Gå til innhold

Ford Probe GT Prosjekt

Ranger emnet


FordProbeGT

Anbefalte innlegg

Da får jeg vel prøve å lage en liten prosjekttråd på bilen min! :-)

 

Bilen jeg har er da en Ford Probe GT 2,2 Turbo Intercooled 1992 mod.

 

33492_426353923927_511488927_4781127_3883037_n.jpg Bilen på kjøpsdagen, dekket av stygge klistermerker :-(

 

For litt over 2 år siden var bilen for meg en drømmebil, og for litt over et år siden, gikk drømmen i oppfyllelse! :D Kjøpte meg da en sliten Probe for 15.000... Det kan virke lite, men det var en del å gjøre. Teppet var revet ut!?... Bilen manglet servicehefte så reg. reim og diverse måtte jo skiftes. Bilen var i tilegg avskiltet og ikke eu-godkjent. osv, osv!!! Tross alt dette var jeg fast bestemt på at dette var bilen jeg ville ha :-) En svart 1. generasjons Probe er ikke så lett og få tak i, så var mer enn fornøyd jeg :-) Km standen ved kjøp var 197 500.

 

DSC002192.JPG

Bilen i dag, polert og nyvasket med 230750 km på telleren :-)

 

1 år er gått og mye er gjort. Ikke bare av meg, siden jeg desverre er lite mekansik kyndig! For 2-3 år siden visste jeg knapt hva ei registerreim var! Men så fikk man lappen og ble litt mer interessert ;-) Kommer til å skrive og forklare hva som er gjort med bilen senere, nå vil jeg skrive om hva jeg har som mål å få gjort med bilen.

 

Jeg bruker bilen som kjørebil, og jeg har ikke noen planer om å kvitte meg med den :-)

For tiden er den i god stand, men har ting jeg tenker på å få gjort.

 

- Fikse eksoslekasje

- Bytte Hovedsylynderen

- Ha en liten Service igjen! Olje, plugger + Div.

- Støtdemperne og fjærene begynner å bli litt slitte...

- Rustbehandling under! Er forholdsvis okei til alderen, men skal behandles!

- Bygge om litt i bagasjerommet kanskje?

- Få anlegget helt på plass!

- Har en bulk på bilen (var der da jeg kjøpte den) Fikse denne?

- Fjerne AC en gang muligens? (Eller i alle fall fikse den) Tar bare masse plass og veier et tonn...

- Bytte tåkelyktene

- Bytte baklyktene, har alltid foretrukket Ford Probe LX sine lykter, men vil uansett bytte pga mine er sprekt

- Litt helligdager her og der, så muligens noe lakkering! :-)

- Tips til oppgraderinger? :-)

... Mer kommer nok :-)

 

Jeg kan som sagt ikke altfor mye om bil, men prøver mitt beste, får hjelp av kompisser iblant såklart :D Har lyst til å beholde og kjøre med bilen, samtidig som jeg holder den vedlike og kanskje forbedrer tillstanden dens :-)

Endret av FordProbeGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ikke det et ganske tidskrevende arbeid? For tiden er bilen i bruk mandag-fredag fast (skole) og er kjekt å ha bil i helgene og, hehe :-) Men tanken har streifet meg!!! Får jo egentlig lyst til å bare kjøre på med oppgraderinger når jeg ser på din bil da ;-)

 

Hmm, nytt tenningssystem? Noe annet enn orginalt tenker du da? Får man noe særlig igjen for det? :-) Har nettopp fått deler fra USA, nye plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk ser du, hehe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en liten service på bilen nå :D Byttet Plugger, pluggledninger, rotor og fordelerlokk :-)

Skifta også Olje og filter, takk til Herefoss bruk for at den jobben var enkel :D (Får låne grava dems) :-)

 

DSC002251.JPG

DSC00227.JPG

 

Slitte pluggledninger... trengtes å byttes, plugger hadde gått sitt intervall, mens rotoren og fordelerlokket byttet jeg mest bare for å gi tenningssystemet en fin service :-)

Olja jeg bruker sees på bildet, burde jeg bruke en annen? Fikk bare beskjed om å bruke den første gang jeg skulle ha oljeskift, og har siden brukt den :-)

 

DSC002201.JPG

 

Enda et pent bilde av skjønnheten :D

Endret av FordProbeGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dropp det enn så lenge du, heller smart av deg å bytte fordeler å stift! Den var vel litt sliten kan jeg tenke meg:) Husker jeg byttet det på min, gikk så mye finere på tomgang!! Og den olja er sikkert helt grei å bruke:) er du usikker, er det bare å ta en titt på API kvalifikasjonen på etiketten.

 

Har du sett om det er mulig å få tak i svart side blinkers på forskjermen? Tror det hadde vært fint! Ellers ser den utrolig fin ut i lakken!

Hvordan fjærer har du på ?

 

Angående oppgraderinger, trengs det ikke å gjøre så forferdig mye for at det skal gå fært! :) Dette er med original turbon som jeg sendte ned til kameraten din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket også at tomgangen gikk litt penere! :D Flere sånne småting som er en fordel å bytte eller? :)

Støtdempere og fjærer som nå sitter på er jeg ganske så sikker på at er de orginale... :p

 

Haha, vilt klipp.. ;) Er ikke nødvendigvis bare ute etter mer fart, andre oppgraderinger og, Lyd, utseende, osv :)

Fartsoppgraderinger går vel ofte ut over bensinforbruk liksom...?

Forresten, hva hadde du gjort på bilen før det siste youtube klippet ditt? :)

 

Jah, angående vindusviskerne... så er dem nå i "summer" position... vet ikke helt hva som er problemet, men hvis jeg skrur de av og på litt lavere ned, så går de ikke langt nok opp... x) Ikke det største problemet egentlig men

 

Når det gjelder lakken... Er panser og tak nettopp blitt proffesjonelt lakkert, pga det så ganske forferdelig ut etter vi tok av de stygge klistermerkene på 1. bilde... falma osv... :-( Men det ble bare helt konge! skulle ønske jeg hadde hatt penger til å lakkere hele bilen, er et par småting med lakken som ikke er helt som det skal være desverre, er nok et stykke igjen til din ProbeGT! :D

Endret av FordProbeGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre små ting du kan gjøre er jo og bytte bensin filteret som kanskje er orginalt? :) Sitter rett siden av clutch mastern, og når vi er inne på den hydraulikken til clutchen burde du få skiftet bremse veska i den. bruker samme som til bremsene dine. Eller så er det bare å titte etter små feil, det gjorde jeg! Tok litt av gangen:)

 

Det fine med turbo er jo det at du bruker jo ikke så fært mye da du ikke er tung på foten :D

Hadde forresten ikke gjort så store forandringer, så og si orginal. Veit du hva du skal fikle med så får man til utrolige ting, og du er på god vei høres det ut som!

 

Da viskerne står i høyeste posisjon er den i vinter modus. Du finner en kontakt under eller ved siden av sikrings boksen inne i bilen, husker ikke i farta helt hvor :p Der må du dra ut kontakten og flytte den til den andre stikka. Da skal viskerne skli ned under panseret i "standby" :) Amerikanerne liker ikke vindus viskere vøtt :P

 

Dem blir nesten helt borte :) =

 

DSC04928.jpg

 

Du kan jo prøve å rubbe lakken jeg tok min 7 ganger første sommern med bilen, da ble jeg fornøyd:) også hiv på kvalitets voks etter det så er du nok i mål!:) lurer du på hvordan produkter du skal bruke er det vel et helt eget under forum her inne som det står om alt sånt! :)

 

beklager sent svar, mente jeg sendte avgårde et svar her om dagen men ser ikke ut som den gikk igjennom! Stå på videre gleder meg å se bilder!

Endret av Probe GT
pics
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinfilteret er byttet for 30.000 siden :) Har et nytt liggenes som jeg skal hive i etterhvert :D

Skifte bremsevæska i clutchen faktisk? høres sikkert smart ut ! :) Vurderer å bytte girkasseolje snart iallefall. Jess jess, man finner alltid småting å fikle med, som trenger å utbedres ;) Skal lage en liten post etterpå og skrive hva som er blitt gjort på bilen siden jeg fikk den. hehe, jess, skulle hatt ordentlig eksos altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det skal rød ATF olje på girkassa. Kan være litt knot å bytte olje uten trakt og slange da du skal fylle på.

 

Forran på girkassa sitter slave sylinderen til clutchen. Åpne opp denne, akkurat samme lufte knott som til kalippere og skyld igjennom med ny :)

 

Fiks alt sånt først også tar du eksos seinere! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppsumering av hva som har blitt gjort siden jeg kjøpte bilen :)

Bare spør hvis det er noe noen vil at skal utdypes :D

Med en gang jeg kjøpte den tok jeg en aldri så liten service på den, byttet olje m/filter, bensinfilter, luftfilter og plugger. Måtte også bytte høyre bærekule forran for å få den godkjent.

 

Registerreimen byttet en kompis for meg på ca 200.000, byttet da også servo og dynamoreim.

 

Varmeapparatet virket ikke ved kjøp, og viste seg å være mer tiltak enn og bare plugge i ledningene igjen. Formotstanden måtte byttes, det måtte styres en del med vaierne til varm/kald luftsreguleringen, men også vaierene til hvor luften skal gå. Varmeregisteret måtte også byttes.

 

Radiator, dynamo, skiver og klosser forran og bak er også byttet. ABS systemet ble også feilsøkt, men dyre deler og vanskeligheter med å i det hele tatt skaffe de satte en stopp for det.

 

Tok også et oljeskift igjen på ca 218.000, helte da også i QMI motorbehandling, siden jeg hadde hørt så mye fint om den :)

 

Begge bærearmene forran er byttet, med styrekulene, håndbrekksvaierne er og byttet.

 

Mye av dette har jeg fått hjelp med, og noe har blitt gjort på verksted.

Så her kommer jeg til det vi har gjort helt selv :D Jeg, med hjelp av en kamerat eller to iblant :)

 

Skaffet meg en Ford Probe GT 1989 delebil!! :D Ja, dere leste rett. Det kuleste hadde såklart vært å ha begge på veien, men myye rust under bilen, + at bremsene var det så og si ikke noe igjen av + en del mer... men bilen kostet forresten bare 1500... :D flaks kalles det! mye flotte deler som kunne brukes. Interiøret var pent i delebilen, mens det var mer slitt i min, fargen var også penere, den hadde vanlige sikkerhetsseler (min hadde elektriske som gikk frem og tilbake av seg selv, men de funka ikke :( ...) Setene var også penere, og førersetet hadde el. justering :D I tilegg hadde delebilen teppe :D mitt var revet ut av forrige eier...!? ... Planen var også å lydisolere bilen, hovedsakelig for å få bort vibreringen fra dekslene, slik at anlegget skulle høres bedre ut :D

 

DSC001821.JPG

Bilene :D <3

 

DSC001832.JPG

Teppet blir fjernet fra delebilen.

 

DSC001841.JPG

DSC001851.JPG

DSC001861.JPG

Her er bilen min ganske ribba, litt asfaltplatelegging har begynt :) Ledninger til anlegget skal også legges pent såklart.

 

DSC001881.JPG

Den gamle setebeltefunksjone fjernes.

 

DSC002032.JPG

Så til den skikkelige utfordringen, dashbordbytte, i og med at vi aldri hadde byttet så mye som et ratt engang får dette, så kan det kalles en utfordring :D

 

DSC002043.JPG

Dashbordbytte ble vellykket, etter mye knot og rot fikk vi det til :) Måtte klippe og styre litt med ledninger siden det var litt forskjell fra delebilen. Men det ble bra! :)

 

Så godt som alle dekslene, inkludert midtkonsollen, dashbord, seter, sikkerhetsseler og teppet ble byttet :D mye av bilen ble også lydisolert, var en del jobb, men var verd det :D

Endret av FordProbeGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår