Gå til innhold

Oppgradere til større/kraftigere turbo a4 1.8tq (163hk) 03mod ?

Ranger emnet


Ole M Bowitz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Da har turboen min røke til og jeg lurte på om det er mulig å kjøpe en kraftigere turbo og montere rett på uten å forsterke det ene og det andre? Bilen er chipet idag til ca 210hk har jeg blitt fortalt. Er orginalt 163 hk i den.

Har vært inne å lest litt på noen tråder her og folk snakker om "mapping" Noe som jeg ikke vet hva betyr :/

 

Det jeg lurer på er:

 

- Hvilke type turbo kan jeg kjøpe

- Hva er mapping

- Hvor får man tak i billige turboer, som ikke er kinakopier. Ebay?

- Hva må evt gjøres hvis jeg kjøper en større turbo

- Noe som er lurt å skifte samtidig som jeg bytter turbo

 

Bilen er en Audi a4 1.8TQ 03 mod stv. har gått 198 000km hvis det har noe å si.

 

Noen her inne som kan hjelpe meg?

 

Setter pris på alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Du har nok en K03 turbo, som originalturbo. Denne er i utgangspunktet god for rundt 200 hester, så jeg vil tro noen har skrytt på seg litt mye når det har blitt chippet, men det er nå en annen sak.

 

Av større turboer kan du vurdere f.eks. K03S, som vil være bolt-on direkte på ditt oppsett. Denne kan man ta ut rundt 230hk på din bil.

 

Alternativt kan man gå for en K04 turbo, som holder til rundt 265hk på en 1.8T maskin.

 

Alt dette er turboer som man finner originalt i forskjellige VAG biler. K04 er f.eks. brukt på Audi S3, Leon Cupra R, TT 225 osv.

 

Deretter kan man selvsagt peise på noe kjekt fra Garrett, men da er det gjerne ikke så bolt-on som med de andre.

 

Skal du ha mer luft gjennom turboen, må du gjerne også vurdere å bytte innsug til noe med mindre restriksjoner. Et åpent filter vil være en grei løsning. Alternativt gå for noen større slanger i kombinasjon med større MAF hus (luftmengdemåler). De fleste går da for innsuget til en Audi S3 f.eks. som er større enn det du har nå. Eksosen kan også være grei å bytte for å få utbytte av dette. På din bil sitter det 1 liten intercooler, i motsetning til f.eks. en S3, som har 2 av disse. Større intercooler eller dobbel intercooler er også mange som går for.

 

Dette blir det fort penger av, men en enkel turboswap, med ny runde med mapping vil jeg tro jeg ville gått for. K04 turboer finner du mange av på eBay.

 

Mapping er det å endre på bilens programvare for å hente ut mer krefter. Det er det mange kaller for Chipping, som på eldre biler gjerne var å bytte ut chippen som styrer dyser, tenning og den slags, men som på nyere biler er å omprogramere bilens ECU (hjerne). På biler som trimmes mer, kjører man gjerne bilen på en rulle mens man endrer på forskjellig på bilens ECU (som man gjerne også bytter til en som har flere muligheter).

 

Med nesten 200 000 k på klokka ville jeg vært litt skeptisk til å gått for en for stor turbo. Det kan være du da får noen ekstra kostnader i etterkant av et slikt turbobytte. K03S koster omtrent det samme som K03. K04 er noe dyrere.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. eg hadde k03 turbo i min og har oppgradert til k04 og chippet den opp mot den turboen og det funker ganske bra, skal vere 210 no men vis eg ska tu ut all effekten som turboen klarer (ca.240) så må eg skifte dyser og bensintrykksregulator og mappe den på rulle for å få det skikeligt:P men sånn som eg kjører no bruker den ca. 0.9-1l på mila:) men vis du vil ha effekt kan du jo gå for ein turbo som dei kalle for k04 eliminator. ser dei har kitt som alt følger med bolt on.

her e ein link:P http://www.atpturbo.com/root/.../release041205.htm skal vis levere fra 300-350hk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. eg hadde k03 turbo i min og har oppgradert til k04 og chippet den opp mot den turboen og det funker ganske bra, skal vere 210 no men vis eg ska tu ut all effekten som turboen klarer (ca.240) så må eg skifte dyser og bensintrykksregulator og mappe den på rulle for å få det skikeligt:P men sånn som eg kjører no bruker den ca. 0.9-1l på mila:) men vis du vil ha effekt kan du jo gå for ein turbo som dei kalle for k04 eliminator. ser dei har kitt som alt følger med bolt on.

her e ein link:P http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-a4-allroad-b6-b7-b8-2000/www.atpturbo.com/root/.../release041205.htm skal vis levere fra 300-350hk:)

 

Bruker den 0,9-1l per mil på bykjøring eller er det langkjøring?

- 08 BMW E60 520D Full M5 kit fra fabrikk (Livia)

- 04 Opel Speedster 2.2 Supercharger 850kg/230hk

x 05 Ducati 999s
x 2003 Audi A4 1.8TQ S-line Justice
x 2006 Kawasaki ZX6R Ninja
x 1991 Honda CBR 400 RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K03s + mapping gir noe sånt ja. Gjerne ikke så mye som 240hk. BSR som gjerne ikke er de som tar ut mest på slike tuninger tar som standard ut 230hk på A4 med K03s.

 

Så da kan du regne med å hente noe mer om du gjør andre sprell også. Åpnere innsug og eksos f.eks.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder det kanskje med å ta ut innmaten i katalysatoren kanskje? har hørt at det ikke er så bra iforhold til at en turbo motor trenger litt motstand, siden katalysatoren er koblet rett på turbo. det er bare et lite "stag" på en ca 10 cm før man kommer til turbo.. finner k03s og ko4 turboer på ebay for rundt samme pris. 300$ pluss shipping. så ca 400$ tot. da! med å åpne innsuget, da mener du et mer åpent luftfilter eller?

 

som du sikkert skjønner er jeg ganske grønn på biler når det kommer til litt mer avanserte ting :/ men uansett takk for hjelpen så langt ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår