Gå til innhold

erfaring medl Front lykter fra USA

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Putler fremdeles på med min chrysler. fikk den godkjent. selv om den skrangler når den kjøres, er jeg forelsket i disse bilene. angret meg etter jeg solgte min første.

Men det er noe så plager meg med disse bilene.

når jeg kjører min chrysler og en merce 2010

så er jo lys forskjellen meget stor. det er jo forstålig Men er det mulig å montere noen nye lykter som har bedre lys, nær lys er ok men fjernlys er jo livsfarlig om natta. Har prøvd xenon 4000k 35w men er ikke helt fornøyd der heller.

fikk kjøpt meg en brukt sett. litt bedre men ikke mye forskjell. jeg tok en titt inni. dem blanke platene, er det dem vi kaller reflektor? uansett der var det akkurat som en svidd eller mørknet flekk. kan det vær på grunn av dette?

 

lest litt på forumet om noen som bruker usa sine lykter med H5 sokkel. og grøfte lys er dette noe å anbefale?

 

ludvigsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har USA-lykter på min Stratus, har hatt det i tre år nå. Min erfaring er at lyset i USA-lyktene er bedre en EU-lyktene, men ikke forvent allverden. Det er fortsatt ganske dårlig lys i Stratusen. Xenon-kit hjelper nok litt, men problemet er som Rsele skriver at lysbildet blir helt feil. Som resulterere i at du blender du motgående kjøretøy, noe som kan være tilfare for både trafikk og fotgjengere. Tror jeg har skrevet mange ganger på forumet her hvor mye jeg er i mot slik ombyging. :P

 

Grøftelys er greit, jeg synes det ser veldig kult ut som kjørelys på dagen :) Det er ikke noe poeng å montere grøftelys for å kjøre om natten, det eneste du gjør er å lure deg selv til å tro at du har bra lys. Fordi du får ett lyspunkt rett forran bilen, problemet er bare at du blender deg selv og ser ikke stort mer enn 19-25m forran bilen. Det er ikke langt når du i 80km/t beveger deg 22 meter i sekundet.

 

Ekstra lys vil nok gi deg den "boosten" du trenger :) Problemet er jo at lysene vil skjemme fronten på bilen, men så trenger du jo kun å ha lysene på i den mørkeste delen av året. Foreløpig er dette løsningen jeg bruker.

 

Jeg har lest litt om retrofit, da bygger du om lyktene til xenon med en linse i lykta, da får du bedre kontroll over lyset. Ser en del amerikanere som har montert dette, og ut fra videoene så får de ett ganske mye bedre lys og de blender ikke for motgående kjøretøy. Jeg har litt lyst å prøve ett sliktprosjekt, men det koster en del og er nok heller ikke lovlig å montere. Krever også automatisk justering av lysene dersom alt skal være "rett". Du kan lese mer om det her: http://www.theretrofitsource.com/

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rstange, helt sant som du sier på nærlys er alt toppers men på fjernlys lyser den opp et punkt på veien. Prøvde med at bilen kjørte i mot meg. og jeg blei blendet litt. selv om jeg hadde justert dem ned. så etter den erfaringen har jeg mest lyst å fjerne dem.

men disse lyktene fra usa vil dem tåle halogen pærer på 50w? tenkte på reflektorene og sokkelen.

 

takker for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xenon pærene sprer lyset så mye at det hjelper deg ikke mye å justere på lyktene.

 

Jeg sliter en del med sokler som smelter, har ikke blitt helt klok på hva som er problemet heller, om det er soklene eller pærene som er dårlige. Har brukt 80/100W pærer, og 55/60W pærer. Nå har jeg ikke kjørt lenge med standard pærer og sett om det løser problemet. Har brukt pærer fra m-tec og nokya. Er jordingspunktet i soklene som smelter på grunn av varmen. Men er som sagt usikker på grunnen. Det kan være kvaliteten på soklene også. Har spurt på ett amerikanskforum om tips, men det er ikke ett problem de er kjent med, så veldig vanlig er det vist ikke så lenge du har standard watt på pærene. Det siste jeg skal prøve nå er sokler i kjeramik i stedet for plast.

 

Reflektorne er like hele etter tre år, med både 55/60W og 80/100W pærer.

 

Jeg har jo tenkt litt på dette i det siste at nå har jeg jo prøvd alt fra mindre watt til nytt ledninsnett, og det eneste jeg ikke har endret på er pærene. Så det kan jo tenkes at det er de som er problemet.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja godkjenning kan en bare glemme. får ikke lov å gjøre noe med bilene. Men jeg ser bedre og føler meg tryggere når jeg kjører så får det så være. kjøpte heldigvis et ekstra sett med lykter. skulle du totalt skjære seg så har jeg noen som funker :) kommer nok til å bestille et kit ved neste lønning :D. eller kanskje jeg må bytte clutch og svinghjul først :P nykker noe sykt,tennplugg,lambadasone, vakum :P chrysler er en gøy lego bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale US-lykter til ombygging, siden de har klare glass :) Tror sprederne i EU-lyktene vil gi deg problemer.

 

Høres ut som du har litt å stri med. Men blir spennende hvis du starter ett retrofit prosjekt :) Jeg er iallefall veldig interessert i erfaringer på den fronten.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flotte biler :) Er på mitt fjerde år med stratus nå, og trives enda ;)

Er enig med lysproblematikken da, det merkes spesielt her i Nord-Norge, kan være langt mellom gatelysene og mørketiden varer lenge. Velvel...

 

Blir vel å komme i prosjekttråden fort dersom jeg gjør noe framstøt med retrofit. Har ikke tro på at det blir i nærframtid. Har en del andre prosjekter gående. Blant annet en Oldsmobile Custom Cruiser som jeg hentet i høst som skal pusses litt på til sommeren.

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Xenon p�rene sprer lyset s� mye at det hjelper deg ikke mye � justere p� lyktene.

 

Jeg sliter en del med sokler som smelter, har ikke blitt helt klok p� hva som er problemet heller, om det er soklene eller p�rene som er d�rlige. Har brukt 80/100W p�rer, og 55/60W p�rer. N� har jeg ikke kj�rt lenge med standard p�rer og sett om det l�ser problemet. Har brukt p�rer fra m-tec og nokya. Er jordingspunktet i soklene som smelter p� grunn av varmen. Men er som sagt usikker p� grunnen. Det kan v�re kvaliteten p� soklene ogs�. Har spurt p� ett amerikanskforum om tips, men det er ikke ett problem de er kjent med, s� veldig vanlig er det vist ikke s� lenge du har standard watt p� p�rene. Det siste jeg skal pr�ve n� er sokler i kjeramik i stedet for plast.

 

Reflektorne er like hele etter tre �r, med b�de 55/60W og 80/100W p�rer.

 

Jeg har jo tenkt litt p� dette i det siste at n� har jeg jo pr�vd alt fra mindre watt til nytt ledninsnett, og det eneste jeg ikke har endret p� er p�rene. S� det kan jo tenkes at det er de som er problemet.

 

Hei, problemet er en kombinasjon av litt d�rlig kontakt/oksydasjon mellom metallet i p�re"pinnene" og kabelskoene i sokkelen.

Ved litt d�rlig kontakt (overgangsmotstand) og spesielt ved st�rre wattstyrke vil str�mmen �ke i ledningsnettet.

100watt og 12volt vil si ca. 8,3 ampere. 60watt drar 5 ampere.(n�r alt er nytt og i orden, vel � merke) Ledningsnettet er dimensjonert for 55/60watt.

En enkel l�sning p� dette er � f.eks. bruke et ferdig kabelsett for lyskaster fra Biltema. art.nr. 42.680, ca.200kr. Har brukt dette selv p� en Laurel med svidde jordkontakter. Da blir det bare brukt en av de gamle soklene som styrestr�m til det nye settet som har kraftigere ledninger og to rele'er. Det er hurtig og enkelt � montere. Skal ogs� montere det p� en Stratus snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig. Har svidd totalt tre sett med sokler nå. Etter det første byttet jeg ledningsnettet og la opp relè med det gamle som styrestrøm.

 

P1000624.jpg

P1000711.jpg

 

Nå har jeg byttet kabler på nytt, med kjeramiske-sokler som jeg håper takler varmen bedre enn plast-soklene jeg har brukt før.

P1050579.jpg

Bilforumet.no
Moderator: Chrysler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår