Gå til innhold

Opel Astra G 99 (nykking og ujevn tomgang)

Ranger emnet


Daxoij

Anbefalte innlegg

Hei. Skriver om bilen min engang til i håp om at noen har opplevd det samme, eller om det kanskje er noen som vet hva problemet kan være. Bilen det er snakk om er en: Opel Astra G 99. 1,6 med motortype X16XEL.

 

Har fått store problemer med motoren på bilen som både fjusker på tomgang (turtallet hopper opp og ned mellom 1k og 500 rpm i et jevnt tempo), og ved gasspågivning finnes det ikke tegn til effekt (går som en utrimmet moped), men det virker også som om den "slipper" taket når jeg kommer til et visst turtall.

 

Må ofte sette bilen i første gir for å komme meg opp en liten bakke. Når motoren er helt kald går den også HELT fint, men etter 1 minutt med kjøring kommer problemet. Det er heller ingen varsellampe som lyser.

 

Har feilkode P0110 som sikter til lufttemperatur sensoren som er blitt byttet uten hell. (Det er ikke LMM på bilen).

 

Jeg er student med lite penger som stort sett går til helt andre utgifter. Derfor krysser jeg nå fingrene i håp om at noen av dere kan peke meg i riktig retning :wonder:

 

Mvh Daxoij.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på hvor den sitter på Opel.. Tror jeg leste en annen tråd her på forumet med lignende problem.. Btw, sjekk også ledningene som går til lufttemperaturmåleren, kan være brudd en plass eller lignende.

 

Hvis du finner vanntemperaturføleren så har du en oppskrift her med framgangsmåte for sjekk

Undersøk kontakten(e) og rengjør/reparer dem for å sikre god forbindelse. Kontrollere motstanden:

Slå av tenningen. Ta ut kontakten fra giveren.

Mål motstanden mellom pinnene på giveren. Sammenlign med angitt motstand.

Kontrollere forsyningsspenningen:

Slå av tenningen. Ta ut kontakten fra giveren.

Slå på tenningen og mål spenningen suksessivt mellom kontaktterminalen og batteriets minuspol. En av disse skal være 5 V. Hvis ikke, må først kablingen kontrolleres og deretter ECU.

Kontrollere forbindelsen til ECU:

Slå av tenningen. Ta ut kontaktene fra giveren og ECU.

Mål motstanden mellom forsyningsspenningens kontaktterminal og tilsvarende terminal i ECU-kontakten. Den skal være < 1 ohm. Hvis ikke, må kablingen kontrolleres.

Kontrollere jordingen:

Undersøk på koplingsskjemaet om jordforbindelsen er koplet direkte til jord eller til ECU. Når den er koplet direkte til jord: Slå av tenningen. Ta ut kontakten fra giveren og mål motstanden mellom jordkontaktterminalen og batteriets minuspol. Den skal være < 1 ohm. Hvis ikke, må kablingen kontrolleres. Når den er koplet til ECU: Slå av tenningen. Ta ut kontakten fra giveren og ECU. Mål motstanden mellom jordkontaktterminalen og tilsvarende terminal i ECU-kontakten. Den skal være < 1 ohm. Hvis ikke, må først kablingen kontrolleres og deretter ECU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår