Gå til innhold

Treg start, motorlampe og div andre ting.

Ranger emnet


ekdal

Anbefalte innlegg

Har en Volvo V40 2001 1,8 med noen små problemer med:

-Går "tregt" ved kald start. Dvs: ligger på normal tomgang, men hender turtaller går ned og motor kveles når jeg gir gass. Kan nevne det er automatgir på bilen. Når jeg kjører på kald motor, så må jeg gi bånn gass før motoren reagerer. Dette problemet blir så og si borte når jeg har kjørt litt og motoren ligger på normal temperatur. Har prøvd å lese meg fram til ett svar, og fant ut at det muligens er noe gæli med lambdasensor/oksygen sensor. Er dette det samme btw? Motorlampa har lyst siden jeg kjøpte bilen i august -11. Selgern sa at de på verkstedet ikke fant ut hva det var som var feil men at det ikke var noe farlig. Hva kan være gæli?

- Har også tikking i motoren. Er dette noe som kan rettes på? Tenkte å bytte olje og filter en dag og se om det hjelper.

- og til slutt så piper det i en eller annen reim. Vifte reim? Hvordan fikse?

 

Takker for svar :D

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er ingen ekspert, men jeg har samma bilen med samme motoren. Vet at luftmassemåleren kan være ustabil og lage kaldstartsproblemer på disse motorene, så jeg ville fått sjekka den.

 

Når det gjelder tikking, så vil jeg anbefale å skifte olje og filter minst hver 7500 km som serviceintervallet er, jeg skifter ved ca. 6000, jeg hører det godt på motoren min når den trenger ny olje;).

Ikke bruk hvilken som helst olje, men den som passer til årstiden (står i instruksjonsboka).

 

Sjekk reima om den er slakk eller hard og sprekkete. Finnes midler som mjuker opp reima, men det beste er å bytte den.

Subaru 1,8 GL 4WD Sedan 1985 Work log

VW Boble 1300 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Update: Lest av feilkoder på verksted: Feil på kamaksel giver. Byttet denne. Fikk motorlampa slukket med eget nyinnkjøpt diagnoseverktøy. Flotte saker. Sparer mye penger der. Men lampe begynner å lyse igjen. Får feilsøkte på ledningesnettet. Noen som vet hva man skal måle på pluggen til giver? Og hvor ECU sitter?

Riding the Bullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår