Gå til innhold

Valg og montering av vedlikeholdslader

Ranger emnet


DanFekar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en mopedbil med en 520ccm Yanmar diesel som brukes utelukkende til småkjøring.

Batteriet som står i er et sølv-kalsiumbatteri fra Biltema på 62Ah (3 år gammelt, og har aldri vært kjørt helt tomt), men dynamoen i bilen er bare 40A. Jeg har svært begrensede kunnskaper om slikt, men er det sånn at dynamoen da aldri vil klare å lade batteriet helt opp?

 

Når det er kuldgrader så pisker jeg kupèvarmeren (Eberspächer dieselvarmer) en halvtimes tid om morgenen for å få frostfrie ruter. Denne har litt startproblemer når det er lenge siden jeg har ladet batteriet, og jeg regner med at småkjøringen er synderen. Når jeg derimot lader batteriet helt opp med en smartlader (også fra Biltema) så funker alt som gull den neste uken.

 

Tenkte jeg skulle fastmontere en vedlikholdslader sånn at jeg slipper å grave frem batteriet fra motorrommet hver gang jeg skal lade. Derfor lurer jeg på om noen har gode tips til en slik lader som kunne passe mitt bruk?

Ser for meg at jeg må strekke kabler og montere et støpsel på et lett tilgjengelig sted på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår