Gå til innhold

Frontsett til 1987 Audi 80

Ranger emnet


Sozinho

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Har akkurat kommet inn etter å ha skuffet meg selv med ett sett

Pioneer TS-H871 til dashbordet på Audien min. Etter å ha prøvd med litt forskjellig musikk og konstatert at det låter som en pappskive som blir slått på med en slapp torsk må jeg be ekspertene (det er dere) om hjelp.

 

Jeg synes både bass (som ikke er der) og diskanten låter forferdelig. Lyden er uklar/skurrete og likte absolutt ikke lyden i de. Mulig det har noe med at hullene i dashbordet ikke er den optimale plasseringen av disse.

 

Har sett at Lightning Audio har blitt anbefalt tidligere. Disse koster 300 per par kontra Pioneer som kostet meg 699 per par. Vil disse allikevel kanskje gjøre ørene mine mer lykkelige ?

 

Jeg er ikke så utrolig kresen på lyd ellers. Hjemme har jeg et sett Altec Lansing til PC'n min og i stua har jeg front, center og bakhøyttalere fra svenske Sonab med Carlsson elementer. Så har dere en pekepinn på hva slags høyttalere ørene mine er vant med fra før...

 

Håper noen av dere kan komme med innspill til hva jeg bør gjøre her..

 

På forhånd takk :)

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sozinho

Heisan

 

Har akkurat kommet inn etter å ha skuffet meg selv med ett sett

Pioneer TS-H871 til dashbordet på Audien min. Etter å ha prøvd med litt forskjellig musikk og konstatert at det låter som en pappskive som blir slått på med en slapp torsk må jeg be ekspertene (det er dere) om hjelp.

 

Jeg synes både bass (som ikke er der) og diskanten låter forferdelig. Lyden er uklar/skurrete og likte absolutt ikke lyden i de. Mulig det har noe med at hullene i dashbordet ikke er den optimale plasseringen av disse.

 

Har sett at Lightning Audio har blitt anbefalt tidligere. Disse koster 300 per par kontra Pioneer som kostet meg 699 per par. Vil disse allikevel kanskje gjøre ørene mine mer lykkelige ?

 

Jeg er ikke så utrolig kresen på lyd ellers. Hjemme har jeg et sett Altec Lansing til PC'n min og i stua har jeg front, center og bakhøyttalere fra svenske Sonab med Carlsson elementer. Så har dere en pekepinn på hva slags høyttalere ørene mine er vant med fra før...

 

Håper noen av dere kan komme med innspill til hva jeg bør gjøre her..

 

På forhånd takk :)

 

 

Uansett hvor mye jeg kunne tenkt meg å selge deg ett sett med Lightning høytalere....så tror jeg nok ikke at det er der problemet ditt ligger....og jeg tror du hadde nok følt deg snytt om du hadde byttet de ut....dessverre....my best guess is at feilen ligger en annen plass...

 

So...er høytalerne koblet riktig? Høytalerne sitter helt flush med dashbordet? ...ingen sprekker som 'lekker luft' etc?

 

Hvilken spiller har du foresten? ....og det vanlige spørsmplet? Har du prøvd å spilt noe annet som ikke er (eller har vært) mp3? :D

 

@lpher

http://www.Bilradiospes.no

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

 

Takk for raskt svar.

 

Spilleren er en Pioneer DEH-P3000R

 

Har sjekket at pluss og minus på høyttaleren er koblet riktig til spilleren. Var en av de siste tingene jeg sjekket før jeg dyttet inn cd spilleren at riktig kabel gikk til riktig pinne på høyttaleren (er jo en stor og en liten kabelsko på de sånn at man kobler riktig neste gang også)

 

Selve høyttaleren satt så godt nedi og godt fast jeg fikk til. På Audien er det en gummisak som ene øret på høyttaleren skal nedi, på andre siden er det en skrue. Jeg var ute og sjekket hva slags spiller jeg har, og fant samtidig ut at det er en glippe på hver side av høyttaleren som kanskje burde vært tettet ?

 

Jeg sammenlignet Pioneer høyttalerne med de orginale ITT høyttalerne som orginalt sitter i bilen og de sistnevnte er bittelitt større og dekker da hullet. Det ser ut som en mellom ting mellom 3.5" og 4". Merkelig nok er det bedre bass i de enn i Pioneer sine, dog ingen diskant (er av typen enveis uten trakt)

 

Jeg har prøvd både orginal cd, mp3, og radio. De fleste cd'ene i bilen kommer vistnok fra mp3 (som vanlig) men de er kopiert fra mp3 med VBR opp til 320 kbps, og jeg har prøvd samme cd'ene i en annen bil med 2 veis 5" høyttalere (er ikke sikker på merke) og der låt de helt annerledes. Testet de samtidig på stue anlegget og låt heller ikke så ille der...

 

PS: Damen kommenterte også hvor skurrete / ekkel lyden var, og hun er ikke den mest kresne jeg kjenner.

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan

 

Har du noen link med bilder/specs/priser på vibe sa40

 

Hva snakker vi om når vi sier legge litt mer penger ?

 

Hvordan er det med passform på disse i Audi ?

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sozinho

Heisan

 

Takk for raskt svar.

 

Spilleren er en Pioneer DEH-P3000R

 

Har sjekket at pluss og minus på høyttaleren er koblet riktig til spilleren. Var en av de siste tingene jeg sjekket før jeg dyttet inn cd spilleren at riktig kabel gikk til riktig pinne på høyttaleren (er jo en stor og en liten kabelsko på de sånn at man kobler riktig neste gang også)

 

Dobbelsjekk gjerne også...høres veldig ut som fasefeil med forsøk på å korrigere med bass/diskant dette :) Hverken spilleren eller høytalerne dine skal spille så tåler som det gjør til deg...tror du bør finne årsaken til at det spiller dårlig istedet for å vurdere nye høytalere...det kan du tidsnok gjøre etter at du har funnet synderen...om du føler at du trenger det :)

 

Originally posted by Sozinho

Selve høyttaleren satt så godt nedi og godt fast jeg fikk til. På Audien er det en gummisak som ene øret på høyttaleren skal nedi, på andre siden er det en skrue. Jeg var ute og sjekket hva slags spiller jeg har, og fant samtidig ut at det er en glippe på hver side av høyttaleren som kanskje burde vært tettet ?

 

En glippe er nok ikke akkurat ideelt om du har noen som helst forhåpning om littegranne bass :)

 

Originally posted by Sozinho

Jeg sammenlignet Pioneer høyttalerne med de orginale ITT høyttalerne som orginalt sitter i bilen og de sistnevnte er bittelitt større og dekker da hullet. Det ser ut som en mellom ting mellom 3.5" og 4". Merkelig nok er det bedre bass i de enn i Pioneer sine, dog ingen diskant (er av typen enveis uten trakt)

 

Som sagt....det må være tett rundt høytaleren....

 

Originally posted by Sozinho

Jeg har prøvd både orginal cd, mp3, og radio. De fleste cd'ene i bilen kommer vistnok fra mp3 (som vanlig) men de er kopiert fra mp3 med VBR opp til 320 kbps, og jeg har prøvd samme cd'ene i en annen bil med 2 veis 5" høyttalere (er ikke sikker på merke) og der låt de helt annerledes. Testet de samtidig på stue anlegget og låt heller ikke så ille der...

 

Wierd...er høytalerne nye? Ikke kjøpt brukt? ..og eventuelt om du kan få de/dem du kjøpte de av til å høre på dem...

 

Originally posted by Sozinho

PS: Damen kommenterte også hvor skurrete / ekkel lyden var, og hun er ikke den mest kresne jeg kjenner.

 

LOL :) I believe you! :D

 

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

Dobbelsjekk gjerne også...høres veldig ut som fasefeil med forsøk på å korrigere med bass/diskant dette Hverken spilleren eller høytalerne dine skal spille så tåler som det gjør til deg...tror du bør finne årsaken til at det spiller dårlig istedet for å vurdere nye høytalere...det kan du tidsnok gjøre etter at du har funnet synderen...om du føler at du trenger det

 

Har sjekket enda en gang nå. Kablene fra spilleren er merket med pluss og minus på respektive ledninger. Deretter går kablene frem til høyttalerne med kabelsko i enden, en stor og en liten. Sjekket igjen at riktig sko går til riktig pol.

 

Originally posted by @lpher

En glippe er nok ikke akkurat ideelt om du har noen som helst forhåpning om littegranne bass

 

Som sagt....det må være tett rundt høytaleren....

 

Var derfor jeg vurderte andre høyttalere nå, som kanskje passet bedre i hullet siden orginalene var bittelitt større..

 

Jeg fant forøvrig disse: JBL P-32 9 cm 2 veis og etter hva jeg ser så er de da en mellomting mellom 3.5" / 8.7 cm og 4" / 10 cm eller er jeg helt på jordet nå ? Tenkte kanskje disse passet bedre i hullene på dashbordet.

 

Originally posted by @lpher

Wierd...er høytalerne nye? Ikke kjøpt brukt? ..og eventuelt om du kan få de/dem du kjøpte de av til å høre på dem...

 

Jeg sjekket esken nå, og på den ene siden var esken lukket igjen med en rundt plastbit med lim på ene siden, sånn vanlig "lukke tape". Men på andre siden....tata... vanlig tape som såvidt har litt gulere farge. Disse er hvertfall åpnet før, om det er for at noen har sett på de eller om nen har levert de tilbake vet jegi kke.

 

De åker hvertfall tilbake til butikken asap. Selger fortalte ingenting

om at disse skulle være åpnet fra før....

 

Tror jeg skal prøve et annet merke / annet par høyttalere jeg nå, og enda en gang sjekke kabler osv for sikkerhets skyld.

 

Takk for hjelpen så langt :)

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Pioneer høyttalerne pent pakket inn i esken og tilbake hos forhandleren. De sa ingenting da jeg tok det opp med dem heller men men...

 

Trenger hjelp til valg av høyttaler nå da, merke og størrelse osv. Evt om andre har erfaringer med dashbord monterte høyttalere i 1987 Audi 80 ?

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry men jeg er litt treg av meg

speksa ligger faktisk ikke på sidene til vibe, men du kan jo se dem på http://www.vibeaudio.co.uk/vibe.asp?pageID=15

 

kan ihverfall garantere at de låter bra. de er ikke som alle andre 4" for å si det sånn, de har en del større magnet, men det vil nok gå bra ned i audien. prisen er ihvertfall 1580,-

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

Hva har du av bakhøytalere da? Ikke dumt å vurdere noen av samma merke..for få de til å låte bra sammen med de foran ;)

 

@lpher

 

Bak sitter det orginal høyttalere nå. 2 stk 5" og 2 stk diskanter, merke er ITT. Er en sånn hattehylle med dobbelt hode telefon uttak. Diskantene står oppreist. En til hver 5". Tenkte jeg skulle sette i nye 5"'ere og nye diskanter i orginal hullene der. Men har ikke kommet så langt at jeg har demontert enda...

- 1987 Audi 80

 

x 1992 Mazda 323 (Påkjørt i rundkjøringa av en Toyota Hilux)

x 1985 Ford Sierra

x 1976 Ford Granada

x 1985 Honda Civic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår