Gå til innhold

Koble fra batteri

Ranger emnet


JacobBorke

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg leser forskjellig flere steder om det er + eler - jeg skal koble fra (først) når jeg skal kutte strømmen da jeg skal sette inn ny spiller. Mange jeg har sett sier jord er på +, men har også hørt at dette ikke gjelder i bil, og at det her er -?

Takk for svar, trenger litt hjelp i starten, og er livredd for å ødelegge noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er minus som skal kobles av. Noen gamle britiske biler har + på karosseriet, men det er så sjeldent at du ikke trenger å tenke på det. Grunnen til at akkurat minus skal kobles av er ganske enkel; Når du skrur på minuspolen med en fastnøkkel eller skiftenøkkel, gjør det ikke noe om metallet på verktøyet kommer borti karosseriet. Skrur du derimot av plusspolen først, vil du få en solid kortslutning hvis verktøyet kommer borti metall i motorrommet. Er ikke verre enn det.

 

Mute-ledningen er til fastmontert handsfreesett, så den trenger du ikke å gjøre noe med. Eneste du bør gjøre er å teipe enden godt slik at den ikke kan komme i kontakt med jord.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg et (siste?) spørsmål! den gamle spilleren er tatt ut, og skal nå sette inn den nye. Det er to iso-kontakter i bilen, den ene er brun, den andre er svart. Hvilken skal kobles hvor på spilleren? er 50/50, og aner ikke hva som kan gå galt, så vil helst ikke prøve meg frem. Kan laste opp bilde om det trengs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to isokontaktene passer bare på riktig plass, den ene er til høyttalerne og den andre er til strøm til spilleren. Du kan ikke gjøre feil her :)

 

Hvis du opplever at spilleren mister innstillinger når du tar ut nøkkelen, kan det hende du må bytte om rød og gul ledning ved isokontaktene dine. Dette pga forskjellige standarder på forskjellige bilmerker.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår