Gå til innhold

Hjelp! A6 2.0 - mange problem!

Ranger emnet


Audia90

Anbefalte innlegg

Hallo!

Kjøpte meg A6 2.0 1995 i fjor vinter, og den har funka fett helt til nå.. nå er ALT galt med den, å jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. (Jeg er jente)

Håper noen gidder å se over innlegget, å kanskje komme med forslag.. :))

 

Tror jeg har lagt til et bilde av motoren min.. Det er en AAE-motor, så vidt jeg har funnet ut.. også er det vel monopoint eller no sånn?

 

Dette er feil:

-Starter med en gang 30% av gangene jeg starter den.. ellers må jeg kjøre den på startern (?) i ca 10-20 sek, før den våkner til liv.. Da vil jeg si det ryker mer enn vanlig..

-På tomgang, og under kjøring med clutchen inne (eks i kryss, og ved girskift) lever turtallet sitt eget liv.. stiger til 3-4000 å står der lenge.. sånn gjør den 30% av gangene jeg er ute å kjører..

-I andre tilfeller, ved en liten touch på gassen, stiger turtallet en del, og bruker veldig lang tid på å falle ned til normalen igjen..

-Bruker relativt mye olje! vil og si det forsvinner noe vann.. usikker på mengden, men skal følge nøye med fremover..

-Ved mye gasspådrag (eks forbikjøring) drar ikke bilen i det hele tatt, det høres bare en dyp lyd.. "BAP!" drukner?

 

 

Når dette er sagt har jeg noen forslag til feil, men vet ikke om dette er tilfellet.. Jeg tror kanskje toppakning? Men det forklarer ikke mye av det som feiler bilen..

 

Noen som har no forslag? Det mottas iallefall med en STOR takk! :D

 

Jeanette :)

post-66478-1380485363299_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det første jeg ville sjekke er gummiflensen mellom monopointen og innsuget. Her kan det være sprekker etter mange år med vibrasjoner og sprekkene kan være vanskelige å se. Start motoren og beveg forsiktig på monipointen og se om du raskt får endringen i motorgange/turtall i takt med hvordan du beveger. Ikke bruk makt her, kun presse så monopointen beveger seg ca 1 cm, ikke mer. Press den alle veier, frem, tilbake og til sidene. Som sagt, ikke bruk makt ;)

 

Oljeforbruket skyldes som regel slitte ventiltetninger. Er billig å skifte, dvs delekostnaden er meget lav, men det er en del arbeid.

 

Vannforbruk (av type lite) kan komme av små lekkasjer fra temp-givere, vannpumpe, radiator mm. Små lekkasjer er nesten umulige å oppdage da vannet fordamper på varm motor, men se etter hvitt belegg rundt/ved slangekoplinger, givere mm. Tyder på lekkasje og det hvite belegget (pulveraktig) er restene etter glykolen i kjølevannet.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå over alle pluggene inn på monopointen, sjekk at de sitter skikkelig og har god kontakt. Sjekk også slangen som går fra baksiden av innsuget og videre til bremsekraftforsterkeren for hull eller sprekker.

Ingen problem å finne dette brukt, monomotronic-enheten finner du på mange biler.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har en 2.3 AAR quattro og syntes den bruker alt for mye på mila den ligger på rundt 1,4 til 1,6 på lang\fin kjøring. jeg mistenker luftmengdemåleren men har du noen tips til og finne ut at det på eller en grei plass og handle dette quattro73?

 

1. Bytt lambdasonden og verifiser at sikringen til den (varmeelementet) er hel FØR du starter motoren med ny lambdasonde. (Mål i pluggen at du får 12V på de to hvite ledningene til lambda med tenning på).

2. Bytt temp-giver til ECU, disse kan tulle på sikt.

3. Ble den slik gradvis eller f.eks. etter skifte av registerreim?

 

PS. Lag heller din egen tråd da dine problemer ikke er like som trådstarters ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bevegd forsiktig på monopoint, men ingen endringer i turtall..

MEN, jeg ser ingen motorkode på motoren..? men det sto på Mekonomen.no at det var AAE.. Vet ikke om dette er til å lite på men?

 

har iallefall skaffa en motor til nå, og lurer på om toppene passer over hverandre? Kan du finne ut det ved hjelp av koden øverst til venstre på toppen?

 

Ventiltetninger og toppaktning er bestilt, og skal snart skiftes.. Dette fordi jeg så med egne øyne at frostvesken rant ut mellom topp og blokk! :o Men tror du at det kan være grunnen til at bilen er vanskelig å starte?

 

Har forresten lagt merke til at om bilen står i gir når jeg starter, så må jeg kjøren på startern i 10 sek før den hoster til å starter.. men om jeg setter ned i fri, med clutch inne, så starter den med en gang? tror kanskje dette er en gjennganger, har iallefall vært sånn den siste uken.. Why?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner delenummeret på toppen så skal jeg nok klare å finne ut om den passer. Nummeret på toppen du har nå er sikkert 048 103 351 E.

Om toppakningen din er så defekt at kjølevæsken renner ut så kan det utmerket godt være årsaken til at motoren ikke går som den skal. Kjølevann inn i olje og sylindre og evt olje i kjølesystemet. Egentlig burde du ikke kjørt bilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår