Gå til innhold

Er turboen min gåen?

Ranger emnet


munin

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har kjøpt meg en Saab 9000 2.3 turbo i et forsøk på å være voksen.

Det er ltt-utgaven, med 170 hk, og 0.2(?) bar ladetrykk.

Men den går kjempedårlig. nå er jo dette en relativt tung bil, men jeg blir frakjørt av faderns peugot med 80 hester.

skal ikke denne gå relativt greit om den er frisk?

prøvde å koble ifra slangen som går inn på innsuget, for å se om det var liv i turboen i det heletatt, og den blåste endel luft, men hvor mye vites ikke.

 

er det noe enkel måte å finne ut om turboen er gåen?

kan det være noe annet som er galt?

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan koble opp trubrotrykksmåler, da får du fort svar på hvor mye den lader! koster under 200lappen på biltema, kjøp den analoge ! om det er feil på wastegate internt eller om staget har løsnet. når du sier det blåser litt kan det virke som den bare lader grunntrykk. bruker den mye olje? ryker det mye? er dette som er tegn ved deffekt turbo

audi 100 2.2 quattro

chrysler stratus 98 mod, auto,ac selge

xmerce 190e x2

xnissan 200sx s13

xAudi 90 quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye annet enn turbo som kan være gåent der

 

dette var jo hjelpsomt..

 

Ja turbotrykksmåler er kansje greit uansett. men nå skal vel ikke lavtrykksturboen ladde allverdens? har hørt 0.2 bar eller noe..

ryker ikke spesielt. og ang oljeforbruket har jeg ikke rukket å få noe intrykk av dette enda.

Porsche 911, Ford 15M RS, Suzuki vx800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lavtrykksturboen er ingen racer, men dau er den absolutt ikke, jeg har kjørt 9000CD med lavtrykksturbo, går utifra at det var samme motor. Den jeg kjørte hade en defekt med turboen som gjorde at turboen av og til ikke "virket", uten turbo, dau som en 240 med B230E, med så var det mere som en stor bil med akseptabel effekt, fin til forbikjøringer, og slettes ikke dau. Lurer dog på om den jeg kjørte var 180 hk(svensk bil jeg kjørte i sverige).

 

Kan være mye som er galt om turboen ikke lader skikkelig, men det kan og være helt andre ting som reduserer effekten.

Få målt trykket under kjøring er en start om du mistenker turbo, kan holde lenge med en Biltema-måler med slange inn vinduet, men du bør vite hva trykket skal være.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår