Gå til innhold

Til hvor mange hester klarer en monopoint forgasser å levere bensin?

Ranger emnet


Ner_Q

Anbefalte innlegg

Hadde 276' kam på en bekjent sin audi, den begynte å dra ordentlig på litt over 5000rpm og når den dro best var rett før sperra:)

Altså helt ubrukelig med 276' også, hvis man ikke får fjerna sperra..

 

Da tror jeg det var noe annet galt med den motoren eller sprutet (eller han hadde montert kammen en tann feil) da en 276° kam normalt vil dra bedre enn originalkam over ca 2500 omdr. Har 272° i en av mine biler (2.3) og den drar bedre enn originalt uansett turtall.

 

Svart er effekt og moment med original motor og blått med 272° trimkam

A100AARoriginalvs272Veloxkam.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det var noe annet galt med den motoren eller sprutet (eller han hadde montert kammen en tann feil) da en 276° kam normalt vil dra bedre enn originalkam over ca 2500 omdr. Har 272° i en av mine biler (2.3) og den drar bedre enn originalt uansett turtall.

 

Svart er effekt og moment med original motor og blått med 272° trimkam

A100AARoriginalvs272Veloxkam.jpg

 

Var ikke noe galt, Den dro jo bedre enn orginalt over hele registeret.. men den dro bedre på høyt :)

Bmw E38 - Bmw 320D E46 - Golf mk1 Gti 2.0 16V - Caddy mk1 pickup 1.6 GTD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kammer vil dra bedre på høyt enn lavt turtall. Også originalkam vil ha mer effekt på 6000 omdr enn på 2000 omdr ;)

272° kam i min hadde maks effekt på under 5385 omdr og nesten flat effektkurve mellom 4600 til 5600 omdr, dalende effekt etter det. En 276° kam vil ikke ha rare forskjellen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 graders durasjon er nokså mye, alt for mye i en original motor. Med stor nok forgasser(e), portet topp og grenrør så vil det fungere bra på turtall, men på lavere turtall vil det bli nokså dødt. Nokså ubrukelig sammen med monopoint og en forferdelig tomgang. Avgasskontroll på neste PKK kan du glemme ;)

 

9.9 mm løft er lite. De fleste 'drop in' trimkammer har mellom 11 og 11.5 mm løft. Lavt løft gir lavere monent = lavere effekt.

DENNE kammen hadde passet meget godt sammen med ditt oppsett, da med f.eks. 38/38 DGS-forgasser. Skal du bruke monopoint ville jeg ikke hatt kam med mer enn 272° durasjon.

Begge kammene i linkene har 11.4 mm løft. Maks med originale løftere er 11.5 mm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 graders durasjon er nokså mye, alt for mye i en original motor. Med stor nok forgasser(e), portet topp og grenrør så vil det fungere bra på turtall, men på lavere turtall vil det bli nokså dødt. Nokså ubrukelig sammen med monopoint og en forferdelig tomgang. Avgasskontroll på neste PKK kan du glemme ;)

 

9.9 mm løft er lite. De fleste 'drop in' trimkammer har mellom 11 og 11.5 mm løft. Lavt løft gir lavere monent = lavere effekt.

DENNE kammen hadde passet meget godt sammen med ditt oppsett, da med f.eks. 38/38 DGS-forgasser. Skal du bruke monopoint ville jeg ikke hatt kam med mer enn 272° durasjon.

Begge kammene i linkene har 11.4 mm løft. Maks med originale løftere er 11.5 mm.

 

Ok, jeg prøver kammen og ser hvordan det blir. Har heller ikke noe særlig tro på at det blir bra med denne jeg har nå :P

 

Den på Velox med 272* durasjon høres veldig bra ut da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår