Gå til innhold

Bytting av dieselpumpe, VectraB (X20DTH)

Ranger emnet


AstraG

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har desverre fått havari på dieselpumpa på biln min :( Bilen er parkert på verkstedet på jobb nå hvor jeg har tenkt å forsøke å bytte pumpa selv. Jeg vil legge ut bilder og info etterhvert på hvordan det går, og håper samtidig at dere vil komme med tips å innspill til meg på hvordan jeg skal få gjort dette lettest mulig.

 

Akkurat nå trenger jeg info på hvordan motoren skal være tørnet på merkene slik at alt blir rett når jeg skal sette pumpa på plass igjen.

 

Dette er hva jeg har gjort sålangt (beklager dårlige bilder!!):

 

Bilde 1:

Demontert toppdeksel og vakumpumpe.

 

Bilde 2:

Nærbilde av toppen/kam

 

Bilde 3:

Motor uten toppdeksel!

 

Bilde 4:

Og her ser dere hvorfor jeg trenger hjelp!! :P Må vite hvordan motoren skal tørnes for å stå på merkene! Trenger tegninga. Noen som hvet hvor jeg finner denne på nett? Har her demontert motorfestet, luftfilterboks, deksel foran registret hvor akslingen på pumpa går inn, tatt ut tannhjulet på registerkjeden ved pumpa og løftet opp kjeden og lagt den over kanten slik at den ikke ramler ned i motoren!

 

Bilde 5:

Demontert innsugs-manifoild, topp og bunn for å komme lettere til pumpa!

 

Satser på å fortsette i morgen ettermiddag hvis jeg får tak i den informasjonen jeg trenger!

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger, tips og triks! :)

post-23363-13804853762791_thumb.jpg

post-23363-13804853762899_thumb.jpg

post-23363-13804853762946_thumb.jpg

post-23363-13804853762995_thumb.jpg

post-23363-13804853763039_thumb.jpg

Endret av AstraG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt ut pumpa idag. Her er va jeg gjorde:

 

1. Jekket motoren ned p� motorfestet igjen og skrudde alt fast.

2. Jekket opp bilen p� passasjersiden fremme.

3. Satte bilen i 3.gear. Turnet fremhjulet p� passasjersiden mens jeg ser p� tannhjulet til den nederste kjeden (st�r bak det f�rste tannhjulet som er rett p� baksiden av dekselet) slik at hullene som er i tannhjulet g�r over ens med boltene til pumpa som st�r p� baksiden.

4. L�snet og tok ut boltene for � f� ut pumpa. Brukte magnet for � v�re sikker p� at jeg ikke mistet ned en av boltene i motoren!

 

Bilder:

 

003.jpg

Satte p� plass tannhjulet til (den �verste) kjeden slik at den eller kjeden ikke kommer bort eller faller ned i motoren.

 

002.jpg

Her hadde jeg allerede fjernet tannhjulet til den �verste kjeden. Turnet motoren ved � dreie p� framhjulet mens bilen sto i gear for � komme til boltene.

 

001.jpg

Pumpa hang greit p� akslingen uten boltene. Her har jeg allerede tatt ut pumpa. Bare � rikle litt mens man drar den pent ut.

 

004.jpg

Pumpa p� arbeidsbenken! Klar til rengj�ring, pakking og shipping til ECU Testing i Storbritania for overhaling!

 

Oppdateringer kommer n�r pumpa er tilbake! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har du ikke satt inn låsedorer hverken på Veivaksel eller kamaksel?

Du skulle også ha løsnet/tatt ut den øvre skinna til registerkjedet, må nesten det ellers blir det noe skit og få inn

igjen pumpa.

For pg få løsnet de to torx skruene til skinna til registerkjedet må du varme skruene veldig godt med autogen-apparat.

(sitter veldig godt med lock-tite)

hvis du tar ut vakumpumpe på toppen så er det ett spor tvers over kamakslen som skal flukte med øverkant på topp.

 

Du trenger også en låsedor til dieselpumpe ved montering/timing etter at pumpa er inne igjen.

 

Lykke til!

Simen Blekkerud

Bilteknikk Gran AS

http://www.bilteknikkgran.com

bilteknikk.gran@gmail.com

ProMotech Tuning forhandler

Revo Technik forhandler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Da var alt tilbakemontert! Glemte selvfølgelig å ta bilder av prosessen i all galskapen :(

 

Etter en dag med tenking, skruing og mere tenking fikk jeg alt på plass til slutt :) Husket selvfølgelig på å tørne motoren på reimhjulet til veiva før jeg forsøkte å starte bilen. Klarte ikke å finne noe låsehull på veiva, så var ikke sikker på om stempel 1 var på topp. Etter å ha sjekket at motoren gikk rundt uten problemer var det på tide å forsøke å starte. Desverre, etter lange forsøk ville den ikke starte. Etter mye grubling å feiling bestemte jeg meg for å levere inn bilen på et verksted for sjekk.

 

Verkstedet luftet dieselsystemet og byttet returslangene og vips, så startet bilen! :D

 

Eneste jeg må få gjort nå er å bytte turbotrykks-sensoren. Denne har på et eller annet vis blitt ødelagt mens bilen stod stille :s Dette fører til at bilen omentrent ikke går framover ved gasspådrag :s Så, i morgen blir det en tur til byen for å se om jeg får tak i denne. Så blir det skifting av sensor, skifting av seter (kjøpt skinnseter fremme og bak som skal inn :D) og litt finpuss på stereoen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår