Gå til innhold

Bruker olje, ikke missfarging i kjøl.væska el olje

Ranger emnet


Aalsen

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette gjelder en Passat 2000mod 1,9 TDI

 

På vei til skolen i dag (3mil) viste tempmåleren litt over 90 grader (på streken etter 90)

 

Før jeg skulle hjem igjen peilet jeg oljen og sjekket kjølevæska. Det luktet ikke eksos i ekspansjonstanken, og ikke hadde det minket heller siden jeg fikk bilen for et par mnd siden. Det var heller ingen koksing/grått belegg under oljelokket. Det var helt rent. Men jeg har peilet oljen jevnt, og de siste par ukene/siste måneden har oljenivået minket fra max på peilepinnen til litt under midten.

 

Ligger ikke noe olje på bakken under bilen heller. Om litt under 1000km er det tid for oljeskift.

 

Er det vanlig at disse motorene plutselig kan bruke olje?

Vil det kunne stabilisere seg igjen etter at den får ny olje og oljefilter?

 

Jeg fikk bilen for ca to måneder siden, og har ikke merket noe til oljeforbruket før de siste ukene. Før jeg fikk bilen tok de en trykktest for å sjekke toppakninga, og den testen viste helt fint.

Dette gjorde de fordi jeg fikk snakket meg til 3mnd garanti på toppakningen.

 

På vei tilbake viste temperaturen 90 grader igjen forresten :)

 

 

Noen som har nyss om hva det kan være?

Kanskje turboen bruker olje?

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

558445-8-1319819461983.jpg

 

Jeg tok av slangen (der rød sirkel) og sjekket inni den. Ingen olje som lå der, bare sot og noe som virket som en lett oljedamp i slangeveggen. (er vel her lufta går inn i turboen)

 

Propellen i turboen var heller ikke løs da jeg leet litt på den. Da må den ca halve literen med olje ligge i røret som går fra turboen til intercooleren? Den slangen går fra under turboen og under motoren, så dit kommer jeg ikke til uten videre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er så kjekt å skru på en någen lunde "ny" bil :p

Men du, hvis det er enklere å komme til på slangen som går inn på intercooleren på andre siden, da er det vel mulig å se olje i røret der? Eller la olja renne ut der, for det er nedoverbakke fra turboen og til ic..? (bare det ikke har kommet olje inn i ic)

 

Jeg har ikke lagt meg under der enda, men vil tro det kanskje kunne vært enklere, i og med at jeg ikke får heist opp bilen

 

Takker for svar forresten, da vet jeg i hvert fall hvor jeg skal sjekke neste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til et lettere belyst sted, skrudde av underdekselet foran og tittet under bilen forfra. Det synet jeg fikk, gjorde så jeg satte store tvil på at det lakk fra turboen:

 

558445-7-1319832360154.jpg

 

558445-7-1319832378569.jpg

 

558445-7-1319832398133.jpg

 

558445-7-1319832421152.jpg

 

Masse oljesøl på bunnpanna og rundt motoren under der, og en del midt på underdekselet (dekselet under motoren) samt alle delene som ligger der nede som man ser litt av på bildene.

 

Slangen til venstre på det første bildet er dekket med ølje, og det samlet seg en dråpe som var klar til å ta turen mot bakken øverst på slangen til bunnpanna der.

Først virket det som det lakk fra oljefilteret siden oljesølet starter rett under, men selve filteret og slangene inn der var helt fine. Ikke noe lekk der (jeg kjente også rundt filteret)

 

Ca en halv liter olje er smørt utover hele motorens underside, men det er mest på førersiden av motoren.

Ser helt jævelig ut!!

Har ikke peiling på hva det kan være..

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant omsider noen fler tips, sånn hvis andre har samme problem som meg så kan det også kanskje være noe av dette:

 

 

"Rør for veivhusventilasjon nede på blokk er ofte blitt sprøtt med årene, det sprekker og det lekker ut olje."

 

"Min rant det olje av, var den store o-ring pakninga over oljekjølern (varmeveksleren) som var gåen og da tømte bilen seg på noen sekunder/minutter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår