Gå til innhold

Forbrukeren

Bruker
  • Innholdsteller

    27
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Forbrukeren

  • Bursdag 07/10/1963

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Concorde
  • Biltype (eks Audi)
    Chrysler
  • Årsmodell (eks 1995)
    2002
  • Yrke eller sivil status
    Båtbygger
  • Motor (eks 1.6)
    3.5
  • Fylke
    Oslo

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

Forbrukeren's Achievements

  1. Sentarllås begynnte å virke, men der kom SRS lys og utledelse startet i bilen. Om batteri er koblet til i 30 timer kan den ikke startes. Kort tid etter kom antispinn og ABS lys. Bremser bak sluttet å virke også, men lurer på om de er mekanisk feil uavhengig av elektroniske feilen. Har noen erfaring med slik feil i Vito? Bilen har gått 220.000km og service melding har vært fra 130.000km, den har ikke vært på verksted fra 100.000km service.
  2. Ellers fant jeg litt intressert på nett når jeg googlet litt om hva kunne vært feil på den motoren. Motor er designet av Mitsubishi og karosseri av Lamborghini. Fin cocktail de...:driving
  3. Link til relé http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/ Plusskabel mellom start og forbruks batteri kobles via den og de er dobbelvirkende med sense i begge retninger. Om motor lader lades alle batterier og også om du hekker på en batterilader.
  4. Sikring kan du ikke ha mellom starter og startbatteri, den trekker for meget. Men om de er mer avstand en 1m mellom startbatteri og forbruksbatteri bør du sette en sikring der kabel kobles til startbatteri og en annen ved forbruksbatteri Anbefaler deg at bruke også et spenningstyrt relé. De stenger forbindelsen mellom batteriene når dem går under 12,8v og åpner når spenn blir over 13,2v. Der kan du ikke tappe ut av startbatteri uansett hva du bruker av strøm fra dem andre.
  5. Jeg ble klokere, jada...motor skal ut av bilen og ombygges, toppene var tørre som er merke om svelt av olje. Nå blir vinteren morsom, se om jeg for tak i duppedingser som gir mer hester...
  6. Fikk fronten av i dag og så ikke noe galt uten at reima er for glatt til vannpumpe. Byttet reima, strammer og pumpe for 1000mil siden og kjøpte ikke original deler. Har lest litt på nett og fant at den pumpe jeg brukte er lagd av metall og trenger 2-3 hester mer en den av plast Chrysler leverer. Bør bestille ny pumpe fra Chrysler og se om de er forskjell på overflate på reima jeg har og den Chrysler leverer. En annen teori til lyd er at de kan være brekt rokker arm. Om den flytter på seg kan lyd endres etter som motor øker turtall eller beholder de. Bør skru litt mer i morgen og se om jeg blir klokere :race
  7. Om du skal koble batterier sammen bør du topplade dem først og frakoble. Om par dager måler du spenn på dem og forskjell kan bli maks 0,2v, best om den ikke er mer en 0,1v. Større batterier er vanlig betre en flere små, svakheten ligger i dårlig selle og du har flere seller ettersom batteriene blir flere.
  8. Om du skal kjøpe noen batterier på huggeri bør du kanskje gå for den pakke du beskriver. Kan bli vanskelig å få tak i brukte hi-tech batterier til lite penge.
  9. Hvorfor trenger motor 2 batterier? Om du bruker batteri med lite motstand, eksempel Optima med spiral seller, kan du ha ett batteri i motorrom og ha en større batteribank bak i bilen. Løsning jeg valgte til min bil var 140ah AGM batteri fra Leoch bak i bilen og lader jeg de med 12v/12v 3 stepp lader som gir maks 30amp via 10mm kabler. Dette batteri kan tappes ned til 20% og holder de bra spenn helt ned til ditt. Derfor er nok for meg 1stk til å kjøre anlegg i bilen.
  10. Har en 3,5L Chrysler motor fra 2002, samme og sitter i 300M '98-'04. Fikk plutselig ulyd i motor når den går uten belastning med turtall over 1800omr. Lokaliserer lyd til forbrenning venstre vegne, høres ut som den er jevnt over alle 3 sylindrene. Lyden ligner metaller som slår sammen, men hele motor er av aluminium og er performance. Under prøvetur i dag ble motor varm. Ingen lekkasje, ingen bobler eller olje i kjølevann og motorolje ren og fin. Noen dyser har tikkelyd som kan ha vært fra før. Teorien er at venstre camshaft har gått over tann på grunn at strammer til registreringsreima har feil og reima spinner på vannpumpa, den driver den jo. Har begrenset kunnskap med motorer og lurer på om jeg er helt ute å kjøre i min teori.
  11. Om du skal bruke meget strøm er best du adskiller start og forbruksbatteri med eksempel spenningstyrt relé (125A variant kan kjøpes i Biltema). Best er med startbatteri ved motor der dimisjon av kabler er størst til den. Andre batterier kan du koble via relé med 16-25mm kabel. Husk å sette sikring i begge ender på kabel i tilfelle de blir kortslutning. Batterier kan du ha bak i bilen om dem er festet godt, eks. BMW er levert med slik løsning. Anbefaler stengte batterier til bruk der og minus til en ende av batteribanken og pluss til den annen. Der har du lik sirkulasjon i alle batteriseller under belastning.
  12. Nå har jeg lest meget i Mopar forumer i staten og pratet med folk som driver der med automatgirer til disse bilene. Jeg kommer kun til med å bruke Mopar sin ATF+4 på min gir, der veit jeg hva jeg kjøper og de er eneste +4 som er godkjent på Chrysler biler i garanti. Jeg tenker ikke bensinsparelse når jeg bruker bilen og reiser meget lengre strekninger med den. Føler meg mer trygg med riktig olje. Med å bestille kasse av den fra USA er prisforskjell ikke mer en 200kr på 12L en til Quaker sin +4. Med å importere ny gir og olje selv og betale snøhvite penger i arbeid ble totalkostnader litt over 30.000kr. Tror 200kr er billig forsikring på hver 50.000km !
  13. Universal ATF+4 som er solgt av mange her i landet skal IKKE brukes på automatgir fra MOPAR produsert etter 1991. Hva betyr ATF+4? De betyr Automatic Transmission Fluid som oppfyller trykktest i 4 kategorien. Men om den kan brukes på gir med trykk i den skallen siger ingenting om og ingen tar ansvar uten den som heller den på. Nok er 1/2 liter til å gjøre stor skade og den skaden vises ikke fram før en etter 8-18 måneder i fleste tilfeller. Om man kjïører bilen fast kommer de fram tidligere. Faktisk gjelder dette flere produsenter en MOPAR og god regel er å følge manual med bilen, ikke høre på andre uansett dem mener dem er spesialister i de merket. Jeg gjorde de som stå i manual med å kontakte nærmeste forhandler. Feilen var at jeg følgte han sitt råd uansett jeg var i tvil med de svar jeg fikk og de ble dyrt. Jeg har lært at om man er i tvil skal man kontakte serviceavdelingen i fabrikken direkte eller stor forhandler i nærheten av fabrikken der sterke liker er til at han har tatt sine nødvendige kurser der. Om noen har brukt slik universal olje på sin gir er mulig å rense den ut før skaden bli varig. Men de krever gir ut av bilen der alt, også converter og kjøleanlegg, bør renses 100%.
  14. [ATTACH]23379[/ATTACH] Prøver å laste opp bilde, vet ikke åssen de virker...
  15. Gidder ikke å gå i sak mot dem, fikk nyrestaurert gir til 10.000kr i New York, frakt blir i tillegg. Holder meg helt unna forhandlere her i landet i fremtiden der jeg ikke kan stole på kunnskap hos dem. Vet ikke om de er dårlig budsjett som gjør at dem ikke har råd til å reise på kurs hos produsent, synes hvertfall dårligt når man ikke kan stole på dem som presenterer bilmerke her i Norge.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår