kom hjem å parkerte å lot bilen på tomgang forsvant lysene. Ga gass så lysene kom på igjen og målte batteriene, da var det nesten 17 volt på det. Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RizoR Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Dette var da svært rart, dette ligger utenom min rekkevidde av kunnskap egentlig.. så nå får jeg bare gjette.. Hva er motorkoden eller regnr. på bil? Siter Mitsubishi Lancer GLXi Mirage 95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Oida, overlading fra dynamoen. Er vel sikkert ikke mulig å skifte spenningsregulator på den uten å måtte skifte hele dynamoen. Du bør ikke bruke bilen noe særlig da det kan skade ledningsnettet. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Skift dynamo før du kjører mer Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet Mars 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 dette var da svært rart, dette ligger utenom min rekkevidde av kunnskap egentlig.. Så nå får jeg bare gjette.. Hva er motorkoden eller regnr. På bil? c16se Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RizoR Skrevet Mars 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2012 Takker, hør på gutta over, du du kan prøve å ta ut dynamoen å se om du kan bytte spenningsregulatoren, hvis ikke må du nokk kjøpe ny Siter Mitsubishi Lancer GLXi Mirage 95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet April 9, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 har kjøpt ny dynamo nå, men nå har jeg ett problem med at den ikke klarer å lade nok.... Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 9, 2012 Rapporter Share Skrevet April 9, 2012 Lade nok, dvs for liten strøm eller spenning? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet April 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 På tomgang lader dynamoen ikke mer enn spenningen som er på batteriet fra før av (11.80V) men med litt turtall gir dynamoen ut rundt 14V. Men batteriet blir ikke ladet? Kjørt 100 km med den etter jeg skifte dynamo og da stoppet bilen etter 60 km? Mulig batteriet er ferdig siden det fikk kjørt seg litt når spendingsregulatoren på den gamme dynamoen var gående, målte batteriet til å over 18V da. Så er batteriet er mest sannsynlig ferdig. Men det forklarer ikke hvorfor den plutselig stoppet helt opp. Trodde så lenge bilen går skal dynamoen gi strøm til alt i bilen og ikke batteriet? Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 10, 2012 Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 Batteriet ditt er nok kokt ja så det kan du nok bytte ut. Du bør få målt spenningen rett ut i fra dynamoen og se om det er stort spenningsfall, kan jo hende ledningene har tatt litt skade når den ladet såpass. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet April 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 Batteriet ditt er nok kokt ja så det kan du nok bytte ut. Du bør få målt spenningen rett ut i fra dynamoen og se om det er stort spenningsfall, kan jo hende ledningene har tatt litt skade når den ladet såpass. Spenningsfall? Spenningen rett ut fra dynamoen er 14V ved turtall og 11.8v på tomgang. Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 10, 2012 Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 Så du har målt rett på dynamoen ja, tenkte da på at det kunne være stort spenningsfall i ledningen mellom batteri og dynamo. Lader den ikke mer på tomgang så må det jo være noe galt med den nye dynamoen også. Er den ny eller kjøpt på høggern? Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vidar131 Skrevet April 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2012 Helt ny ettermakedsdel kjøpt fra opel-deler.no. Men den ny dyamoen er på 100 Amp mens den gamle var på 119 amp, men tror det ikke skal ha noe å si for det... Siter Vid@r Kristi@nsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.