Gå til innhold

Hjelp ! Nedpussing/sandblåsing, Ferro-bet, primer, grunning Lakk og klarlakk!

Ranger emnet


ViktorD

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Gråtass (traktor) som jeg driver å pusser opp og trenger en mal/sjekkpunkt liste å følge for å få det resultatet jeg ønsker. Museumsstand.

 

Til nå har jeg:

Sandblås de aller fleste deler av skjermer,panser og mindre deler, sprayet på et lag med 1 k primer, sprayet på et lag med 2k grunning/filler og pusset over med p240.

 

Det jeg nå trenger hjelp til er,

1. skal jeg pusse med noe finere papir før lakken?

2.Hvor mange lag med lakk skal jeg ha?

3.Hvor fint papir skal jeg våtslipe med for hvert lag med lakk?

4. Hvor mange lag med klarlakk skal jeg ha?

5.Hvor fint papir skal jeg pusse med mellom klarlakken for å få det perfekte finishen?

Er det noe jeg har glemt?

+ er det noen som kan annbefale noen pussemaskiner som ikke er for dyre??

 

Jeg er en barsk kar på 17 år som ikke har all verden av økonomi, så hadde vært fint med svar med også tanke på økonomien: )

 

:mekke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal slipe med finere papir er jo avhengig av hvilken type lakk du skal bruke videre, ingen våtsliping mellom strøkene.

 

Hvis du legger base og klarlakk trenger du ikke noe våtsliping før klarlakken, det trenger du heller ikke om du skal legge klarlakk over 2K lakk, den legger du våt i våt.

Hvor mange strøk med lakk er avhengig av hvilket merke lakk du skal bruke, og hvilken serie det er, og også hvor god dekkevne det er på fargen du skal legge.

 

1,5-2 strøk med klarlakk er vanligt, du kan selvfølgelig tynne den mere og legge 3 støk, skal du ha mellomsliping på klarlakken, er det vanligt med 2 strøk, så tørke den, mellomsliping og så 1-2 nye strøk

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Først må jeg bare si at jeg skal prøve så godt jeg kan å svelge og få med meg alt du forteller. Det er litt mye som nybegynner å svelge og kanskje egentlig få med seg, men det er veldig artig å komme litt framover med dette!

 

Planen er å sandblåse alt ferdig og så grunninga og lakkeringa.

 

Lakken skulle en lakerer blande for meg når jeg hadde gjort ferdig all sandblåsinga og pussinga.

 

Når jeg har funnet ut mer av lakken, skal det da pusses tørt mellom farge lagene, eller er det sånn at dette ikke skal pusses i det heletatt?

Denne "appelsin-overflaten" pusses ikke bort i dette stadiet?

 

Så jeg har forstått med klarlakken riktig, det er 4 strøk tilsammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår