Gå til innhold

1990 Audi 100 2,3 quattro - Luftlekkasje mistanke.

Ranger emnet


kattfjord

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har en bil som ikke starter ordentlig når den er kald. Den starter på første gnist, men ruser bare opp til 2000 for så dale ned og kvele seg selv på 2-300 omdreininger. Den må holdes i gang helt til den får lunk, da er bilen velfungerende.

Skiftet fordeleren og tenningskablene og batteriet i fjor da den plutselig nektet å starte, og det hjalp i den grad at den nå starter.

Den trekker bare opp til 4500 ved varm motor. Jeg finner ingenting som ser ut å være lekkasje i innsuget, men jeg mistenker sterkt at det er det. Har renset tomgangsregulatoren godt og hatt av alle slangene tilknyttet belgen på innsug.

Kan toppakning og den store belgen skape trøbbelet? Jeg må legge til at bilen ligger på fornøyelige 0.82 når jeg kjører fint og langt. Det er et forbruk som ikke tilsier så mye feil.

 

Synspunkter takkes for.

 

Mvh. Bakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anledning rens av tomgangsregulator fant jeg en del hvit avlering i slangene som tilknyttet denne. Ellers har jeg hatt av alle småslanger på innsug og alt ser bra ut. Den store belgen får jeg ikke av uten maktbruk, så jeg har ikke turt å prøve så mye. Er redd for å skade den.

Har sett etter ny belg på nett, men uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har du sjekket verdien på temp-givereren til ECU? Høres ut som motoren omtrent bare får bensin fra kaldstartsdysen når kald, derfor du må pumpe på gassen for å holde liv i den.

 

Har du mulighet for å måle hva strømmen til differensialtrykksregulatoren er når motoren er kald, og varm? Er denne som regulerer bensinmengden ut ifra lambdaverdi og temp-giver til ECU.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om disse verdiene, men jeg er litt redd for å gå i gang med disse målingene ettersom jeg ikke er så kjent med navn og plassering, eller for så vidt multimeteret.

 

Bensinfilteret ble skiftet i vår. Biltema sitt, jeg antar det er greit nok i denne gamle bilen min som alltid blir kjørt rolig. Jeg har sjekket tenningen og gnisten, det stemmer overens. Den går fint når den er varm og ligger på 0.83 på langtur med masse bagasje, Eu-godkjenninga sa det var fin eksosverdi.

Mistenker en luftlekkasje med det at bilen ikke vil over 4500 omdreininger, men jeg har aldri tenkt over det siden jeg kjører bilen slik at den forhåpentligvis varer lenge. Den store belgen på innsuget har jeg ikke fått sjekket ordentlig siden den sitter så BOM fast. Er redd for å skade den om jeg prøver å jokke den løs. Alle andre slanger ser bra ut, tomgangsregulator klikker når jeg kobler 12V på og den har blitt renset så godt jeg kan med bensin over flere dager. Slangene tilknyttet tomgangen var noe hvit avleiring i, tørt støvete. Vasket de også.

Ventiltikking så det holder i blant, men prøver å holde tette oljeskift. Bruker bare Biltema-olje siden jeg kjører så rolig. Har prøvd mineral og halvsyntetisk uten at jeg merker noe forskjell. Dynamoen ser ut til å lade med rundt 14 ut fra måleren inne. Jeg har det lange instrumentpanelet.

 

Takk for at du tar deg tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha tatt en måling av lambdaen din for å se om den regulerer. Enda bedre hadde det vært om du, som nevnt, måler strømmen til DPR, det vil fortelle om ECU prøver å holde motoren i gang eller ikke. Her er det snakk om opptil 50 mA, altså veldig små strømmer.

Temp-giveren til ECU kan du enkelt måle, sett måleinstrumentet på ohm og mål mellom pinnen på giveren. Skal være rundt 250 ohm ved 90 grader (driftsvarm motor) og rundt 6000 ohm ved 0 grader.

 

Giveren på undersiden av vannflensen er til ECU, er denne du kan måle.

TempvakumAAR.jpg

 

Verdi kontra temperatur.

VerditempECU-1.jpg

 

Bildet under illustrerer hvordan du kan måle strømmen til DPR.

DPR3.jpg

 

Beste oljeviskositet for motoren din er 5W-40 / 5W-50, det gir mindre mulighet for ventiltikking på kald motor, da spesielt om vinteren. Bytte av ventilløfterene vil fjerne ventiltikking de neste 200' km ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår