Gå til innhold

MonkeyDude's Nissan 240sx Onevia prosjekt

Ranger emnet


MonkeyDude

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 1991 modell Nissan 240sx s13 som kommer fra USA. Den ble imortert i 1998 fra Texas, og den er flyttegodsgodkjent :D Det vil si at den er registrert etter motorvognforskriftene fra 1942, og det reglemanget er noe sløft så da er mye mulig.

En slik bil har vært drømmebilen siden 14års alderen, og nå tre år senere fant jeg et bilde på nettet av den med reg. nummer og alt :D Jeg søkte bare opp reg nummeret hos trafikkstasjonen og fikk navnet på eieren. Jeg ringte han og fikk greie på at bilen hadde stått i et fjøs på en hjortefarm i Kristiansand siden 2006, og at han var villig til å selge. Jeg var litt mer enn middels glad da må jeg si!

 

Lista med ting jeg har lyst til å gjøre er lang, men først skal jeg ta rusta som er på den og få den på veien igjen Og etterhvert skal jeg skal plukke den i fra hverandre og lakke den om. Planen er å lakke den subaru blå eller noe lignende med sølvflakes, og taket skal være svart med muligens litt rainbow flakes istedet for sølv. Har ikke helt bestemt meg enda så kom med innspill.

Jeg skal ha Origin agressive 2 bodykit med +20mm bredde skjermer forann og valsa hjulbuer bak. Boltsirkelen vil jeg bygge om fra 4x114,3 til 5x114,3 og få på noen svarte felger.

 

Når det kommer til motoren så veit jeg ikke hva det blir til. Jeg sikler etter en RB25 motor, og er det noen her til lands som har en sjangs til å få det godkjent i en s13 så er det vel meg, så jeg burde vel satse på det. Men jeg føler meg så hjelpesløs fordi den lokale trafikkstasjonen har ingen erfaring med flyttegods og bytte av motor. Kort fortalt så kan jeg si at de henviste meg bare til Nissan Norge, men de ville ikke ha noe med med å gjøre :( Og uten noe slags form for dokumentasjon kan de ikke gjøre noe. Jeg orker ikke skrive noe mer utdypende om det nå :doh men jeg har en lang historie om det....

 

Som mange sikkert veit så kan jeg bare sette på en Silvia front og få en komplett Silvia, men jeg liker vippelyktene så godt. Men siden jeg er en av få som har den andre bakparten så burde jeg vel bygge om, eller hva syns dere?

 

[ATTACH]26364[/ATTACH]

post-67532-1380485370224_thumb.jpg

post-67532-13804853702048_thumb.jpg

post-67532-13804853702153_thumb.jpg

post-67532-13804853702333_thumb.jpg

post-67532-13804853702386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævlig fet bil! Når du først har en slik nissan må du ikke ødelegge den med overstyling! Mørkeblå høres fett ut! med ikke med svart tak syntes jeg, carbonpanser? evt carbonfolie? uansett *sikle sikle* :D Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ikke overstylet :) Jeg vil ha den så clean som mulig, men jeg er litt lei av den vanlige stylinga folk bruker. Jeg vil ha noe mer aggresivt :D Har bladd gjennom en tråd på nesten 500 sider på zilvia.net med bare bilder, så jeg begynner å få litt inspirasjon!

De ser ganske tøffe ut med svart tak faktisk, men kanskje ikke med flakes. Legger ved noen bilder som har inspirert meg.

Kunne tenkt meg stylinga og baklyktene til den hvite med svart tak, felgene fra cab'n og muligens vingen og fronten (?) fra den røde.

Den blir vel ikke for overdrevet da eller? Tror den hadde sett bra ut jeg :) Skulle fått noen til å photoshoppe for meg :P

post-67532-1380485370296_thumb.jpg

post-67532-13804853703016_thumb.jpg

post-67532-13804853703064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja hvis jeg får ordna med papirene for motorbytte snart så blir det "sleeper style" på den en stund, så da blir det bare felg og senk ;) Har ikke råd til både styling og motor på en gang, det blir alt i alt et langtidsprosjekt. Men lakken er matt og fæl, og det blir ikke bedre når rusta er sveisa og man får grunningsflekker på den i tillegg :(

 

Jeg håper på en RB motor, men jeg får litt problemer med vekta (den er 8kg for tung)

Så det er vel nesten en SR jeg satser på, for det eneste jeg trenger da er papirer på at den takler 200hk, og så blir det godkjent virker det som. Så er det noen som sitter på papirer fra Nissan (de vil ikke gi ut anbefalinger lenger), eller noen som har en s13 godkjent med 200hk i vognkortet så ta kontakt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes den stylinga av den hvite er alt for mye!! Anonym vinge bak og noe fete lepper med typiske japanske drifte felger er fett syntes jeg! Theme farger jeg liker er mørkeblå med litt sota lykter og ruter. Ikke kjøp unødvendig med styling, lepper og senk holder leeenge! Men for all del, din kjærre! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig, stylinga er litt ektrem. Men jeg er så lei av å se den vanlige stylinga som alle har. Kunne tenkt meg Kouki styling egentlig. Det er original Nissan styling og er egentlig beregna for 180sx, men tror den skal passe min :) Problemet er at det vil koste meg over 20000 for et kit, og så må jeg ha andre blinklys og tåkelys i tillegg så det blir dyrt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er litt vanskelig � godkjenne en SR20 motor, s� kan du jo N/A trimme den du har n� :) er jo litt gromt det ogs� da ;) + er ikke alle som har det.

 

Ja det er en mulighet det :) Jeg kan sette turbo på den jeg har også, men det vil koste meg myyye i forhold til hva jeg får igjen. En original SR vil nok være bedre enn en trimmet KA motor, men kvalitetsmessig så er den bedre enn det meste. Å kjøre med CA18, SR20 eller RB25 motor er rene risikosporten i forhold. Og jeg har lest at mange skriver at det er en lat økonomi motor som ikke duger til noe, det syns jeg er latterlig å skrive med tanke på at de mest sansynlig ikke har kjørt en. Jeg ble faktisk veldig overasket over hvor kvikk den egentlig var, men den har lang vandring så noe turtallsmaskin er det ikke, og det er automat...

Endret av MonkeyDude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel KA24DE i denne ???

VG30DET(T) er jo også en mulighet.

 

Det er en KA24DE motor i den ja. Har vært borti tanken på VG30DETT også.

Har lest litt om VQ35 og LS swap også, men det er RB motoren som frister mest, fordi det er så godt utprøvd og man har et hav av deler til den motoren. Desutten så finner jeg ingen troverdige skilder på hvor mye disse motorene veier inkludert girkassa så det blir litt sjangsespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt veilleding fra noen som har sveisa rust før :)

Det er en sprekk i begge kanalene akuratt der kanalen går inn i framskjermen, og det er mye overflate rust. Det ser verre ut enn det det faktisk er, har kjent etter med en skrutrekker og metallet er helt fint :) I den ene bakskjermen er det en del kjeks. Både innerskjermen og hjulbuen er rusta igjennom, men området er ikke større enn ca 10cm innover, derfra tar overflaterusten over :P

Så hva gjør jeg? Regner med at det er rust inne i kanalene også, men kan jeg bare sveise det igjen eller må det til med noe tectyl? Og hvordan burde jeg gjøre det med bakskjermen? Noe jeg burde passe på? Og hvordan gjør jeg det med tectyleringen og det?

Jeg har ikke sveisa så mye før, og jeg har aldri rustsveisa før :P Er det kanskje lurt å la proffe gjøre dette, eller virker det som en smal sak? Litt dårlige bilder da, men håper de er forståelig :)

post-67532-13804853736687_thumb.jpg

post-67532-13804853736738_thumb.jpg

post-67532-13804853736783_thumb.jpg

post-67532-13804853736833_thumb.jpg

post-67532-13804853736879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår