Gå til innhold

Heving av bilkjøp

Ranger emnet


MariusKol

Anbefalte innlegg

For en to måneder tid siden solgte jeg en audi fra 98.

Den ble eu godkjent en måned før salg uten feil, og bilen fungerte utmerket før jeg solgte den.

For litt siden tok kjøper kontakt med meg og sa at han hadde vært på verksted med bilen.

Der hadde de oppdaget at bremserørene var rimelig slitt/mye rust, samt at topp pakningen er gått.

Det ble skrevet en standard kontrakt når bilen ble solgt, med selges som den står osv..

 

For min del hadde jeg ingen aning om at bremserørene var rust på, siden den ble eugodkjent en måned før salg, og de er visst nøye på sånt. Samme med topppakning, bilen er blitt godt tatt vare på, og jeg har aldri hatt problemer med motor.

 

Kan kjøper heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel slik at nye eier kan heve kjøpet om bilen viser tegn til mangler/feil som selger burde vite om/ evt selger har latt være å gi full informasjon om bilens tekniske tilstand. I dette tilfellet så ser det jo litt vanskelig ut. Prøver å sette meg inn i nye eiers situasjon også. Har vært der selv og det er IKKE noe gøy, hehe.

I og med at bilen gikk gjennom eu uten anmerkninger på dette så er det jo ikke lett for deg å vite om disse feiliene. Det med topp pakningen kan skje på null komma niks uansett bil, og det vet man når man kjøper brukt. Her var bare nye eier svært uheldig.

Ang bremserørene så syns jeg du skal ta en prat med nye eier og kanskje foreslå at dere deler på utgiftene?

Endret av Ldesign
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han har rett til å heve kjøpet dersom han har skrevet under på at han har sett bilen samt at det står i kontrakten at den "selges som den står". Hvis det er noen sin feil, så er det verkstedet som utførte EU-kontroll. De pleier, som du sier, å være ekstra kresne på bremserør, men her må de i så fall ha gjort en bommert.

 

Det med toppakning er som Ldesign sier; det kan skje nærmest når som helst, og kan være hans egen feil til og med. ;)

"Be a yardstick of quality. Some people aren't used to an environment where excellence is expected."

Ford Fiesta 2013 1.0 EcoBoost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han har rett til å heve kjøpet dersom han har skrevet under på at han har sett bilen samt at det står i kontrakten at den "selges som den står". Hvis det er noen sin feil, så er det verkstedet som utførte EU-kontroll. De pleier, som du sier, å være ekstra kresne på bremserør, men her må de i så fall ha gjort en bommert.

 

Det med toppakning er som Ldesign sier; det kan skje nærmest når som helst, og kan være hans egen feil til og med. ;)

 

At den selges at den selges som den står har ingenting ting å si! Har hatt adovkat på en bil som det sto det på. Flere advokater sier det ikke gjelder. Så kan ikke bare skrive det og ansvaret er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å krysse av med "selges som den står" betyr i teorien at bilen selges uten garanti.

Når ting skjer med en gammel bruktbil, som både kjøper og selger ikke var klar over i starten, så er det ikke selger sin oppgave å rydde opp, til en viss grad selfølgelig. Selger skal da ikke lide for at kjøper kjører bilen i stykker.

 

Det er selfølgelig veldig leit med kjøpere som opplever dette, men det er jo en viss rissiko med å kjøper brukt, dette gjelder stort sett alt. Hadde jeg i dette tilfellet hatt en aning om at bremserørene hadde rust, eller at toppen var dårlig, hadde jeg jo selvfølgelig gjort kjøper oppmerksom på dette ved salg. Men jeg kan ikke stå ansvarlig for noe som skjer med bilen som jeg ikke var klar over i det hele tatt, hvertfall når det har gått en stund siden bilen ble solgt. Jeg har ikke mulighet til å ta bilen tilbake da beløpet som bilen ble solgt for gikk til nedbetaling av lån på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å krysse av med "selges som den står" betyr i teorien at bilen selges uten garanti.

Når ting skjer med en gammel bruktbil, som både kjøper og selger ikke var klar over i starten, så er det ikke selger sin oppgave å rydde opp, til en viss grad selfølgelig. Selger skal da ikke lide for at kjøper kjører bilen i stykker.

 

Det er selfølgelig veldig leit med kjøpere som opplever dette, men det er jo en viss rissiko med å kjøper brukt, dette gjelder stort sett alt. Hadde jeg i dette tilfellet hatt en aning om at bremserørene hadde rust, eller at toppen var dårlig, hadde jeg jo selvfølgelig gjort kjøper oppmerksom på dette ved salg. Men jeg kan ikke stå ansvarlig for noe som skjer med bilen som jeg ikke var klar over i det hele tatt, hvertfall når det har gått en stund siden bilen ble solgt. Jeg har ikke mulighet til å ta bilen tilbake da beløpet som bilen ble solgt for gikk til nedbetaling av lån på bilen.

 

Selges som den står betyr ikke automatisk at selger går fri om feil skulle oppstå. Feil som du burde vite om før du selger en bil kan ikke skjules med selges som den står,det blir å lure en kjøper.

 

Når det gjelder din situasjon så mener jeg at han ikke kan heve kjøpet. Fordi bilen var nylig eu-godkjent av godkjent verksted så dermed er ikke rusten på bremserørene noe du burde vite om. Ved eu kontroll kan feil bli oversett så det er ingen grunn til å heve kjøpet. Når det gjelder toppakningen så har kjøper tross alt brukt bilen i nesten 2 måneder etter kjøpet og da kan ting skje som ikke du kan belastes. Det kan heller ikke være sånn at du burde vite at toppakningen var dårlig.

 

Her kan det se ut som at kjøper ikke har gjort det han burde gjort før han kjøpte bilen. Når det skrives at bilen selges som den står så bør det ringe en bjelle i alles hode. Kjøper burde ha gått over bilen før avtale ble gjort med selger. En som kjøper en bil går heller ikke fri for ansvar ved et kjøp.

 

Jeg tror du har en god sak.

Endret av Rsele
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår