Anders Sandbakken Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Hei. Har to batterier i min store Starcraft. Tenkte å flytte disse bak i bilen, og de er parallellkoblet. Skal ha litt anlegg i bilen, og tror jeg skal ha ett batteri til. -Er det lov å ha batterier inni bilen? I mitt tilfelle helt bakerst. -Er det noe negativt å ha 3 batterier PARALLELLKOBLET? Brenner noe opp? -Hvor får jeg kjøpt billig strømkabel som tåler trykket fra disse? Vanligvis er batteriet koblet opp forran og under bilen, så lengden på kablene er lange fra før. Hvor tykk skal de være? Blir vel drøyt 4 meter fra hovedkoblingen til den nye. Takker for svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Sandbakken Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Veldig enkelt tegnet. Er dette mulig? Den tegningen med to små firkanter er batteriene idag. Den andre er slik jeg tenker det. Er dette mulig? Kan jeg feks bruke de gamle kabelkoblingene for å lade bilen? Fremst i bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Om du skal bruke meget strøm er best du adskiller start og forbruksbatteri med eksempel spenningstyrt relé (125A variant kan kjøpes i Biltema). Best er med startbatteri ved motor der dimisjon av kabler er størst til den. Andre batterier kan du koble via relé med 16-25mm kabel. Husk å sette sikring i begge ender på kabel i tilfelle de blir kortslutning. Batterier kan du ha bak i bilen om dem er festet godt, eks. BMW er levert med slik løsning. Anbefaler stengte batterier til bruk der og minus til en ende av batteribanken og pluss til den annen. Der har du lik sirkulasjon i alle batteriseller under belastning. Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Sandbakken Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Starteren trenger to batterier, så da blir det bare en til forbruk, som igjen blir litt lite. Tenkte på 50mm2 kabler som trekkes en bak, igjennom batteriene og fra minusen til stålveggen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Hvorfor trenger motor 2 batterier? Om du bruker batteri med lite motstand, eksempel Optima med spiral seller, kan du ha ett batteri i motorrom og ha en større batteribank bak i bilen. Løsning jeg valgte til min bil var 140ah AGM batteri fra Leoch bak i bilen og lader jeg de med 12v/12v 3 stepp lader som gir maks 30amp via 10mm kabler. Dette batteri kan tappes ned til 20% og holder de bra spenn helt ned til ditt. Derfor er nok for meg 1stk til å kjøre anlegg i bilen. Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Sandbakken Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Skal på huggeriet å kjøpe noen gode batterier der til 300pr stk. Burde jeg heller gå for to giga batterier, enn tre mindre? Hvor store batterier bør jeg se etter? Er en Starcraft diesel, som har en tung starter, leste at den i seg selv trengte mellom 5-7 hester for å dra irundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 1, 2011 Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Om du skal kjøpe noen batterier på huggeri bør du kanskje gå for den pakke du beskriver. Kan bli vanskelig å få tak i brukte hi-tech batterier til lite penge. Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Sandbakken Skrevet November 1, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 1, 2011 Hvor store anbefaler du at batteriene er? Så store som mulig? Og kanskje så lik som mulig? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 2, 2011 Rapporter Share Skrevet November 2, 2011 Om du skal koble batterier sammen bør du topplade dem først og frakoble. Om par dager måler du spenn på dem og forskjell kan bli maks 0,2v, best om den ikke er mer en 0,1v. Større batterier er vanlig betre en flere små, svakheten ligger i dårlig selle og du har flere seller ettersom batteriene blir flere. Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Sandbakken Skrevet November 3, 2011 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 (endret) Ser denne grei ut? Må jeg skjøte på punkt 1, eller kan jeg bruke som vist punkt 2? Batteriene ved 1 og 2 skal vekk, de tre bakerste som skal være der. Hvor skal det være en sikring, og hva med kondensator? Tenkte å ha de to fremste til starteren, og den bakerste til anlegg. Er det noen mulighet for å gjøre at de to fremste kan lade og bruke det bakerste, men ikke det bakerste av de fremste? [ATTACH]25705[/ATTACH] Endret November 3, 2011 av Anders Sandbakken Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 3, 2011 Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 Sikring kan du ikke ha mellom starter og startbatteri, den trekker for meget. Men om de er mer avstand en 1m mellom startbatteri og forbruksbatteri bør du sette en sikring der kabel kobles til startbatteri og en annen ved forbruksbatteri Anbefaler deg at bruke også et spenningstyrt relé. De stenger forbindelsen mellom batteriene når dem går under 12,8v og åpner når spenn blir over 13,2v. Der kan du ikke tappe ut av startbatteri uansett hva du bruker av strøm fra dem andre. Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbrukeren Skrevet November 3, 2011 Rapporter Share Skrevet November 3, 2011 (endret) Link til relé http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/ Plusskabel mellom start og forbruks batteri kobles via den og de er dobbelvirkende med sense i begge retninger. Om motor lader lades alle batterier og også om du hekker på en batterilader. Endret November 3, 2011 av Forbrukeren Siter Chrysler Concorde 3,5L 2002 Dodge Durango 5,7 Hemi 2008 MB Vito 111cdi 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg