oab1966 Skrevet November 17, 2011 Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 (endret) Jeg var på EU-kontroll i dag. CO og HC var ok, men lambdaverdien ved 2500 rpm var for høy, helt opp i 1,2 . Hva kan det være? Lambdasonden? Vil opplyse at bilen går fint på tomgang og drar godt. Her er følgende verdier: (Grenseverdier i parentes) CO: 0,0 (0,5) CO2500: 0,2 (0,3) HC: 58 (100) LAMBDA: 1,20 (0,97-1,03) Endret November 17, 2011 av oab1966 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 17, 2011 Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 Nye plugger og nytt luftfilter kan være nok for det er ikke mye over grensa Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oab1966 Skrevet November 17, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 Jeg letet litt rundt på nettet i stad og fant ut at en lambdasonde har en levetid på rundt 100000 km. Bilen min har gått mer enn det dobbelte av en lambdasondes levetid, med andre ord, 230000 km. Lambdasondene har antageligvis ikke vært byttet før. Plugger og luftfilter ble byttet for ikke så lenge siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet November 17, 2011 Rapporter Share Skrevet November 17, 2011 Ja, det stemmer det at en lamdbasonde blir tregere med tiden og får mye sot på seg. dvs at den ikke klarer å regulere like bra lenger. Så da burde du nok få den skiftet ja. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet November 19, 2011 Rapporter Share Skrevet November 19, 2011 Du har ikke en eksoslekkasje etter lambdasonden da? 1.2 er jo på den magre siden, hvis bilen går bra kan det jo hende at det bare er målingen som er feil hvis det kommer inn luft i eksosrøret. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oab1966 Skrevet November 21, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2011 (endret) Jeg har i mellomtiden trålet gjennom diverse diskusjonsforum og kom fram til at lekkasje i eksosanlegget svært ofte er årsaken til for høy lambdaverdi. Defekt lambdasonde er også nevnt en del plasser. Kikket under bilen og gikk igjennom eksosanlegget. Med hjelp av lighterflamme fant jeg lekkasjer på tre steder ETTER lambdasondene. Det var lekkasjer som ikke var hørbare, men de er nå tettet. I dag fikk jeg byttet lamdasondene, det var like greit det når jeg først var i gang. Var på etterkontroll med bilen. Den ble godkjent. :) Endret November 21, 2011 av oab1966 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 23, 2011 Rapporter Share Skrevet November 23, 2011 Dette burde verkstedet ha sett på avgassverdiene, det er nettopp det CO-corr er til, har ikke apparatet det kan man regne seg fram til det, men en avgasslekkasje ville uansett blitt en feil så du hadde måttet vist bilen igjen uansett. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.