Gå til innhold

Innsugslufttemperatursensor - '00 1.8

Ranger emnet


Mercefreaken

Anbefalte innlegg

Hei

 

Gjelder kjærestens 2000-modell Vectra B 1.8 (X18XE1-motor). Starter greit når det er kaldt, ikke sååå greit når det er mildere. Jager stort sett alltid på tomgang, og kveler seg av og til når hun klutcher.

Faren hennes hadde den hos en mekaniker som leste av feilkoder og mente det var innsugslufttemperatursensoren som er defekt.

 

Iom. at bilen ikke er her er det vanskelig for meg å finne ut av dette, men jeg studerte tegning fra Opel EPC av hele luftinnsuget og kan ikke se noen slik sensor noe sted. På en av de andre motorene så jeg den derimot.

Er det noen som vet om denne motoren ikke har en slik løs sensor? Kan den sitte i forbindelse med andre ting, f.eks. luftmassemåleren?`

 

Har søkt hos bl.a. Meca og finner der en slik sensor det påstås skal passe til denne bilen, men når jeg søker eksempelvis på min egen bil (på chassisnr) får jeg opp fordelerlokk som skal passe, enda det ikke finnes slike på den. Blir derfor en smule skeptisk til slike databaser der man liksom skal finne riktige deler ut fra chassisnr. (Meca er ikke alene om dette, bl.a. Mekonomen er like håpløs).

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=2060539&CarReference_ID=5429&CategoryType_ID=1

Er vel den du tenker på, på omega så sitter den hvertfall før luftmassemåleren.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjørt diagnose og får opp feil på både denne sensoren og MAF, P0100 og p0110 var det vel.

Faren til kjæresten min har kjøpt sensoren, men jeg kan ikke finne den noe sted.

Opel EPC viser heller ikke noen slik sensor på denne motoren.

 

Kan det være at tempsensoren er integrert i luftmassemåleren på noe vis? LMM har de allerede byttet, men jeg er redd den - som sensoren - er bestilt på generelt grunnlag og ikke utfra chassisnr, og som sådan kanskje er til en annen motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt klokere nå. Ja - sensoren er integrert i luftmassemåleren, selv om Meca, Mekonomen og endel andre påstår at denne er løs ;)

 

Problemet var jordingen, og ikke selve sensoren/LMM. Fikk tilsendt en fix fra en kar på et Vauxhall-forum, og la opp ny jording til hhv. luftmassemåler og kjølevæsketempsensor, og voila! Ingen lampe, bilen går som den skal og alt er bare fryd og gammen.

Fikk samtidig justert wiren til gasspedalen litt så nå er dødgangen der borte også. Var ei jente som var ganske fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår