Gå til innhold

'02 Passat Tiptronic, bilen går i nødmodus (pga girkassen?)

Ranger emnet


cclemon

Anbefalte innlegg

Hei. Opplevde i dag at bilen dunket noe fælt én gang når jeg satte giren i revers og startet å bakke. Tenkte ikke noe mer over det, og kjørte av gårde. Neste start av bilen gikk greit, men gangen etter, opplevde jeg at bilen ikke girte opp, men bare ruste motoren. Så kjapt i displayet på instrumentpanelet at ingen av PRND432 var valgt. Kom meg til stedet jeg skulle og skrudde av motoren. Ved neste start, så startet bilen som vanlig med kun P-i-firkanten på displayet. Satte bilen i revers, og det dunket igjen, og denne gang var alle bokstavene/tallene valgt på displayet. Har forstått fra andre problemer med bilen at det skjer når bilen går i nødmodus. Kom meg av gårde men den girte kun mellom andre og fjerde gir (tror jeg).

 

Hadde lignende problem for rundt ett år siden, og den gang var det multifunksjonskontakten til girkassen som måtte byttes ut.

 

Lurer på om det er flere her inne som har opplevd lignende problemer som ikke er forårsaket av denne multifunksjonskontakten?

 

Lurer også litt på det med den harde dunkinga som kommer når jeg setter giren i revers. Kan slike ting skje pga feil i elektronikken, og ikke av det mekaniske i girkassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk en kompis til å lese av feilmeldinger på den via VagCom:

 

---

 

Address 02: Auto Trans Labels: 01V-927-156.lbl

Part No: 3B0 927 156 S

Component: AG5 01V 1.9l-PD RdW 1416

Coding: 00103

Shop #: WSC 05311

VCID: 36690C87125C62E

 

1 Fault Found:

17090 - Transmission Range Sensor (F125)

P0706 - 35-10 - Implausible Signal - Intermittent

 

 

---

 

Har lest litt på nettet, og funnet ut at "Transmission Range Sensor" er det samme som "Multifunction Switch".

 

Hadde problem med denne delen i fjor også ( i følge Møller), og lurer litt på om det finnes andre årsaker til at denne feilmeldingen kan forekomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17090 - Transmission Range Sensor (F125): Implausible Signal

 

Possible Causes

Failed Multi-Function Transmission Range Switch (F125)

Wiring harness issue between F125 and TCM

Failed TCM

Shifter cable incorrectly adjusted

 

Possible Solutions

Inspect wiring harness between F125 and TCM, repair as needed

Replace Multi-Function Transmission Range Switch (F125)

Replace TCM

Check shifter cable adjustment

Check Measuring Blocks for F125 readings

 

Special Notes

When found in the VW Passat (3B), the Multi-Function Transmission Range Switch (F125) is adjustable, make sure it is set correctly as per repair manual.

When found in the Audi models with CVT (Continuously Variable Transmission), the Multi-Function Transmission Range Switch (F125) is part of the Mechatronic unit and cannot be replaced separately.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår