Gå til innhold

Motorproblemer Audi Cab.

Ranger emnet

Skagers90

Anbefalte innlegg

Har en 1992 2,3 Audi cab som har litt problemer..

har seg slik at bilen stopper under kjøring som om tenningen skulle bli skrudd av , men starter med en gang igjen .. Den går også til tider ujevnt på tomgang og er til tider litt vond å starte ( ett par ekstra runder på starteren.) Hender også at den gurgler litt i starten for så å gå normalt og over på ujevn gange.. Noen som kan komme med noen glupe innspill, da jeg stort sett har prøvd det meste.. :)

motorkoden er NG

Det som er forsøkt byttet er :

*Coil

*bakstykke på tenningslås (el del)

*fordeler

*bensintrykk regulator

*temp føler for ecu

Dette er forresten brukte deler så de kan være defekt for alt jeg vet.

Mvh Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den elektriske i forkant av mengdefordeleren. prøvd å dratt i div. ledninger men har ikke merket noe endring i gangen på motoren , Men har også ett problem til: kommer ikke inn med vag com, står bare link error.. diagnosepluggene på bilen har 4 ledere , testet på utstyret på sedanen min og der fungerte det fint. noen erfaring med dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

idag har jeg byttet hele mengdefordeleren og merkelig nok ble gangen mer stabil. tok også en test tur på en 1 km uten at den stoppet men merket at den fusket såvidt. Lambda? litt treig startet er den også ( alltid vært i mitt eie) spess ved varm motor men hender dette oppstår da den er kald også. Noen som har noen ideer til hvorfor jeg ikke får kontakt med hjernen ved bruk av vag com? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan måle om lambda er i orden, kan også måle om temp-giver til ECU er i orden. Om dette er ok kan du måle strømmen til DPR og da få en pekepinn på om motor går fett eller magert.

Sjekket at sikring til diagnose er ok og står i (om montert på din bil)? Om ikke kan det være kontaktfeil til ECU. Sjekk på gamlemåten og du finner ut om det er det ene eller det andre ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen stopper fremdeles ved nedbremsing før kryss osv med clutchen inne... tok noen målinger nå, Lambdasonde : så ut til å pendle mellom 0,0 - 0,9v en var også helt nede på 0,02v , temp føler lå på 852 ohm ved driftsvar motor ( 2k på mulitimeter) trykkregulatoren lå på 7,45mA .. Men er det slik at hvis 1 av di 3 er defekte , kan det da gjøre så det slår ut på en annen del?

Multimeteret jeg brukte var digitalt om dette har noen betydning?

Endret av Skagers90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdaen din høres i første omgang frisk ut, men CT på 852 Ω var temmelig høyt, noe som tilsvarer en kjølevannstemp på 40-50°C. Ved driftsvarm motor skal du ha ca 250Ω.

7,5 mA til DPR kan være forårsaket av høy verdi på CT, gjerne i sammenheng med falskluft. Har du grundig sjekket gummibelgen mellom mengdefordeler og gasspjeld, slanger ut fra gummibelg, slanger til ISV og slange på blokka fra veivhusventilasjon?

Verdi CT/temp.

VerditempECU-1.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk litt fort i svingene istad , var Minus 852 ohm jeg fikk på tempføler ... mulig jeg forvekslet poler ( dårlig på elektronikk )

Det belget som sitter der er sprekt såvidt der røret til veivhuset sitter , men limt med rutelim så skal være tett men er ikke bombesikker.. Men da tror jeg nesten jeg prøver å skaffe noen deler i morgen, hvertfall begynne med temp føler siden denne er langt utenfor det den skal. dessuten ble bilen mye mer lettstartet når denne ble koblet av ved driftsvarm motor. takk for hjelpen hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info, når vi snakker om motstand (ohm) så er det ikke noe som heter minus. Motstanden kan aldri være mindre enn null ;)

Når motor stopper ved innbremsing til kryss o.l. så er det som regel falskluft som er årsaken til dette, alternativt treg tomgangsreuglator (ISV). Gå grundig over alle slanger, selv det minste hull kan skape problemer. På bildet under har jeg markert de slangene du bør sjekke.

VAC1AAR.jpg

Husk å sjekke air shroud-slangen.

vac2AAR.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm ;) Men funker dette på biler med 4 ledere? Står annerledes i bilen min i forhold til din boks.

Mitt står slik :

+/-

K/L

Så tok den ene enden på prøvelampa i (+) og den andre (L) Deretter satte jeg i lasken i ca 4 sek (-)og(L)

Har jeg kanskje brukt feil bokstav? så det egentlig er (k) jeg skal bruke?

Endret av Skagers90
Lenke til kommentar
Del på andre sider