Gå til innhold

fabrikasjonsfeil kjedestrammer V6 motorer på C6-modeller fra 2005?

Ranger emnet


MrAudi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg håper at jeg skal ettervert anskaffe meg en C6 Avant med V6 motor (2,4l), men fikk "hakeslepp" da jeg tilfedigvis kom over denne annonsen, som bl.a. sa:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30603750

 

" Nå har det seg slik at denne motoren (2,4) desverre har en fabrikkasjonsfeil på kjedene/kjedestrammerene som er ekstremt kostbar og går ikke på garanti hvis bilen er over 5år.

Har nettopp kjøpt 2 slike like A-6ere fra Møller hvor dette er feil med bilene.

Kundene har fått prisoverslag på mellom 100,000; og 150,000; og det er før kjede ryker!

Dette er noe som 7 av 10 A-6 eiere med 2,4, 2,7 og 3,2 (bensin V6) liters motoren må belage seg på!!

Bilene er såpass nye at dette problemet ikke er kjent for andre enn oss som driver med bil og har spisskompetanse....enda, eller de stakkars sjelene som har fått den beskjeden fra verkstedet!

 

(Merkeforhandlere vil selvsagt ikke innrømme at problemet er så stort, men det har noe med redsel for erstatningskrav og gjøre)."

 

Har Forumet noen meninger om dette?

 

Hvis det stemmer, er det over og ut for min del siden A100 ser ut til å være siste modell uten fab. feil.

Må jeg vurdere MB i stedet!.. grøss :boxers

For C6 og 2.0 turbo er vel like utsatt for koksing, så som 1.8liter motoren?

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet nå om flere 2.4 V6 bensin som har rundet 250' km uten at noe har røket enda. At de ikke varer evig er noe alle vet, men undrer mye på hva Mr. Frode Karlsen hadde inhalert den dagen han anslo prisene på skifte av kjeder og strammere ;) Dette er ingen rakettforsker-jobb, er riktignok ikke gjort på en time, men å anslå reparasjonen på opptil 150000 :nono:

Jeg skiftet eksosventiler, kjeder og kjedestrammere på en 2.4 V6, inkl deler kom dette på rett over 20000 ;)

 

På den annen side er det dette folk får betale når de kjører 30' km på samme olje, noe som er galskap.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet nå om flere 2.4 V6 bensin som har rundet 250' km uten at noe har røket enda. At de ikke varer evig er noe alle vet, men undrer mye på hva Mr. Frode Karlsen hadde inhalert den dagen han anslo prisene på skifte av kjeder og strammere ;) Dette er ingen rakettforsker-jobb, er riktignok ikke gjort på en time, men å anslå reparasjonen på opptil 150000 :nono:

Jeg skiftet eksosventiler, kjeder og kjedestrammere på en 2.4 V6, inkl deler kom dette på rett over 20000 ;)

 

På den annen side er det dette folk får betale når de kjører 30' km på samme olje, noe som er galskap.

 

Hei, ja det var dyrt ja.

Det er vel bare å ta en telefon til Audiforhandler, så blir vel den prisen avklart?

 

Men til topic...

Fabrikkasjonsfeil på 70% av V6 motorenes kjedestrammere.....?

 

Dette tema må da vel være interessant å undersøke, enn å avfeie som du gjør quattro73?

Endret av MrAudi

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det ikke tema uansett da jeg ikke har V6. På den annen side har ingen av mine biler sett andre enn meg under panseret og slik skal det fortsette å være ;) Sparer MYE på det.

 

Avfeier ingenting, men 150000 for den jobben, tror han tok i så mye at han skjemtes, og så litt til. Vet glideplaten på strammerene ikke varer evig, vet også at denne ikke kan byttes separat, men må bytte hele strammemekanismen som jeg gjorde (for kunde). Om disse slites helt ned/knekker/strammemekanismen begynner å feile, så vil man lenge i forveien høre ulyd/raslelyd fra motoren. Om man gir f og fortsetter å kjøre har man seg selv å takke om en kam eller to hopper over noen tenner og havariet er et faktum. Tar man affære tidlig kommer man unna mye billigere enn Mr. Karlsen antyder, havner nærmere den prisen som jeg antyder ;)

Det jeg ER enig i er at alle motorer var mye bedre før ;)

 

Uansett kommer vi ikke unna det faktum at mange kjører rundt med LL-olje, en olje som har for lave smøreegenskaper allerede som ny. Som om ikke dette var nok så reduseres smøreegenskapene i oljen under bruk, enda kjøres det 30' km på den samme oljen...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Quattro73

 

jeg vet ikke hvilket inntrykk tråden min ga deg, men poenget var vel heller om kvaliteten på kjedestrammere.

Jeg kjenner ikke selger av bilen i annonsen, så jeg har intet grunnlag å synse og tru, og ei heller tillate meg ikke å si noe om han og hans handlinger.

 

Men siden du var mer opptatt av pris, tok deg på ordet og sjekket prisen på kjedestrammer.

Merkeforhandler oppgir kr. 17 tusen i arbeid, kun for å skifte strammere, men han viste ikke hva totalsummen ville bli, bl.a annet måtte gjøres i denne sammenheng!

Men etter å ha "presset" ham litt, tippet(!) han ett beløp rundt 40-50 tusen ( konservativt).

 

Det er en dyyyr repreasjon , som han sa.

 

men for å henlede tilbake til topic;

- hva er det med kjedestrammerene?

- hvorfor dukker "ryktet " opp?

 

 

Han bekreftet også at det var kjøpt inn 4 kjedestrammere til bilen!

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei MrAudi.

Er ikke deg eller tråden din jeg er uenig i, men de villedende kommentarene fra selger som antyder et hinsides kostnad for en utført reparasjon. Siden du sjekket pris så passer det meget bra, den er jo en tredjedel av hva selger antyder at denne jobben koster. 17000 i arbeid antyder to fulle dagers arbeid kun for å skifte strammerene, noe jeg synes var vel drøyt. Det som kommer i tillegg ved en slik utførelse er to nye toppdekselpakninger mm. Sluttsummen tror jeg hadde vært en god del lavere enn det du fikk oppgitt, da såfremt de som utførte dette skrudde på VAG-motorer til daglig.

Undrer bare, hva skulle de med fire kjedestrammere når det kun er to i motoren? Lukter jeg lureri ;)

 

Det jeg har sett på slike kjedestrammere er at belegget som kjeden glir på enten sprekker eller knekker, som regel det siste. Som jeg skrev lenger opp så kan ikke dette byttes, men hele strammeren må kjøpes ny. Strammeren "drives" av oljetrykk fra motoren, og om den ikke klarer å stramme nok så kan det enkelt repareres ved å bytte tetningen, men man er jo like langt da nye glideskinner ikke selges løst ;) Som jeg også sa så er de gamle motoren mye bedre og enklere å skru på. Holdt gjorde de også, men også de hadde vel tatt kvelden fort med LL-olje ;) Alt var bedre før, også Audi ;)

Rykter ja. Ofte er det slik at når en har noe negativt å si, og skriker høyt nok, da har det blitt et rykte. Men jo, det har vært noen tilfeller med motorskade etter at kjedestrammeren(e) har gjort en mindre bra jobb og motor har havarert. Dette er dog mest på 3.2 V6 selv om de har samme mekanismen.

 

Edit.

Slik ser herligheten (glideskinnen) ut - knekt :) Fant samtidig ut noe jeg ikke var klar over, glideskinnene kan kjøpes løst til denne. Prisen på ny strammer er i overkant av € 500 i Tyskland og ny glideskinne koster € 10 ;)

 

Broken_Tensioner.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer bare, hva skulle de med fire kjedestrammere når det kun er to i motoren? Lukter jeg lurer

lurer Quattro73

 

Vel hvis du leser hva han skrev , så har han kjøpt to C6'er...

Så det er kanskje disse to motorene som har fått ettermontert disse fire kjedestrammerne.

 

 

Resten av teksten er moderert bort da vi klarer oss utmerket godt uten drittkasting!

Endret av Quattro73

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen så feile deg da Mr.Audi? Sitte å skrive på forum mens en er beruset lønner seg ikke.

 

Han prøver å hjelpe og er vel en av de her inne som har mest peil på VAG, han prøver å vise deg at den prisen ikke stemmer. Priser forandrer seg fra verksted til verksted.. Men hvis du klarer å finne ut av alt selv å tror det er det rette. Hvorfor i helvete spør du da?

 

At han ikke leser å pugger hver setning du skriver er vel greit nok, men går an å oppføre seg uansett!

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han har kjøpt 2 C6er, noe jeg ikke har fått med meg. Når du skrev at han hadde kjøpt fire stk strammere så lurte jeg på om han hadde lagt alle fire til grunnlag for kostnaden på reparasjonen på bilen i annonsen. Om du tok dette så ille opp så får jeg beklage, men ser fortsatt ikke hvorfor du begynner å slenge dritt. Uansett kommer jeg med faktadetaljer til deg, inkl priser i € da jeg ikke finner norske priser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår