rubbykaasa Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Har en SEAT leon cupra tdi 2002 modell. Det har seg slik at den fusker ved moderat til maks pådrag. Det blir stadig verre og verre. Noen enkle løsninger som kan være problemet? Bilen har nylig vært på service, så tette filter er det nok ikke ! takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet Februar 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Hei :) hvordan fusker den? Akkurat som den begynner å "hakke", om du skjønner hva jeg mener? Når den var på service, tok de en avlesning av evt feilkoder? Da ville du jo visst om det var lmm eller lambda f.eks. Disse tingene kan du jo fikse selv, så det hadde jo spart deg for endel penger. En bekjent hadde lignende problem. Den "hakket" i 3 gir ved maks pådrag. Det viste seg å være synkroniseringen i girkassa. Hvordan er den i drivstoff forbruk? Mer, mindre eller normalt? Jeg har ikke superpeiling på bil men har hatt såpass mye uflaks med endel av bilene mine at endel har jeg da lært, den harde veien.. hehe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet Februar 15, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 15, 2012 Ja, det er akkurat som den begynner å hakke, men også litt "risting" i bilen på en måte. Ristingen merker jeg mest i 1 og 2 gir ved lave omdreininger. Mens i de andre gira er det napping og hakking ved litt pådrag. Mer når jeg har fullt pådrag. Før merket jeg det kun i 3 og 4 gir ved nøyaktig 2000rpm(lett risting i bilen), men nå er det stort sett i alle gir når jeg gir litt gass. Om de sjekket feilkoder har jeg ingen anelse om, men jeg skal i alle fall ha diasnose av den hos en kompis i morgen. Hva er det jeg skal se etter da ? Om den bruker mer diesel enn vanlig er jeg dessverre litt usikker på. Hvordan kan jeg finne ut om det er synkroniseringen i girkassa? Lite peiling på bil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ldesign Skrevet Februar 16, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 16, 2012 (endret) Tviler sterkt på at det er girkassen som er synderen om den oppfører seg slik i flere gir. Skal litt til for at synkroniseringsringene i alle girene pluttselig streiker. Tegn kan jo være at den f.eks er hardere/vanskeligere og få i gir, "skrapelyder" osv. Kan vel også tappe girkasseoljen og se etter metallspon. Vil nok uansett være noe metallspon da dette kommer av normal slitasje, men den skal aller helst være usynlig for det blotte øyet. Dieselpumpa kanskje? Fargen på eksosen kan fortelle deg endel. Om røyken er tykk og sort kan det være mangel på luft, tett luftfilter eller turbohavari eller rett og slett bare for mye tilførsel av diesel. Blå røyk er såvidt meg bekjent en indikasjon på forbrenning av smøreolje. Det kan tyde på slitte ventildeflektorer eller bare for mye olje i motoren rett og slett. Ren hvit røyk er uforbrent diesel. Har du grå røyk så er dette i veldig mange tilfeller vanndamp. Har du vanndamp i eksosen bør du bytte toppakning. Listen er lang og kan fortsette i det uendelige. Første jeg hadde gjort er å fått en diagnose, så tar du det derifra. Se om du får opp noe på luftmengdemåler (lmm) og lambda. Sannsynligvis får dere svaret der :) Edit: makan til off topic jeg skled der, trenger jo ikke skrive en hel roman, hehe. Siden ingen andre svarer så summer jeg det opp til hva jeg tror det er, så kan jeg evt bli satt på plass om det er helt på bærtur. Mest sannsynlig en pumpe, lmm eler lambda. Keep it simple :) Endret Februar 16, 2012 av Ldesign Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet Februar 20, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 20, 2012 fikk en bilkyndig til å prøve den, og han var rimelig sikker på at det hadde noe med akslingene(eller hva nå det heter) som gikk ut til hjulene bak! Noen som har hatt lignende problemer på sin 4x4 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terondo Skrevet Februar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2012 Akslingene? Det var underlig. Du har haldex, og med med mindre du mister grepet på hjulene fremme skal den ikke levere noe krefter bakover. Har langt mer tro på at det er noe enklere enn som så. Vil tro det er drivstoffblandingen eller mangel på drivstoff som er synderen. Dette kan komme av f.eks. feil verdier fra MAF (luftmengdemåler) eller fra lamda (O2 sensor). På min bil får jeg i alle fall opp feilkode om lamda rapporterer om noe merkelig. Alternativt kan det være lekasje på veivhusventilasjonen, noe som vil gi akkurat de symptomene du har der. Litt rart at det er nøyaktig på 2000 rpm, og har blitt verre og verre, men det kan være greit å sjekke likevel. Har du lekasje på veivhusventilasjon burde de for så vidt ha sett dette på service. Og i så fall bruker den noe olje. På min bil kjører jeg rundt med en ELM 327 bluetooth ODB II adapter koblet sammen med mobilen og Torque Pro, som henter ut utrolig mye verdier fra ECU. Hadde du hatt noe slikt, ville du kunne hente ut både feilmeldinger og informasjon om MAF, Lambda, ladetrykk osv. Siter 2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt) Graphics by Terondo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet Februar 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2012 Da har den vært inne hos et aurorisert verksted, og de kunne nesten med sikkerhet si at det var bakakslingen(kardangen) eller hva nå de kaller det som forårsaket feilen i bilen min! Finnes ikke noe mer irriterende enn når en bil ikke oppfører seg som den skal! Uansett takk for innspill! Kommer nok til å gå til innkjøp av ELM 327! har hørt utrolig mye bra om den :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terondo Skrevet Februar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2012 I så fall er haldexen mer agressiv enn på de fleste haldexbiler. Har for så vidt hørt at haldexen på Leon er mer agressiv, noe mer ala det som står på S3. Og i så fall kjører den ut krefter på alle fire hjul ved mye pådrag. Bra du finner ut av det i alle fall. Siter 2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt) Graphics by Terondo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet Februar 27, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2012 ja, håper at det er dette da, så jeg ikke har bestilt en dyr del for ingenting! blir vel til at jeg bytter den selv ilag med noen kyndige folk :D kommer tilbake med resultat! krysser fingre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mondeo Skrevet Februar 27, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 27, 2012 Ser ut til at noen bør lære seg forskjell på bensin og dieselbiler. Lambda på en TDI????? Siter Bilforumet.noModerator Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet Mars 10, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 10, 2012 da er kardangen byttet og problemet er løst :D men ser ut til at det kanskje ikke var noen problemer med den gamle,! enten lite olje eller gammel olje ! den så iallefall ikke ødelagt ut ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terondo Skrevet Mars 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2012 Glemte i farten at dette ikke var en bensiner. Er så vant til å feilsøke på bensinere at diesel blir noe helt annet. At det var kardangen som var feilen på denne, hadde jeg aldri kommet på selv. Godt at det løste seg. Siter 2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt) Graphics by Terondo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.